Hallo allemaal.
De afgelopen 2 weken zijn er weer een paar grote bekende namen actief op kickstarter, maar daarnaast ook nog genoeg minder bekende Kickstarter projecten die toch wat aandacht verdienen tussen de kolossen. Ook deze keer behandel ik een gevarieerde groep spellen. Uitbreidingen van spellen, 1 of 2 speler spellen en heruitgaven van bestaande spellen heb ik vermeden … veelal om de keuze te beperken :)
Na de 3 spellen die uitgebreider besproken worden, volgt een kleine opsomming van projecten die mij ook zijn opgevallen. Is een spel niet besproken/genoemd binnen dit artikel dan betekent dit niet dat het een slecht project is. Bespreek dan ook vooral hieronder, waarom je een bepaald spel nog onder de aandacht wilt brengen.
Ben je het eens/oneens met de spellen die ik heb besproken, laat het ons weten in een opmerking onder dit artikel.
Street Fighter
Aantal spelers:
2 t/m 6
Kickstarter tekst:
Street Fighter®™: The Miniatures Game is an exciting new high quality pre-painted miniatures game!
Spel Beschrijving:
De eerste console die wij thuis hadden staan, was een snes. De eerste spellen die wij daarop hadden waren super mario world, super mario kart en… street fighter! Een tijdloze fight-game die zijn indruk heeft achtergelaten en nog steeds achterlaat in de digitale wereld van de vecht spellen… zou het dezelfde indruk achterlaten in de bordspellen wereld?
In dit bordspel tref je bekende vechters aan als Ryu, Chun-Li en Zangief, dit zijn dan ook de karakters waarmee je elkaar te lijf kan gaan… nee, niet door ermee te gooïen of te slaan, daarvoor zien ze er te mooi uit (en zijn ze toch wel iets te prijzig). Nee, iedere vechter heeft zijn/haar eigen deck met de bekende moves van dat specifieke karakter. Ieder karakter heeft ook andere karakterwaarden zoals levens, movement en hoeveel schade je ULTRA-COMBO!!!! doet. Een move die je alleen kan uitvoeren, als je vechtmeter vol is.
Iedere ronde dat iemand aan de beurt is, mag die bewegen + een actie uitvoeren. Deze actie kan zijn, extra kaarten trekken, nog eens bewegen of kaarten spelen. Je speelt deze kaarten gesloten, zodat de tegenstander niet ziet wat het is. Deze tegenstander mag nu namelijk erop reageren door zelf een “counter-attack” kaart te spelen of dobbelstenen te werpen om te blocken. De counter-attack heeft echter alleen nut, als de tegenstander de juiste soort-move heeft gespeeld! Oftewel, dit is waar het inschatten van je tegenstander om de hoek komt kijken.
Het spel komt niet alleen met een VS mode, waarin je elkaar gewoon rotschopt totdat er maar 1 overblijft, maar ook met een power-up mode, een tag-team mode, een 3 vs 3 team swap mode, een classic arcade mode en zelfs een boss mode (zodat je het gezamenlijk op kan nemen tegen Mr. Bison of Akuma). Oftewel, opties genoeg. Verder kan het interessant zijn te vermelden, dat dit spel gecreëerd is door “Angry Joe”, een bekende reviewer van digitale spellen.
Mijn Mening
De miniatuurtjes zien er echt geweldig uit. Op dit niveau heb ik nog niet eerder miniatuurtjes gezien bij een bordspel… ow, ze komen overigens geschilderd en al! De besturing van het spel lijkt simpel genoeg om makkelijk op tafel te krijgen en met het inschatten van je tegenstanders zal dit spel zeker wel interesse wekken bij spelers… maar niet zozeer bij mij. Er zijn verschillende pledge-levels de goedkoopste is 80 dollar, maar daar zitten dan de stretchgoals niet bij, wat betekent dat je in totaal 6 vechters (en dus 6 miniatuurtjes) krijgt. Pas voor 140 dollar, krijg je ook de stretchgoals erbij en dat betekent (op dit moment) nog eens 8 personages erbij. Verder zijn er opties om ook andere vechters toe te voegen in de add-ons… maar het oogt mij allemaal wat prijzig voor een ogenschijnlijk redelijk simplistisch spel met niet heel veel diepgang.
En het helpt niet dat er nogal wat problemen waren met de Megaman game die “Jasco Games” eerder heeft uitgebracht. Blijkbaar zijn daar nog redelijk wat mensen die hun spel nooit ontvangen hebben… en de mensen die het spel wel ontvingen, vonden het een slecht spel (5.4 op BGG)… maar de miniatuurtjes zijn mooi?
Mogelijk heeft Jasco Games verbetering aangebracht in hun manier van doen en laten, maar zelf laat ik deze aan mij voorbij gaan.
Interessante backopties:
$140 (113 euro) – Spel + boss-expansion + stretchgoals
$280 (226 euro) – Spel + alle 4 extra uitbreidingen
shipping:
$20 tot $30… de kosten worden pas na de kickstarter in rekening gebracht. (EU-friendly)
Einddatum kickstarter project:
5 mei
The Faceless
Aantal spelers:
2 t/m 4
Kickstarter tekst:
A unique cooperative experience where you move a compass that reacts with high detailed double-sided figures containing a magnet!
Spel Beschrijving:
Dit coöperatieve spel is een redelijk uniek puzzel spel te noemen. Je beweegt binnen dit spel de “kinderen” door een bos, op zoek naar de “herinneringen” die een ander kind heeft achtergelaten… echter mogen de kinderen alleen de richting in bewegen die het kompas aanwijst! En de richting die het kompas aan wijst, wordt bepaald door de geesten aan de rand van het bord en het grote kwaad “The Faceless” die binnen het bos op zoek is naar de kinderen!
