Klaas - Circadians: First Light
Dit spel had ik al een tijdje op het oog, aangezien het bedacht is door een van de ontwerpers van de West Kingdom-spellen. Dus toen ik de mogelijkheid had deze te ruilen voor iets dat ik niet meer speelde, heb ik ‘m in huis gehaald en daar heb ik bepaald geen spijt van. In Circadians: First Light gebruik je dobbelstenen als werkers om allerlei dingen te doen op een vreemde planeet. Je kunt kristallen hakken in de mijn, algen oogsten, boerderijen beginnen, contact leggen met buitenaardse wezens en nog veel meer. Dit alles om zoveel mogelijk punten te verdienen uiteraard. Slim spenderen van grondstoffen is het allerbelangrijkste in dit fijne spel, ook omdat de plekken om je dobbelstenen neer te leggen beperkt zijn en het onvermijdelijk is dat andere spelers regelmatig op jouw gedroomde locaties gaan staan. Voor extra herspeelbaarheid zit er ook een dikke stapel tegels bij die je fantastische, unieke spelerskrachten geven. Ook solo tegen de makkelijk te bedienen A.I. is deze erg leuk en dat is voor mij altijd een belangrijk pluspunt.Patrick - Overboss
Mei was een maand waar veel videogame geïnspireerde bordspellen op tafel kwamen. Één daarvan vergt nog wat meer tijd om een ereplekje te verdienen, maar maakte een sterke eerste indruk. Overboss van Brotherwise Games heeft echter al wel een paar keer de tafel weten te vinden en blijkt een hele fijne puzzel naar de meeste punten te zijn. Je legt tegels en monstertjes en bouwt jouw ideale spelwereld op als allesoverheersende overboss. Elk gebied heeft zijn eigen puntentelling en de monstertjes vormen groepjes, dus je kunt met veel methodes punten scoren. Overboss is net als Boss Monster een feest van herkenning voor iedereen die vroeger Zelda gespeeld heeft en nog af en toe sentimenteel de NES of SNES afstoft. Wat het echt een topper maakt is de toegankelijkheid die niks afdoet aan de diepgang als iemand ernaar zoekt. Scores liggen vaak dicht bij elkaar terwijl tactieken wild variëren en een potje speelt heel snel met weinig downtime. Overboss is een monsterlijk leuk spelletje.Jannet - Orbis
Deze maand kwamen er vooral wat lichtere spellen op tafel die eenvoudige regels hadden en makkelijk weg te spelen zijn. Eén spel wat daarbij veel op tafel kwam was Orbis. Dit spel heeft relatief eenvoudige regels en speelt daardoor lekker snel weg, maar er zit toch voldoende tactische diepgang in om het interessant te houden. In dit spel speel je een godheid die een universum moet opbouwen. Dit doe je door elke buurt een nieuwe landtegel aan je al bestaande universum toe te voegen. Maar om landtegels te kunnen pakken moet je aanbidders (blokjes) hebben om deze te kunnen betalen. Deze aanbidders krijg je weer door bepaalde tegels te “kopen” en zo moet je afwegingen maken welke tegels je pakt en in welke volgorde. Al met al een spel wat makkelijk te leren is maar om het mooiste universum neer te zetten heb je wel wat meer in huis nodig. Wat ik ook mooi aan het spel vind is dat het goed gebalanceerd is voor de verschillende hoeveelheid spelers zowel met twee, drie of vier spelers is het een uitdaging. Zeker een spel wat vaker op tafel komt als we even snel een spelletje willen spelen!Dick - 18Chesapeake
