Dick - Party Planner: Prepare for happiness
Zoals sommige misschien wel hebben meegekregen heb ik afgelopen mijn eigen spel op kickstarter gehad. Mijn maand stond daarom ook vooral in het teken van het spelen, promoten en werken aan de stretchgoals. Dat is veel werk, maar ik heb ook veel plezier gehad. Daarom is Party Planner mijn spel van de maand. In Party Planner draai je telkens twee kaarten om; één kies je als een resource en de ander kan je eventueel opslaan in een winkel op de kaart. De grondstoffen gebruik je om acties uit te voeren. Op deze manier wandel je over routes, organiseer je feestjes op locaties en verstuur je uitnodigingen. Je scoort punten op basis van de hoeveelheid plezier die je verspreidt; locaties maal het aantal uitnodigingen. Wie het meeste plezier verspreid heeft na drie rondes is de winnaar.Anna - Ghostly Adventures
Ready, set… Let it Rip!!!!! Voor de lezers die met Beyblade zijn opgegroeid klinkt dit vast bekend in de oren. In Ghost Adventures van Geronimo Games is het de bedoeling dat je coöperatief door 3D leveltjes heen gaat tollen. Dit allemaal inclusief een leuk verhaal wat komt in de vorm van een stripboek. De tol dient naar anderen doorgegeven te worden, later in het verhaal moet je soms je tol laten springen of zoals in de video als een soort pannenkoek je level omdraaien. Dit spel is niet voor iedereen, maar als je kinderen hebt of je zelf gek bent op tollen, is dit een unieke titel die zomaar iets voor je kan zijn.
Jannet - Terraforming Mars
Dit spel heeft erg hoge ogen geworpen in veel reviews en stond dan ook al een tijdje op mijn verlanglijstje. Het heeft even geduurd maar ik kwam er deze maand eindelijk aan toe om te spelen en hebben we het meteen zwart gespeeld want wat is dit een goed spel zeg!Ten eerste een ontzettend leuk thema wat goed doorgevoerd is in het spel. De art op de kaartjes zijn ook erg gedetailleerd en goed gedaan. De regels zijn eerst wel wat lastig om te leren maar eenmaal onder de knie valt het eigenlijk wel mee, alleen doordat alles betrekking heeft op elkaar is het wel makkelijk iets te vergeten.Het spel draait om het leefbaar maken van Mars. Om mars leefbaar te maken heb je 3 dingen nodig zuurstof warmte en water. Deze dingen creëer je door
1. kaarten uit te spelen die events kunnen triggeren of bijv verschillende dieren/ micro organismen ea. kunnen voorstellen. dat zorgt er weer voor dat jij als speler bijv meer planten per generatie kunt voortbrengen. (spelersbord) en met planten kun je bossen op mars (het grote bord) kunt planten die weer zuurstof uitstoten wat het zuurstofgehalte doet toenemen. Maar kaarten kunnen soms alleen onder bepaalde condities gespeeld worden bijv moet minimaal een bepaalde temp hebben.
2. steden en bossen plaatsen wat zorgt voor geldproductie of zuurstof
3. oceanen te plaatsen
4. warmte te creëren door de uitstoot die je energieopwekking geeft.
Al met al een hele klus die minimaal wel 2 uur in beslag neemt maar je ook helemaal in het spel zuigen, het spel zit zo goed in elkaar dat je niet wil stoppen en steeds een stukje verder komt. Nu reist alleen de vraag of de uitbreidingen het spel nog beter maken? want dan komen deze zeker ook in de kast. Als je een expert spel zoekt is dit spel zeker waard om te spelen.
Klaas - Imperium: Classics
Als tiener heb ik heel wat uurtjes gestopt in het pc-spel Civilization en sindsdien ben ik een grote liefhebber van spellen waarbij je een succes probeert te maken van een oude beschaving. In bordspelvorm had ik nog niks gevonden dat goed in mijn straatje paste: de meeste in dit genre zijn extreem groot en lang en die krijg ik gewoon veel te weinig gespeeld. Toen ik de eerste filmpjes zag over Imperium: Classics en Imperium: Legends had ik meteen het idee dat dit wat voor mij zou zijn, dus bestelde ik ze meteen maar allebei. En mijn eerste potjes Classics hebben laten zien dat dit is wat ik zocht: een thematische civ game van behapbare lengte en meer dan genoeg uitdaging en diepte. In elke doos zitten acht beschavingen zoals in het geval van Classics de Romeinen, Kelten en Vikingen die ieder op een hele andere manier het spel spelen, waardoor elke combinatie van knokkende volkeren weer fris voelt. Het basismechanisme is deck building en dat vind ik sowieso al leuk, maar deze biedt veel meer tactische mogelijkheden en interactie dan de meeste. En ik heb nog niet eens met de meer complexe decks gespeeld, dus dat belooft nog veel goeds!Ben je bekend met deze spellen of is je interesse gewekt? Heb je ook al je eigen beschaving opgebouwd, of heb je zelf een spel ontworpen? Wat hebben jullie gespeeld in juli? Let us know!