Het is weer tijd dat ik een aantal van de interessante kickstarter bord-/kaartspellen met jullie bespreek. Ook deze keer probeer ik een aantal gevarieerde spellen te behandelen. Uitbreidingen van spellen, 1 of 2 speler spellen en heruitgaven van bestaande spellen vermijd ik… veelal om de keuze te beperken :).
Dit keer dus weer 3 spellen die wat uitgebreider besproken worden, gevolgd door een kleine opsomming van projecten die ook mogelijk interessant zijn om hun eigen redenen. Wordt een spel niet besproken/genoemd binnen dit artikel dan betekend dit niet dat het een slecht project is en zou ik je vooral willen aansporen dit project onder de aandacht te brengen door een reactie onder dit artikel.
Chronicles of Crime
Aantal spelers:
1 t/m 4
Kickstarter tekst:
Cooperative Game of Crime Investigation mixing Board Game and Virtual Reality!
Mijn mening:
Ik heb dit spel uit mogen proberen op Spiel in Essen en heb daarom al hands-on ervaring met dit spel. Des te beter om het spel te omschrijven… toch?
Binnen dit spel, ben je een CSI team en onderzoek je een moord. En de manier waarop je deze moord onderzoekt binnen dit spel, maakt het spel uniek in zijn soort. Je begint namelijk door in Virtual reality om je heen te kijken op de plek van de moord en te omschrijven aan je team genoten wat je ziet… ja, er is dus wel een mobieltje nodig om het spel te spelen. De voorwerpen of “zaken” die je ziet in de omgeving die je aan het bekijken bent, komen overeen met fysieke kaarten. Hierdoor weet je welke fysieke kaarten meedoen binnen dit onderzoek. Ook zijn er verdachten, of “people of interest” die je kan vragen over andere personen of over de voorwerpen die je hebt geïdentificeerd. Dit doe je door de code op de persoon te scannen met je mobiel, vervolgt door een scan van waar je ze over wilt vragen. (want voorwerpen, personen en zelfs omgevingskaarten hebben QR codes erop staan)
Elke handeling kost tijd en je moet proberen de zaak binnen zo min mogelijk tijd op te lossen. Tijd speelt ook een andere rol binnen het spel. Zo zullen bepaalde mensen enkel rond specifieke tijden beschikbaar zijn op locaties. ’s Avonds zijn er immers andere mensen aanwezig in het park dan overdag. Let op, dit gaat over tijd in het spel, niet tijdstip waarop je het spel speelt. Het moet wel leuk blijven :)
Ik vind het spel spelen alsof het een van die oude point and click adventure computer spellen is. Je moet goed in de gaten houden wat wie zegt, welke omgevingen er vrij komen en welke objecten echt van belang zijn. Ik vind het VR-gedeelte erg goed gedaan en gelukkig niet te overweldigend aanwezig… en het brilletje om je scherm te delen is grappig in gebruik :). Wel vond ik het jammer dat progressie moeilijk bij te houden was binnen het spel. Ik wist niet hoever we waren binnen de missie en dus niet hoelang het nog ging duren. Ook was niet duidelijk hoeveel tijd handelingen “kosten”, maar mogelijk zijn deze problemen al verholpen.
Interessante backopties:
39 dollar (32 euro) - Starter set: Het spel en de stretchgoals
49 dollar (40 euro) - Deluxe set: Spel + stretchgoals + bril ☺ + 1 exclusief onderzoek
89 dollar (72 euro) - Ultimate set: Zie deluxe + 2 expansions + ks-exclusive sleeves
shipping:
7 euro (en elke extra pledge daarna gratis)
Einddatum kickstarter project:
21 maart
Batman: Gotham City Chronicles
Aantal spelers:
2 t/m 4
Kickstarter tekst:
Fight for Gotham City as the heroes or work alone as the villain in a miniatures boardgame for 2 to 4 players exclusive to Kickstarter.
Mijn mening:
En ook dit spel heb ik op Spiel uit mogen proberen in oktober. Dit project is op dit moment een van de populaire projecten op kickstarter, dat al meer dan 2.000.000 euro heeft binnengehaald. Dit was op zich ook te verwachten, omdat hun vorige spellen (Conan en Mythic Battles Pantheon) goed waren ontvangen.
En tja… dit is BATMAN!
Het spel is een 1 tegen meerdere scenario spel, waarbij de 1 de slechteriken speelt en de anderen de “helden”. (helden tussen haakjes, want catwoman is niet echt een held… toch?) De mechanieken binnen het spel gaan verder op de mechaniek zoals die binnen Conan gebruikt werd. Ieder karakter binnen het spel speelt op een andere manier door sterke en slechte eigenschappen. Zo is catwoman goed in sluipen en is batman goed in gevechten van dichtbij, terwijl Jason Todd als “red hood” juist goed is in afstandswapens. Je moet dus goed rekening houden met je sterke en zwakke punten om een missie tot een goed eind te brengen.
Het spel speelt voor de goede heel anders dan voor de slechte. De goede moet energie inzetten op de eigenschappen waar hij gebruik van wilt maken. Deze energie is beperkt en je krijgt maar een bepaald deel van deze energie terug aan het eind van een ronde. Deze energie wordt ook gebruikt om je levens bij te houden en wordt op die manier schaarser als je meer schade neemt.
