Review Drakenherders

Speelduur: ± 20 minuten

Draken waren nooit eerder zo schattig als in dit charmante kaartspel, waarin je als herders zorgt voor vuurspugende welpjes. Dankzij een magisch boek doen ze wat je wilt en wie daar het handigst mee omgaat, wint.

Als je neust door de prachtig getekende kaarten van Drakenherders, kom je fantasiewezens tegen die zo uit de wereld van De Legenden van Andor lijken te zijn weggelopen. Dat is geen toeval: Drakenherders is ontworpen en geïllustreerd door Michael Menzel, de ontwerper en illustrator van dat grote avonturenspel. Zijn nieuwste aanwinst is een stuk kleiner van opzet: je speelt het binnen een half uurtje en de regels zijn overzichtelijk, zodat ook jongere bordspelers probleemloos mee kunnen doen. De koddige draakjes, waar het allemaal om draait, helpen natuurlijk ook om de kinderen om de tafel te krijgen.

Volgens het boekje
Het doel van het spel is de meeste punten behalen met het spelen van drakenkaarten, waarbij grote sets tegelijk neerleggen het meeste oplevert. Maar wat je wilt neerleggen en mag neerleggen, komt niet altijd overeen.

Een beurt begint met het pakken van nieuwe kaarten. Er liggen altijd twee kaarten open op tafel waaruit je kunt kiezen en als er een gepakt is, wordt het aanbod meteen aangevuld vanaf twee trekstapels, die samen het magische boek genoemd worden. Je vult aan vanaf de stapel boven de kaart die je net gepakt hebt. Zo kun je maximaal drie nieuwe kaarten pakken, maar minder mag ook. Veel kaarten op hand hebben is fijn, maar er zijn redenen om toch te stoppen na het pakken van één of twee kaarten. Het magische boek geeft namelijk aan hoeveel drakenkaarten er gespeeld mogen worden en van welke kleur. Door kaarten uit het aanbod te pakken, wordt bij het aanvullen één van de kaarten van het magische boek omgedraaid en verandert de informatie die daarop te zien is. Op die manier kan het zomaar gebeuren dat je meer kaarten moet spelen dan je hebt, of in een kleur die jou niet goed uitkomt.

Blinkende beloningen
Gelukkig mag je, als je hebt aangegeven dat je stopt met kaarten pakken, het magische boek wijzigen. Dat doe je door een kaart uit je hand terug te leggen op een van de twee stapels, met de achterkant naar boven. Zo kun je het aantal kaarten dat gespeeld moet worden of de kleur ervan aanpassen. Daarna mag je drakenkaarten voor je neerleggen, precies het aantal en in precies de kleur als het boek aangeeft. Daarvoor krijg je een beloning en ook die is op het magische boek te vinden. Je krijgt altijd een of meer delen van een amulet die punten oplevert, maar soms ook kostbare drakeneieren, jokerkaarten en kristallen. Heb je drie delen verzameld, dan is het amulet af en mag je er een parel in plaatsen, die ook weer punten waard is.

Moge de beste herder winnen
Als laatste fase van je beurt krijgen al je tegenstanders de kans om kaarten neer te leggen volgens de instructies van het boek. Daarbij mogen ze niks wijzigen, maar de beloningen krijgen ze natuurlijk wel. Daarna is de volgende speler aan de beurt en zo wordt er doorgespeeld totdat er een bepaald aantal amuletten is gevormd, afhankelijk van het aantal spelers. De punten op de amuletdelen, parels en eieren worden opgeteld, met nog wat extra’s erbij. Wie de meeste eieren heeft gespaard, krijgt een bonus en er zijn tijdens het spel ook schilden met punten te verdienen voor de spelers die alle vier de kleuren draken hebben gespeeld. Na een grote optelsom is bekend wie Drakenherders heeft gewonnen.

Strategische keuzes
Als je eenmaal weet hoe het concept van het magische boek werkt, heb je de regels van het spel onder de knie. Best simpel, maar tussen die regels zitten strategische overwegingen verstopt die het toch interessant houden, ook voor de geoefende speler. Ga je voor de grote sets kaarten? Op zich slim, want de beloningen daarvoor zijn het beste. Maar er is ook wat te zeggen voor meerdere kleinere sets, omdat de eerste drie parels die je verdient met het afmaken van je amuletten meer waard zijn dan de rest.

Krimpende kansen
Ook de legregels voor de kaarten die je speelt, leiden tot leuke keuzes. De rijen draken, gesorteerd op kleur, leg je naast elkaar. Zo gauw je drie rijen hebt, mag je geen draken meer spelen in de kleur van de rij die in het midden ligt en als het er vier worden, zijn er zelfs twee kleuren die je niet meer mag spelen. Daardoor wordt het minder interessant om nog drakenkaarten in die kleuren te pakken. Soms kun je niet anders, maar zulke kaarten kunnen nog steeds van pas komen bij het manipuleren van het boek. Toch nemen je mogelijkheden hierdoor af naarmate het spel vordert en het is een leuke uitdaging om hier omheen te werken. Je tegenstanders kampen ook met dit probleem en daar kun je handig gebruik van maken, vooral door ze het gratis meeliften tijdens jouw beurten onmogelijk te maken.

Extra variatie
Als je het spel ietsje meer gewicht wilt geven, kun je spelen met de bijgevoegde kisttegels. Daarvoor kies je er een van de zes, waarna alle spelers gebruik kunnen maken van een speciale kracht, die je kunt activeren met de kristallen die je als beloning kunt verdienen. Normaal gesproken kun je de kristallen inleveren om vier kaarten te pakken tijdens de eerste fase van je beurt, maar als je met de kistenvariant speelt, kun je ze gebruiken om de regels te breken en bijvoorbeeld wel een kleur te spelen die eigenlijk al was afgesloten of amuletdelen te pakken die meer waard zijn. Het is een kleine toevoeging, die je al vanaf je eerste spel zou kunnen gebruiken als je dat zou willen.

Voor een bedrag van rond de dertig euro krijg je een spel dat eruit springt op tafel, vooral dankzij de prachtige tekeningen van de knuffelige draken. Ook aantrekkelijk: je kunt het met allerlei soorten spelers doen, al is Drakenherders het best op z’n plek bij families en mensen die hun spellen het liefst wat lichter hebben. Het is een prima spel voor tussendoor, dat dankzij de module met de kisten ook aardig wat variatie in zich heeft. Eentje waarbij een gouden beginners-Budgy goed op z’n plek is dus.

Aantal keer bekeken: 523

Laagste 3 prijzen voor Drakenherders (Bordspellen)

29.99 3