De Betoverde Doolhof
Een erg bekend spel dat veel mensen nog steeds wel kunnen waarderen, is De Betoverde Doolhof. Het gepuzzel en het bewegende bord spreekt veel mensen aan, maar de geluksfactor is aan de hoge kant. Voor wie toch graag een route uitstippelt om een eindbestemming te halen, heb ik twee andere leuke tips. De eerste is Karuba, een spel waarbij je vier avonturiers probeert naar hun eigen tempels te sturen, waarbij ze onderweg nog schatten kunnen oprapen. Er liggen echter nog geen wegen op je spelbord, dus de routes moet je zelf gaan aanleggen. Iedere speler krijgt dezelfde stukjes weg in dezelfde volgorde, dus is het altijd eerlijk. Ieder potje komen de wegen in een andere volgorde voorbij, dus het is wel ieder spel een nieuwe uitdaging. Je mag helaas niet schuiven met de stukjes, maar in plaats daarvan biedt Karuba een dilemma: je moet kiezen tussen het aanleggen van je stukje weg OF het lopen met een avonturier naar keuze, waarbij het aantal stappen afhankelijk is van het stuk weg dat je kreeg. Je krijgt punten wanneer je bij een diamant of goudklompje stopt en wanneer een avonturier zijn tempel bereikt. Het spel is afgelopen als iemand alle vier de avonturiers bij de tempels heeft gekregen of wanneer de tegels met stukken weg op zijn. Een heel andere optie is Magic Maze, een coöperatief spel waarbij je allemaal probeert uit een doolhof te ontsnappen. Hieraan zit echter een tijdslimiet, dus dat moet behoorlijk snel! Dit vereist wel de nodige strategie, maar door de tijdsdruk kan het behoorlijk chaotisch worden. Met name doordat niemand met elkaar mag praten tijdens het rondrennen! Het spel geeft wel een behoorlijk verslavend gevoel, zeker als het nét niet gelukt is om te ontsnappen. Er zijn diverse opties om het doolhof op te zetten, dus kun je het steeds weer opnieuw spelen, er is niet één vaste oplossing te vinden.
Monopoly
Monopoly is toch wel één van de meest bekende spellen. Het grootste nadeel dat ik vaak hoor, is de tijdsduur van het spel, dus zal ik opties noemen waarbij je alsnog naar hartelust kunt handelen in vastgoed maar dan een stuk sneller! En als je toch langer wilt spelen, dan doe je toch gewoon nog een potje? Mijn eerste tip als vervanger voor Monopoly is misschien een beetje vals spelen: het is namelijk een variant van Monopoly zelf, het Monopoly Deal kaartspell. Dit is een hele interactieve en snelle versie waarbij je als eerste drie steden compleet moet zien te krijgen. Het is goedkoop, speelt vlot weg en leert gemakkelijk aan. Deze versie bevat ook manieren om kaarten te stelen van je tegenstanders, waardoor je ook bij een flinke achterstand nog kans maakt om te winnen. Een andere optie voor een wat modernere variant is For Sale, waarbij je niet alleen huizen in je bezit probeert te krijgen door erop te bieden, maar ze ook weer met winst moet gaan verkopen.
Slangen en Ladders
Dit spel kan een oneindig gevoel geven, soms op het wanhopige af: telkens maar heen en weer over een bord bewegen waarbij je hoopt dat het geluk je goed gezind is. Dat gevoel vind je ook terug bij Deep Sea Adventure, maar dan met meer plezier en minder wanhoop. In dit spel duik je drie keer op en neer naar de zeebodem en probeert daarbij niet te verdrinken. Bij beide spellen bepaalt geluk door middel van dobbelstenen grotendeels je succes, maar in Deep Sea Adventure heb je gelukkig zelf ook keuzes te maken en kun je dus je lot gedeeltelijk beïnvloeden. En in plaats van slangen en ladders heb je nu je tegenstanders en schatten. Je kunt over tegenstanders heen springen om je weg te versnellen maar als zij vroeg omkeren en jij nog diep onder water bent kan het erg lastig worden! In dit spel is er geen eindpunt, maar moet je uiteindelijk weer terug naar het beginpunt voordat de zuurstof die je met duiken gebruikt helemaal op is geraakt. Je kunt overal waar je stopt een schat oprapen. Meer schatten betekent dus meer punten, maar de schatten maken het je ook lastiger: hoe meer je draagt, hoe langzamer je kunt zwemmen. Deep Sea Adventure voelt niet langdradig maar speelt lekker vlot door en is vooral leuk met minimaal vier spelers. Drie kan ook nog; met z’n tweetjes is het nogal saai.
