Illiterati
De analfabeten (illiterati) zijn een kwaadaardige geheime organisatie die de wereld heeft overgenomen. Het is jouw taak als lid van de League of Librarians om de boeken van de wereld te redden - woord voor woord.
Illiterati is een real-time, coöperatief woordspel waarin spelers samenwerken om woorden te vormen en boeken te binden. Elke speler start het spel met vijf lettertegels en een boek met rode fakkels dat een voorwaarde laat zien die de speler moet bereiken om dat boek te herstellen, b.v. gebruik 8+ tegels met minstens 3 groene symbolen en maak woorden die allemaal dieren zijn. Een bibliotheek van drie willekeurige tegels wordt in het midden van de tafel geplaatst. Het spel speelt zich af in rondes van drie minuten en voordat de ronde begint trekt elke speler zeven lettertegels uit de zak.
Zodra het aftellen begint, kunnen spelers zoveel als ze willen met elkaar en de bibliotheek praten en brieven uitwisselen om te proberen hun doel te bereiken. Zodra de tijd voorbij is en de bibliotheek te veel letters bevat - en deze drempel is gebaseerd op uw moeilijkheidsgraad - activeert u een brandgebeurtenis. Draai al deze letters om, verwijder er een uit het spel en gooi overtollige letters weg in de aflegzak. Als je te veel letters verbrandt, verlies je het spel. Als je geen brieven hebt verbrand en je hebt je doel bereikt, draai je je rode boek om met de afbeelding naar beneden en teken je een blauw doordrenkt boek om jezelf een nieuw doel te geven.
Trek aan het einde van de ronde een ongeletterde schurkenkaart en los het effect ervan op. Als je deze schurk eerder hebt getekend - en het kaartspel bevat vijf exemplaren van vijf schurken - dan lossen alle voorgaande effecten van deze schurk ook op in een kettingaanval van de nieuwste naar de oudste. Schurkaanvallen halen vaak letters uit woorden, wat betekent dat je tijdens de volgende ronde nieuwe woorden moet maken met wat er over is om te voorkomen dat je nog een letter verbrandt.
Zodra alle spelers twee boeken hebben voltooid - of drie of vier, afhankelijk van je moeilijkheidsgraad - teken je nog een boek, het laatste hoofdstuk, waarbij alle spelers deze uitdaging in dezelfde ronde moeten voltooien, bijvoorbeeld door meer dan 12 tegels te gebruiken en woorden te maken waarin al je klinkers dezelfde kleur hebben. Als alle spelers dit doel in dezelfde ronde behalen, win je; als zelfs maar één persoon faalt, valt een andere slechterik aan, dan trek je nieuwe tegels om een nieuwe ronde te beginnen. Je kunt aan het begin van een ronde maximaal zeven tegels weggooien en opnieuw trekken, maar je moet die ronde een tweede ongeletterde schurkenkaart trekken - en als de schurkenstapel op is, verlies je.