Met de paasdagen achter de rug is het weer tijd om een aantal van de interessante kickstarter bord-/kaartspellen onder de aandacht te brengen. Ook deze keer behandel ik een gevarieerde groep spellen. Uitbreidingen van spellen, 1 of 2 speler spellen en heruitgaven van bestaande spellen heb ik vermeden… veelal om de keuze te beperken :).
Na de 3 spellen die uitgebreider besproken worden, volgt een kleine opsomming van projecten die mij ook zijn opgevallen. Is een spel niet besproken/genoemd binnen dit artikel dan betekend dit niet dat het een slecht project is. Bespreek dan ook vooral hieronder, waarom je een bepaald spel nog onder de aandacht wilt brengen.
Ben je het eens/oneens met de spellen die ik heb besproken, laat het ons weten in een opmerking onder dit artikel.
Heroes Welcome
Aantal spelers:
2 - 5
Kickstarter tekst:
A fantasy game of cunning commerce and devious double-dealing for 2-5 Goblins.
Mijn mening:
We kennen allemaal wel het verhaal van de helden die de kerkers in gaan om de bewoners aldaar vriendelijk af te slachten en te bestelen van hun goederen. Maar… hoe komen die goederen in de kerkers terecht? Wel, daar kan jij onder meer voor bijdragen in dit spelletje.
In dit spelletje ben je een handelaar in de stad die de helden bezoeken na hun glorieuze bloederige tocht door de kerker. Hier kunnen de helden je goederen verkopen, je toxic… ik bedoel tonic water kopen en kunnen ze goederen met je ruilen. Waarom je die goederen zou willen hebben? Omdat je die natuurlijk weer kan omvormen tot materialen om nieuwe wapens van te maken voor je kopers in de kerker. Die arme wezend moeten zich ook kunnen verdedigen natuurlijk! En dat is de beste manier om ervoor te zorgen dat je overwinningspunten krijgt.
Je bent echter niet de enige handelaar in de stad, iedere speler probeert de goederen van de helden te verkrijgen en hun tonic waters te verkopen aan de helden. Hierbij geldt dan ook, wie het eerst komt, het eerst maalt. Een beurt ziet er veelal als volgt uit. De speler die aan de beurt is, verschuift de helden van het gebouw waar ze zijn, naar een aangrenzend gebouw dat nog niet gesloten is. Hier voert de speler de functie van het gebouw uit, zoals dit het beste voor die speler uit komt, bijvoorbeeld door het verkopen van tonic water als de helden zich bij de herbalist bevinden. Ook kan de speler in plaats van gebouwen, gebruik maken van de guildhalls. Deze hallen bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om afgedankte goederen op te kopen, geld te lenen bij de bank of (upgrades van) gebouwen te bouwen. Wordt zo’n gebouw of guildhall gebruikt, komt er een “GESLOTEN” bordje op te staan. Dit gebouw of deze guildhall mag niet meer gebruikt worden deze ronde. Uiteraard zijn er ook mogelijkheden om bepaalde spelregels te omzeilen door gebruik te maken van SCAM-kaarten, zodat je een gesloten gebouw alsnog kan gebruiken of je in de beweging van de helden niet hoeft te beperken tot de gebouwen net naast het gebouw waar ze zich al bevinden.
Het spel ziet er interessant uit met grappige plaatjes en leuke verwijzingen naar een veel voorkomend zeer bekend thema (dungeon crawler), dit maal door de ogen van de handelaren, die er geen probleem van maken om aan beide partijen te leveren. (de helden en de monsters) Ook leuk is dat elke speler een andere handelaar handelaar is met andere eigenschappen. Zo verdient de een juist meer overwinningspunten als Orcish Armor wordt gebruikt als materiaal bij het maken van een wapen, terwijl de ander mogelijk juist overwinningspunten verliest bij het gebruik van Orcish armor maar wel weer extra punten krijgt, als hij Mythril gebruikt. Kortom, een interessante worker placement met een leuke knipoog naar het dungeon crawlers genre.
Interessante backopties:
$45 (37 euro): Spel + Kickbacks uitbreiding + “+5 scroll of going first” kaart
shipping:
$10. Er wordt echter niets gezegd over Euro-friendly of niet.
Einddatum kickstarter project:
20 april
Dreamscape
Aantal spelers:
2 - 4
Kickstarter tekst:
Create and explore your own enchanted "dreamscape" in this deep and unique game for 2 to 4 players.
Mijn mening:
Van de kerkers naar de dromerige sferen. In Dreamscape probeer je droom landschappen te creëren, door bergen, paden, vijvers/rivieren en weides op de juiste plaats te leggen in je droomrondje… okee, ze noemen het een dreamscape board… en okee, de vijvers/rivieren, bergen etcetera worden voorgesteld met ronde schijfjes met een kleurtje. Ja het is een ietwat dromerig spelletje wellicht waarbij je, als je van verhalen houdt, toch ook wat van je fantasie moet gebruiken om te snappen wat je nu aan het bouwen bent. Het is daarmee een erg abstract spel met een interessant verhaal erachter… als dat tenminste logisch kan klinken.