Risk
In Risk probeer je met jouw leger zoveel mogelijk land te veroveren van je tegenstanders, maar helaas kun je door pech met de dobbelstenen ook flink van de kaart worden geveegd en in het rotste geval moet je daarna een uur toekijken hoe de rest het uitvecht. Dat probleem hebben ze opgelost in mijn aanrader, want in het spel Small World neem je de controle over een fantasy-volk en wanneer dit volk te zwak is geworden, kies je er gewoon voor om te switchen naar een ander volk dat je zelf uit een rij mag kiezen en met hen nieuwe landen te gaan veroveren! Je krijgt punten voor je huidige volk en het volk dat je als laatste in de steek liet. Wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft verzameld en dus het sterkst was en de meeste gebieden wist te veroveren, zal het spel winnen. Er zijn heel veel verschillende volkeren die je combineert met speciale eigenschappen, waardoor ieder potje weer heel anders verloopt. Het kan de eerste keer wat overweldigend aanvoelen, zeker omdat er vaak van volk gewisseld zal worden en er een hoop verschillende opties langskomen. Dit went echter snel en dan is het vooral een hoop lol. Er is nog steeds een geluksfactor door middel van een dobbelsteen die je aanvallen kan versterken of laten mislukken, maar in dit spel heb je meer zelf in de hand en kun je nooit volledig uit het spel gezet worden. Een aantal combinaties van volkeren met bepaalde eigenschappen zijn wel een stuk sterker of zwakker dan anderen, iets wat een gevorderde speler beter kan inschatten en dus een nadeel is voor een nieuweling. Wanneer iedereen het spel kent en/of men besluit bepaalde combinaties te verbieden, is het aardig goed in balans, omdat je wel kunt kiezen met welk volk je verder wilt spelen. Ondanks de vele opties leert het spel wel makkelijk aan en speelt het vlot door, stukken sneller dan een potje Risk in elk geval!
Yahtzee
Dobbelstenen gooien, combinaties maken en je blaadje vol krijgen met zoveel mogelijk punten. Het klinkt heel simpel, maar toch kan het verslavend zijn! Voor wie toch wel uitgekeken is op Yahtzee of gewoon eens wat anders wil proberen, bestaan er tegenwoordig veel van dit soort dobbelspelletjes, een genre wat ook wel roll & write wordt genoemd. Sommige van deze spellen bevatten heel veel opties en laten je ieder spel nieuwe tactieken proberen, maar voor Yahtzee in een nieuw jasje ga ik het wat meer bij de basis houden. Ik raad jullie namelijk twee spellen aan: Qwixx & Qwinto. In beide spellen heb je een leeg scoreblaadje dat je zo efficiënt mogelijk wilt opvullen, zodat je uiteindelijk meer punten hebt dan je tegenstander. Het leuke is dat iedereen tegelijkertijd kan spelen: één speler mag namelijk de dobbelstenen gooien en moet zijn worp verplicht invullen om minpunten te voorkomen, maar alle medespelers mogen er ook voor kiezen iets in te vullen. Een potje is afgelopen als er twee rijen gevuld zijn of een speler vier mislukte worpen heeft. Tot zover de overeenkomsten.
Qwixx leer je het gemakkelijkst: je hebt rijtjes van 2 tot 12, twee kleuren oplopend en twee kleuren aflopend. Die cijfers probeer je op volgorde te dobbelen, waarbij je telkens twee dobbelstenen moet combineren. Je mag cijfers overslaan, maar die kun je dan niet later alsnog wegstrepen. Er is één dobbelsteen van elke kleur en twee neutrale dobbelstenen om meerdere combinaties mogelijk te maken; wanneer het niet jouw worp is, mag je alleen de neutrale dobbelstenen kiezen. Hoe meer je in één rij invult, hoe meer punten dit oplevert.
Qwinto geeft meer keuzevrijheid, maar dat maakt het ook lastiger. Je hebt drie gekleurde rijtjes die je in een volgorde naar keuze kunt vullen, zolang uiteindelijk elke rij maar oplopend is. Je mag kiezen of je één, twee of drie dobbelstenen gooit en het totaal van die worp vul je in, waarbij je alleen mag kiezen uit de kleuren waarmee je hebt gegooid. Je moet daarbij opletten dat een cijfer maar één keer in een rij of kolom voor mag komen, je mag dus niet hetzelfde cijfer recht boven elkaar neerzetten. Weet je een rij of kolom volledig te vullen dan scoor je daar punten voor, onvolledige rijen scoren één punt per ingevuld vak.