Klaas - Otys
Om de een of andere reden wordt Otys op veel plekken voor dumpprijzen aangeboden en daar heb ik afgelopen maand mijn voordeel mee gedaan. Aan de kwaliteit van het spel ligt het in elk geval niet en hij ziet er ook nog eens prima uit. Otys speelt zich af in een wereld waarin het waterpeil zo erg gestegen is dat mensen leven op drijvende steden en we voor onze dagelijkse behoeften zijn aangewezen op duikers die van alles uit de zee opduiken. Dit klinkt allemaal behoorlijk deprimerend, maar het spel heeft een kleurig vernisje over dit thema gesmeerd. Heel thematisch is Otys verder niet, want het draait voornamelijk om het slim manipuleren van de rij duikers, die ieder een verschillende actie kunnen uitvoeren die je een stapje dichter brengt bij het doel: blokjes sparen op je speelbord waarmee je doelkaarten kunt volbrengen. Het is allemaal niet nieuw of wereldschokkend, maar het speelt heerlijk soepel.
Dick - Root
Deze maand kwam eindelijk een kickstarter binnen waar ik heel lang op heb zitten wachten: mijn pledge van Root. Ik had veel goede dingen gehoord over Root, maar had het zelf nog steeds niet kunnen spelen. Root is diep van binnen een soort oorlogsspel. Er zijn vier facties die in het bos strijden. Degene die als eerste 30 punten haalt is de winnaar. Klinkt simpel, toch? Het complexe aan Root is dat elke factie totaal anders speelt. Er zijn katten die stormen door het bos om alle bomen om te zagen en van het hout gebouwen te bouwen. Dan zijn er de starre vogels, die hun wet aanhouden. Maar als dat niet lukt, kiezen ze een nieuwe leider en herschrijven ze hun wet weer opnieuw. Er zijn ook rebelse bosdiertjes, zoals muizen, die de sympathie van het volk proberen te winnen voordat ze ten aanval gaan. Tenslotte is er de vagabond die tussen alle zijden speelt, handelt met iedereen en zijn eigen agenda er op na houdt. Dit maakt het spel vrij lastig om uit te leggen, maar dat is het de moeite meer dan waard. Nu nog duiken in de uitbreidingen.
Yorn - Villainous (+ Uitbreidingen)
Deze maand heb ik kennis gemaakt met Disney Villainous. In Villainous speel je één van de Disney ‘Villains’ zoals Ursula van de kleine Zeemeermin, Jaffar (Aladdin), of vier andere karakters. Ik twijfelde over dit spel vanwege de gemixte kritieken op Boardgamegeek, maar na Villainous een paar keer gespeeld te hebben bevalt die mij erg goed. Het is heel tof hoe iedere villain (en daarmee elke speler) zijn eigen avontuur tot een goed... ehrr slecht einde moet brengen, denk aan de Evil Queen uit sneeuwwitje die genoeg gif moet verzamelen om met een appel Sneeuwwitje te vergiftigen. Of Jaffar, die de lamp moet zien te vinden om de Geest te verleiden naar het kwaad. Prince John van Robin Hood moet op zijn beurt 20 ‘Power’ zien te vergaren, maar wordt in de weg gezeten door Robin Hood. Iedereen ervaart zo een persoonlijke avontuur, waarin je af en toe een uitstapje maakt naar iemand anders zijn sprookje om zand in de machine te gooien. Zo kan je soms kaarten bij je tegenspelers spelen die helden uit hun sprookje doen verschijnen, die hun progressie doen vertragen. Wie als eerste zijn ‘Evil’ sprookje voltooid wint. Het leuke aan Villainous is dat iedereen een compleet ander avontuur ervaart, passend bij zijn Villain. Hierdoor is de herspeelwaarde groot en wil je eigenlijk elke villain wel eens proberen. Daarnaast is het spel licht in de regels, waardoor het gemakkelijk te leren is. Dit was in ieder geval zonder twijfel mijn favoriet van deze maand!
Nona - Nova Luna
Mijn keuze deze maand is een mix van twee spellen die ik al kon waarderen. Nova Luna is namelijk gebaseerd op Patchwork en Habitats, dus ik was erg nieuwsgierig. Ik was bang dat het teveel op hen zou lijken, maar Nova Luna is wel echt een eigen spel met nieuwe mogelijkheden om te ontdekken. Het tijdspoor is net als Patchwork: je bent aan de beurt als je achteraan staat en mag dan uit de eerste drie tegels kiezen. Die tegels kosten 1 tot 7 tijd. Spendeer je teveel tijd, dan kan een ander misschien wel meerdere tegels pakken voordat je weer aan de beurt bent. Met tegels kun je grotere gebieden van één kleur vormen en soms met één gebied aan meerdere tegels tegelijk werken, net als bij Habitats. De tegels wil je zo aanleggen dat de doelen die erop staan door omliggende tegels behaald worden. Op elk doel dat je haalt leg je een schijfje en ben je als eerste al je schijfjes kwijt heb je gewonnen. Een race naar een doel in plaats van aan het einde punten optellen vind ik een dik pluspunt. Het spel is 1 tot 4 spelers, maar ik heb tot nu toe alleen een aantal potjes met z'n tweeën gespeeld. Dat beviel enorm goed, dus ik kijk er naar uit de andere spelersaantallen te proberen!
Anna - De zoektocht naar El Dorado.
1,2,3...Go! Wie zal als eerste de Gouden Stad van El Dorado bereiken? Dit racespel van wonderdesigner Reiner Knizia, wat heeft hij niet gemaakt, draait om deckbuilden. Maar dan familie-vriendelijk. 999 Games maakte het wijze besluit om dit spel in een nieuw en hip jasje te steken door Vincent Dutrait, in mijn ogen de beste illustrator in de bordspelwereld. Het spel is dan ook echt een pareltje en in combinatie met de spannende gameplay kan El Dorado zomaar eens een plekje in de spellenwinkels naast Ticket to Ride en Catan innemen. Bekijk deze week mijn videorecensie van El Dorado voor meer informatie over het spel, spoiler: Hij is leuk.