Onlangs heb ik mijn eerste 18xx spel mogen ontvangen. 18xx is een genre van spellen waarbij je de eigenaar bent over één of meerdere treinmaatschappijen. Het genre is begonnen met 1829 en 1830 waarbij deze verwijzen naar het jaartal waarin dit spel zich afspeelt. Later zijn er ook namen gebruikt die aangeven om welke regio het gaat. Zo ook bij 18Chesapeake. Net als in andere 18xx spellen ligt de basis in het slim handelen op de aandelenmarkt en het plaatsen van winstgevende routes. 18Chesapeake werd mij aanbevolen omdat het vooral ideaal is voor beginnende 18xx-spelers. Ik begrijp waarom dat zo is; de regels zijn erg duidelijk en leren je inderdaad de basis die voor alle 18xx-spellen geldt. Wel werd ik gigantisch ingemaakt. Het delen van aandacht tussen het leren (zowel mezelf als anderen) van het spel en het ook nog goed willen doen, heeft mij niet goed gedaan. Toch heb ik erg genoten van mijn eerste stappen in de 18xx genre. Ja, het spel heeft papiergeld wat verre van ideaal is, maar zoals elke ervaren 18xx-speler ga ik pokerchips regelen om deze te vervangen. Ik denk namelijk dat er naast 18Chesapeake nog wel meer 18xx-spellen op tafel zullen komen.Anna - Sleeping Gods
Sleeping Gods. Dat is mij toch een titel. Iedereen en je moeder wil hem spelen dus dat liet Keep Exploring Games ertoe besluiten om dit campagne spel ook in het Nederlands uit te geven. Daarmee hebben ze zichzelf een behoorlijke vertaalklus gegeven. In het spel maak je gebruik van een prachtig dik verhaalboek, welke je steeds dieper in de wereld van deze Slapende Goden trekt. Voor mensen die al meer spellen van Ryan Laukat hebben gespeeld zal dit een feest van herkenning zijn. De wereld en de door hemzelf getekende artwork sluit naadloos aan bij zijn al eerder uitgebrachte spellen zoals Near and Far. Die wereld is ook exact wat zijn spellen zo uniek maakt: De volken die zijn wereld bewonen en de verhaallijnen die ze beleven voelen authentiek aan. Zo heb ik thermale bronnen bezocht die zo stonken dat het spel mij de keuze gaf om van de kikkereigenaar voor een muntje neusplugjes te kopen. Of als ik het aandurfde zonder de neusplugjes het kuuroord te betreden. Het is een vrolijke maar donkere ‘Alice in Wonderland’-achtige wereld, waarin je pratende deuren die honingthee nodig hebben kunt tegenkomen, maar soms ook grote gevechten zult aangaan met Jabberwocky-achtige wezens. Sleeping Gods is een episch spel wat je coöperatief laat rondvaren in een wereld, waarin achter elke bladzijde een nieuwe wereld schuilt. Ik kan dan ook niet wachten om meer te mogen ontdekken.Yorn - Survive! Escape from Atlantis (30th year anniversary edition)
Mijn favoriet van afgelopen maand was Survive! Escape from Atlantis. In dit spel moet ieder zijn Meeples veilig van het eiland naar de wal weten te krijgen. Dit alles zonder dat ze worden opgevreten door haaien of zeemonsters of hun bootje wordt omgegooid door een walvis. Er zijn gelukkig diverse bootjes waar je gebruik van kunt maken om naar een veilige haven te varen, maar doordat iedereen alle zeemonsters kan besturen en ook iedereen in jouw bootje kan springen, zorgt dat voor de nodige chaos. Niet elk poppetje is overigens evenveel waard, onderop jouw figuurtjes staat een puntenaantal afgebeeld die varieert van één tot zes. Deze stellen de punten voor die je krijgt als je iemand veilig over weet te brengen. Zaak dus om je zes veilig en wel over te krijgen en eventueel je enen op te offeren, maar het gaat lang niet altijd zoals gepland. Het is lekker chaotisch dus, maar door de simpele regels vermakelijk voor jong en oud.Mede Budgetspelers en enkele vrienden hadden deze overigens al eens eerder gespeeld, dat kan kloppen omdat dit spel alweer dertig jaar bestaat, dus sommigen hebben zelfs nog een vroegere variant thuis liggen. De versie die ik gespeeld heb was in ieder geval de dertigjarige jubileum editie die enkele jaren geleden is uitgekomen. De basisversie is voor één tot vier spelers, maar er is een uitbreiding om met vijf en zes spelers te kunnen spelen. Dan is de chaos pas echt compleet!
Ben je bekend met deze spellen of is je interesse gewekt? Heb je ook al avonturen in Sleeping Gods beleefd of ben je net als Dick in een nieuw genre gestapt? Wat hebben jullie gespeeld in mei? Let us know!