Als slechterik heb je ook energie te besteden, alleen is de hoeveelheid energie die je moet besteden om een bepaalde groep slechteriken te besturen afhankelijk van hun plaats op je commando bord. Heb je een van de slechteriken gebruikt, schuift hij achteraan op dit bord, waardoor een volgende actie voor die slechterik duurder wordt.
In elk scenario moet je iets zien te bereiken. Zo kan het zijn dat je als slechterik probeert 4 bommen af te laten gaan, terwijl je dit als helden uiteraard probeert te stoppen.
Het spel komt met zeer mooi spel materiaal. Van de mooie miniatuurtjes t/m de best wel indrukwekkende commando borden, de omgevingsborden en… tja… het is BATMAN! Met alle toeters en bellen eromheen.
Bij het spelen van het spel, vond ik het wel opvallend hoe klein en onduidelijk de icoontjes waren op de karakter kaarten van de helden. De hoeveelheid verschillende icoontjes is ook niet echt “beperkt”, er zijn er nogal wat verschillende. Verder zijn goede dobbelsteen worpen erg belangrijk in dit spel en bleek ik daar (wederom) geen “held” in. Ik speelde daardoor een batman die niemand leek te kunnen raken… dus.
Ow… en voordat ik het vergeet, dit gehele spel is alleen verkrijgbaar op kickstarter.
Interessante backopties:
140 dollar(114 euro) – Base pledge: 1 copy van het spel + stretchgoals
320 dollar (260 euro) – All-in pledge: bovenstaande + 4 uitbreidingen en extra dobbelsteen pakket
shipping:
Waarschijnlijk 20 tot 25 dollar, EU-friendly
Einddatum kickstarter project:
31 maart
Swordcrafters
Aantal spelers:
2 t/m 5
Kickstarter tekst:
A tile selection and placement board game where each player builds a 3D tableau in the shape of a sword.
Mijn mening:
Een simpel spel waarbij je een eigen zwaard aan het fabriceren bent, door de juiste groepen van tegels te kiezen waar je het zwaard van wilt maken. Veel van de mechanieken in dit spel, zie je al terugkomen bij andere spellen, zoals “het groeperen van de keuzegroepen” of het “kiezen van de juiste tegel(s)”. Echter… nu maak je van de gekozen tegels een heus zwaard :)… een bot rechthoekig zwaard, maar toch, een zwaard is een zwaard.
Het spel gaat er simpel om, wie de meeste punten haalt. Punten kan je verdienen door de lengte van je zwaard en door de juiste combinaties van gems verwerkt in je zwaard. Ook de hoeveelheid aaneen gesloten gems tellen mee bij het punten scoren. Het is daarom belangrijk dat je de gekozen tegels op de juiste plek in je zwaard verwerkt. Eenmaal een van de tegels in je zwaard geplaatst, kan je die niet meer van plek veranderen.
Het hele concept van een zwaard bouwen staat mij wel aan. Hoe het spel daarmee vormgegeven wordt en deze vorm bijdraagt aan het spelmechaniek zit gewoon slim in elkaar. Mijn gevoel zegt mij echter, dat ze hier meer mee hadden kunnen doen met de opdrachten die je moet vervullen. De enige reden die er nu lijkt te zijn om bepaalde gems aan 1 kant te bouwen van het zwaard, is omdat de persoon met de langste rij aan een gesloten gems van dezelfde kleur bonus punten krijgt op het eind van het spel. Ik had hier graag meer variatie in gezien. Wat ik verder bijzonder vind, is dat er nog niets uitgelegd wordt over de uitbreiding. De uitbreiding waarin de monsters worden toegevoegd aan het spel… de monsters die wel ook op de normale voorkant van de speldoos staan. Wel grappig is om te zien hoe het nu nog onbekende “The city of Kings” ter inspiratie lijkt te hebben gediend voor de afbeelding op de voorkant.
Het spel heeft nog net niet genoeg opgehaald om aan zijn doel te voldoen, dus elk beetje is welkom… en toch bekruipt mij het gevoel, dat het voor de makers en spelers beter is, als dit project op dit moment nog niet zou slagen, hoe raar dit ook moge klinken. Het concept is er en het werkt… maar het heeft meer potentie dan dat er nu uitgehaald wordt.
Interessante backopties:
29 dollar(24 euro) – Retail editie: Gewone spel + alle behaalde stretchgoals
39 dollar (32 euro) – Expanded edition: Bovenstaand + houten aambeeld token+ insert+ uitbreiding
shipping:
Staat niet duidelijk aangegeven, maar zal wel belasting vrij zijn (dus EU-friendly)
Einddatum kickstarter project:
21 maart
Verder interessante spellen:
Robin Hood and the Merry Men : Een indrukwekkend workerplacement spel voor 1 t/m 4 personen met een goed thema rond Robin Hood met soms een iets te “aggressief” karakter voor een eurospel.
Dice Settlers : Gebieden ontdekken en veroveren, dobbelstenen verzamelen en technologieën ontwikkelen. Lijkt me een mooi Euro-spel.