5. DON'T GET GOT (Big Potato)
Type spel: party game
Spelers: 2-8
Speelduur: onbekend
Leeftijd: onbekend
Kijk, hier word ik nou vrolijk van. In Don’t Get Got krijgt iedere speler zes geheime missies, waarvan je er zo snel mogelijk drie moet zien te volbrengen. Wie dit het eerste doet, wint het spel. Als ik de summiere beschrijving op BoardGameGeek goed begrijp, dan draaien de missies er altijd om iets van een andere speler gedaan te krijgen, zonder dat die zich van jouw missie bewust is. Dat die jou een compliment geeft, bijvoorbeeld, of een vraag stelt die op je kaartje staat. Een verfijnd soort manipuleren dus. Echt iets voor mij. Ik stel me zo voor dat je dit spel met een groep vrienden tijdens een weekje Centerparcs speelt en dat dan af en toe iemand tussen de borrels en het gourmetten door roept: “Ha! Dat was alweer mijn tweede missie!” Terwijl jij gewoon dacht een vrije wil te hebben.
Waar? Hal 4, stand C119
4. PASSING THROUGH PETRA (Renegade Games)
Type spel: expertspel, worker placement
Spelers: 2-4
Speelduur: 60 minuten
Leeftijd: 14+
Langer nog dan bordspelfan ben ik filmfan. Ik ben daarom altijd benieuwd naar spellen met een filmthema. En er tegelijkertijd ook huiverig voor. Een slecht spel kan zo een goede film naar beneden halen (Back to the Future: ik wil het wel, maar ik durf het niet…). Passing Through Petra doet me indirect - en dus onbezorgd - aan één van mijn lievelingsfilms denken: Indiana Jones and the Last Crusade (1989). Petra is de poort waar Indy en zijn vader door moeten om de Heilige Graal te vinden. Op BoardGameGeek zie ik dat er een kartonnen replica van in de doos zit. ‘Nuff said. Nou ja, het lijkt me ook gewoon een prettig, puzzelig worker-placementspel, waarin je een kolonie middels slim handelen uit moet bouwen. Misschien iets van een engine builder? Wij zullen zien.
Waar? Hal 2, stand F138
3. FUJI (Feuerland Spiele)
Type spel: coöperatief
Spelers: 2-4
Speelduur: 30-45 minuten
Leeftijd: 10+
Opvallend veel spellen dit jaar lijken gewijd aan Aziatische thema’s. Ik heb er vrij veel op mijn lijst staan, omdat ik een ‘sucker’ ben voor de rustige, klare tekenstijl. Sinds Hanamikoji heb ik bovendien groot vertrouwen in Aziatisch spelontwerp. In Fuji sta je op de gelijknamige Japanse vulkaan, die op uitbarsten staat. Alle spelers moeten hun weg vinden naar het dichtstbijzijnde dorp. Het is een coöperatief spel, dus dat moet gezamenlijk gebeuren. Toch rol je tegelijkertijd in het geheim ook dobbelstenen om te kijken wie zijn poppetje daadwerkelijk mag verplaatsen. Hoe die twee mechanismen zich tot elkaar moeten verhouden, begrijp ik nog niet helemaal. Maar dat stiekeme dobbelstenen rollen, je medespelers inschatten en stiefelen over prachtig ontworpen kaarten – ja, dat lijkt me wel wat.
Waar? Hal 4, stand C116
Het artwork van Fuji
2. HOLDING ON: THE TROUBLED LIFE OF BILLY KERR (Hub Games)
Type spel: coöperatief
Spelers: 1-4
Speelduur: 45-60 minuten
Leeftijd: 14+
Dit spel ga ik óf geweldig óf verschrikkelijk vinden. In Holding On: The Troubled Life of Billy Kerr tref je in een ziekenhuisbed Billy Kerr aan, wiens leven je met een team van verpleegkundigen zo lang mogelijk moet zien te rekken. Niet alleen heeft Billy Kerr een ernstige hartaanval gehad (en is de volgende aanstaande), hij draagt ook diepe trauma’s met zich mee. Aan jou de taak hem tien scenario’s lang in leven te houden. Zo kom je er achter wat hem allemaal overkomen is. Het zou een intrigerend samenwerkspel kunnen zijn, een stukje bordspelkunst, een stap buiten de kleine wereld van de tafel om de speler iets wezenlijks mee te geven. Het zou echter ook een tweede Fog of Love kunnen zijn, in die zin dat de speelkarakters me te gemaakt zijn, de emoties te oninvoelbaar en de verhaallijnen te willekeurig. Ik hoop op het eerste.
Waar? Hal 3, stand P101
1. UNDERWATER CITIES (Delicious Games)
Type spel: expert
Spelers: 1-4
Speelduur: 80-150 minuten
Leeftijd: 12+
Als je heel erg van een bordspel houdt en het al heel vaak hebt gespeeld – en dat heb ik met Terraforming Mars – dan hoop je een beetje op een nieuw spel dat die ervaring verdubbelt. Een nieuwe wereld, een onontgonnen gebied, dat weer uren aan speelplezier geeft. Volgens de eerste commentaren op BoardGameGeek moet Underwater Cities dat voor Terraforming Mars zijn. Net als bij Terraforming Mars draait dit spel om het leefbaar maken van een onbewoonbaar gebied; alleen dan nu op de bodem van de zee. Je doet dit door luchtkoepels te plaatsen, tunnels te boren, productiehuizen en laboratoria te bouwen – oftewel, je doet dit door allerlei handige kaarten te plaatsen, die je extra acties en mogelijkheden geven. Met zijn complexe kaart-plaats-systeem (iets met kleuren die moeten matchen langs de rand van het bord) moet Underwater Cities zelfs nog strategischer en puzzeliger zijn dan Terraforming Mars. Het zou natuurlijk ook gewoon een slap aftreksel kunnen zijn. Mijn nieuwsgierigheid is in ieder geval gewekt.
Waar? Hal 5, stand C111
Und du?
Op de Essen SPIEL previewlijst staan ondertussen 1172 titels. De afgelopen weken heb ik er zo’n 90 spellen uit geselecteerd, die me om de een of andere reden intrigeren. De vijf spellen hierboven lijken me het leukst en ga ik zeker uitproberen. Maar wie weet kom ik met heel andere spellen thuis. Ik ben benieuwd! Ga jij ook naar SPIEL? En heb je al spellen op je wenslijst staan? Laat het ons weten in de reacties!