Tijdens het spel speel je kaarten om je kinderen te mogen bewegen. Deze kaarten hebben kleuren en de kleur van de kaart bepaald welke geest verplaatst mag worden aan de rand van het bord, om te proberen het kompas de goede kant op te laten wijzen. Ieder van deze geesten heeft er namelijk een magneet in zitten, waar het kompas op reageert. Speel je echter een bepaalde kleur te vaak, kan dit nare gevolgen hebben, zoals The Faceless die jullie probeert te vinden in het bos.
De vormgeving van het bord en de miniatuurtjes is heerlijk donker van geest en het lijkt erop, dat er redelijk wat referenties zijn terug te vinden in dit spel naar bekende horror-films. Zo wonen de kinderen op Elm street… om nachtmerries van te krijgen ;).
Mijn Mening
Het spel oogt als een redelijk uniek puzzel spel. De magneten en de kompas reageren op zo’n manier op elkaar, dat je niet altijd goed kan inschatten wat er gaat gebeuren… tenminste, in het begin niet. Als je volgens mij een tijdje met deze mechaniek te werk gaat, begint het inschatten meer een zekerheid te worden. Dit hoeft geen probleem te worden door de mechaniek die ervoor zorgt dat er “nare” dingen gebeuren als je teveel kaarten van een bepaalde kleur speelt. De vormgeving is echt goed gedaan met de geesten bijvoorbeeld die een “aantrekkelijke” kant hebben en een “afstotende” kant… bijna net als een magneet :). Houd je van puzzelen en coöperatieve spellen en vindt je magneten cool, zou ik zeker eens een kijkje nemen bij dit spel.
Interessante backopties:
49 euro: spel + stretchgoals + je naam als slachtoffer in het boek van Billygoat (spelregel boek)
shipping:
9 euro (EU-friendly)
Einddatum kickstarter project:
11 mei
Tour operator
Aantal spelers:
2 t/m 4
Kickstarter tekst:
In Tour Operator, you manage a travel agency. Manage your resources, employees and the wishes of your tourists the best you can!
Spel Beschrijving:
Binnen dit spel, speel je een tour operator. Je zorgt ervoor dat je reizigers vrolijk blijven, de juiste accommodatie krijgen, de juiste (schone) plek in het vliegtuig krijgen en zelfs op de juiste bestemming aankomen die overeenkomt met hun wensen. Dat is nogal wat om te overzien en knap dat het allemaal binnen dit spel zit.
Het spel begint een ronde met de draft. Hierbinnen draft iedereen mogelijke klanten om reizen voor te regelen. Hierna rol je (en manipuleer je) dobbelstenen om te zien welke resources je tot je beschikking hebt. Resources kunnen hierbij gebruikt worden om stoelen in het vliegtuig schoon te maken, het vliegtuig te bewegen, de kamers schoon te maken of de klanten/reizigers tevreden te houden. Heb je de resources, bepaal je welke klanten mee gaan met het vliegtuig. Heb je dat bepaald, dan mag je daarna het vliegtuig verzetten op het bord met bestemmingen. Let er hierbij op dat je een bestemming kiest die nog niet eerder is gekozen, want die zijn niet meer beschikbaar. Na een bestemming bereikt te hebben, wijs je de klanten een kamer toe… dit kan echter niet zomaar een kamer zijn, maar moet wederom voldoen aan de specifieke eisen/wensen van de klanten… en kamers zijn beperkt. Gasten blijven vervolgens een aantal dagen, afhankelijk van de kamer.
Ieder van deze handelingen kan ook punten opleveren. Zo krijg je punten voor ieder van de reizigers die je meeneemt (afhankelijk van hoe tevreden ze zijn), krijg je punten voor de locatie en in hoeverre de bestemming overeenkomt met wat de reiziger wilt. Plus je krijgt punten voor de toegewezen kamer. Echter zijn minpunten ook mogelijk binnen dit spel. Is een passagier niet tevreden en laat je hem alsnog wachten, ben je een klant kwijt en een strafpunt rijker.
Mijn Mening
Dit spel lijkt erg goed in elkaar te zitten. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en mijn bovenstaande beschrijving van de mechanieken is dan ook niet volledig. Voor AP-prone mensen (mensen die over analyseren) is de beurt gelukkig onderverdeelt in fases, waardoor de spelers nooit lang hoeven te wachten op hun beurt. Toch kan dit een lang spel zijn, door de vele opties en lastige keuzes. Dit is ook zeker niet een spel die ik een beginnend speler zou aandoen, maar meer bedoeld voor gevorderde spelers. Zelf lijkt mij dit spel daarom juist wel interessant.
Let er wel op dat het spel veel ruimte in beslag neemt op de tafel :)
Interessante backopties:
35 Euro – Het spel + stretchgoals
shipping:
9 euro (EU-friendly)
Einddatum kickstarter project:
28 april
Verder interessante spellen:
Zombicide: Invader : De Green Horde ligt nog maar net bij de mensen thuis of CMON heeft de volgende Zombicide alweer klaar liggen. Dit keer Zombicide IN SPACE!
Fireball Island : Een klassiek bordspel dat weer tot leven is geroepen, waarbij de rollende vuurballen je pionnen steeds maar weer in de weg zitten om de top te bereiken.
Terminator Genisys: Rise of the Resistance: Ben je dol op de terminator en gek op dungeon crawlers, dan lijkt dit de unieke combinatie te zijn die voldoet aan jouw wensen.