Nona - The Neverland Rescue
Bij enkele redactieleden zijn er recent een aantal kickstarters binnen gekomen, zo ook bij mij. En één daarvan is zonder twijfel mijn keuze deze maand: The Neverland Rescue. Het is een asymmetrisch spel voor twee spelers met prachtig artwork in Peter Pan thema. Je kunt spelen als Kapitein Haak of Peter Pan. Haak probeert samen met zijn piraten om Pan en zijn vriendjes te vinden, terwijl zij juist proberen een aantal anderen te bevrijden! Het spel kan ook eindigen wanneer iedereen in het land totaal gelooft in het bestaan van elfjes of dat geloof juist totaal verliest. Door de verschillende doelen kun je diverse tactieken uitproberen. Elk karakter in het spel heeft daarnaast nog zijn eigen speciale eigenschap wat het spelverloop interessanter maakt. Ik ben dol op dit thema en daarnaast is het spel erg herspeelbaar en duurt een potje niet lang. Als je het spel ergens tegenkomt, zeker eens proberen!
Klaas - Blue Lagoon
Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst: dat blijkt potdikke ook voor bordspellen te gelden! Landjepik was nooit mijn favoriete genre en dat is het nog steeds niet, maar afgelopen maand bleek dat ik area control-spellen toch af en toe moet blijven proberen. Want een rillerige Risk-flashback was wel het laatste dat ik ervaarde bij het geweldig leuke Blue Lagoon. De aanblik bij aanvang is meteen al kleurrijk en plezierig: een stel tropische eilanden in een stralend blauw stukje oceaan. De spelers gaan die verkennen met bootjes en zetten er hun ontdekkers en hutjes neer, met als doel grondstoffen te verzamelen, routes te maken en meerderheden te krijgen. Als dat gebeurd is, breekt fase twee aan en verdwijnt alles van het bord, behalve de hutjes. Daarna mag je alleen nog vanuit daar voor een tweede keer proberen de baas te worden. En dan blijkt dat het er bruut en genadeloos aan toe gaat in dit paradijsje. Blue Lagoon speelt snel en is net zo rap te leren, maar strategisch gaat het zo diep als de Marianentrog.
Elin - Space Base
Aaaah, Spaas Baas! De gebroeders Murph hebben het al een tijdje over dit veredelde dobbelspelletje (youtube), dat ze om mysterieuze redenen op z’n Nederlands uitspreken. In Spaas Baas, nee, Spees Bees, excuus, Space Base beheer je een ruimtestation voor twaalf parkerende ruimteschepen. Elk schip levert je geld, overwinningspunten of andere leuke bonussen op als je hem activeert. Dat doe je met twee dobbelstenen, waaruit de getallen 1 t/m 12 kunnen rollen. Je kunt de twee worpen samenvoegen tot een hoog getal of apart gebruiken, zodat je twee schepen tegelijk kunt activeren. Lage getallen hebben zo een veel grotere kans gegooid te worden. Hoge getallen leveren echter per worp weer flink hogere bonussen op. Onderweg schaf je betere schepen aan, zodat worpen steeds meer op gaan leveren. Vervangen schepen verlies je trouwens niet: ze krijgen een plekje half achter je spelerbord en leveren vanaf dat moment bonussen op in andermans beurt. En dat is wat Spees Bees zo geniaal maakt: gaandeweg krijg je in ieders beurt de steeds grotere kans iets te winnen. Een festijn voor je innerlijke kansspeler, kan ik je vertellen. Ken je dat gevoel, dat je een kraskaartje koopt en je als een Sjakie in de Chocoladefabriek zo blij voelt met E.5,-? Dat gevoel geeft Space Base. In bijna iedere beurt.
Dick - De Kwakzalvers van Kakelenburg
Als Elin de Murphs er bij kan roepen, dan kan ik dat ook (youtube).
In De Kwaak… Quack… Kwakzalvers van Kakelenburg trek je je ingrediënten uit een zak. Elke kleur heeft zijn eigen effect, maar de witte knalerwten zijn degene waar je voor uit moet passen. Als de som van de nummers op de knalerwten voor bij de zeven komt, dan moet je stoppen, want je ketel is ontploft. En natuurlijk begin je juist met vooral witte knalerwten in de zak. Het is aan jou om te bepalen hoelang je door gaat. Als iedereen (al dan niet vrijwillig) gestopt is, dan krijg je punten en de kans om extra ingrediënten te kopen. Als je ketel ontploft is, dan mag je slechts één van de twee doen. Er is telkens die spanning van hoe ver ga ik? Zij is al zo ver? Kan ik dat zelf nog wel halen? Dat zorgde voor veel gezelligheid.
Als je te ver achterop raakt qua punten, dan mag je rattenstaarten gebruiken om verder in de ketel te beginnen. Dit zorgt dat je competitief blijft, zelfs als je veel pech hebt. Wie na negen rondes de meeste punten heeft, is de winnaar. Je ketel heeft twee zijdes voor de variatie en alle ingrediënten kunnen op vier verschillende manieren gebruikt worden. Met de variatie zit het daarom ook wel goed.