In dit spel ben je een van de slapers, die ronddwalen door de verschillende droomwerelden om daar de dreamshards met de juiste kleuren te verzamelen die je nodig hebt om je persoonlijke opdracht te vervullen of om er beter voor te staan voor wat betreft een van de gemeenschappelijke opdrachten. Je beurt bestaat uit 5 acties die je kan doen. Een actie kan zijn, het oppakken van de achterste dreamshard op de droomwereld waar je je bevind, het uitvoeren van de actie die hoort bij de droomwereld waar je je bevind en bijvoorbeeld het bewegen naar een andere droomwereld. Let echter ook op de nachtmerries. Iedere beurt verplaatst Mr. Nachtmerrie zich en laat daarbij een nachtmerrie deel achter op een van de grenzen tussen droomwerelden in. Ga je van de ene droomwereld naar de andere, terwijl er zo’n nachtmerrie deel ligt, moet je die meenemen en dat kan op het eind van het spel minpunten opleveren als je ze niet weg kan krijgen.
Heb je 5 acties gedaan, dan mag je nu de droomdelen (en mogelijk nachtmerrie delen) plaatsen op je dreamscape bord. Hopelijk kan je dit op zo’n manier doen, dat je aan je persoonlijke opdracht voldoet, zodat je meer punten krijgt en ook meer mogelijkheden krijgt om droomdelen op te slaan. Heb je namelijk een droomdeel niet op je dreamscape bord geplaatst of opgeslagen, dan ben je die kwijt (nee, nachtmerries MOET je plaatsen). Een andere reden om droomdelen op te slaan, is omdat je met het opslaan ook de bijbehorende actie uit kan voeren. NOG een reden voor het opslaan, is dat aan het begin van je volgende beurt, je alle delen die je hebt opgeslagen, direct weer beschikbaar hebt in je “hand”. En als een van de kleuren in je “hand” overeenkomt met de eerste kleur in een rij van een naburige droomwereld, mag je zonder actie te gebruiken naar die wereld afreizen. Dus dat voldoen van je eigen opdrachten wordt daarmee best belangrijk :).
Het spel duurt maar 5 ronden en je zal zien dat je in die ronden steeds meer mogelijkheden krijgt en een mooier landschap krijgt wat je kan manipuleren naar je eigen wensen. Het spel is nogal een puntensalade en daarmee een spel dat kan leiden tot AP (analysis paralysis), het te lang nadenken over stappen omdat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn. Het spel ademt een dromerige sfeer en is taalonafhankelijk (er staat geen tekst op de spelmaterialen).
Interessante backopties:
45 euro: Het spel + exclusieve mini-uitbreiding “deep dreams” + alle stretch goals
shipping:
7 tot 9 euro (EU-friendly)
Einddatum kickstarter project:
19 april
Rebels of Ravenport
Aantal spelers:
2 - 6
Kickstarter tekst:
Assemble your guild. Defy the overlord. Take back Ravenport! A competitive card drafting strategy game.
Mijn mening:
Eerder hebben we het al gehad over de bloeddorstige helden die de kerkers van de monsters binnendringen om dit goedbedoelend volk in de pan te hakken en te ontdoen van hun kostbaarheden… en in dit spel verzamel je dus de benodigde groep “helden” om dit nare klusje te klaren :).
In dit dobbelspel kies je een van de monsters uit om te bevechten, om vervolgens dobbelstenen te gooien en daarna toe te kennen aan de helden die overeen komen met de dobbelsteen worp. Haal je de juiste hoeveelheid schade, krijg je overwinningspunten en geld. Het geld kan je gebruiken om andere helden in te huren of je huidige helden te upgraden, de overwinningspunten kan je gebruiken om het spel te winnen… wat had je er anders van verwacht?
Het spel is niet ingewikkeld en kans speelt een grote rol, wat tekenend is voor een filler. De afbeeldingen op de kaarten zien er goed en een beetje cartoony en kindvriendelijk uit. Het spel houdt op als alle overwinningspunten op zijn of als iemand de baas heeft verslagen.
Het project heeft nog niet zijn minimale grens bereikt en met nog 10 dagen te gaan… wordt het wellicht lastig dit doel te bereiken. Toch hoop ik dat het project slaagt, je ziet dat er duidelijk moeite in is gestoken om dit tot een goed geheel te brengen. Echter is het spel niet voor mij bedoeld, ik ben zelf meer van de wat serieuzere spellen.
Interessante backopties:
$25 (20 euro): Het spel
shipping:
$8 (6 euro) – EU friendly
Einddatum kickstarter project:
13 april
Verder interessante spellen:
Unbroken : Een solo-spel dat hoog gewaardeerd wordt door de bekende reviewers. Dodelijke dungeon crawler?
Cat Rescue : red samen zoveel mogelijk zwerfkatten… met zeer schattige katjes.
Railroad Rivals: Een interessante combinatie tussen aandelen verkrijgen, goederen verzamelen, treintjes en tegels plaatsen.