In deze serie bespreekt steeds één van de redactieleden een veel voorkomende term. We leggen uit wat ermee bedoeld wordt, wat het interessant of leuk maakt en welke spellen erbij horen. Als het even kan, doen we suggesties voor de nieuwe speler. We horen ook graag wat jij ervan vindt!!
Deze keer doet Dick een duit in de zak met Bag Building.
Bag Building vs. Deck Building
Bag building valt net als deck building onder de grotere term pool building. Dit houdt in dat iedereen begint met een vaste set spelelementen (kaarten, meeples, fiches, etc.), maar tijdens het spel krijg je nieuwe elementen en kan je (in sommige spellen) nutteloze elementen weer weg doen. In mijn artikel over deck building kan je lezen hoe dit werkt met kaarten. Vandaag gaat het over bag building. Het grootste verschil is dat je nu, in plaats van een stapel kaarten, een zakje gebruikt. Goh echt? Ja echt! Iedereen begint met dezelfde samenstelling in hun zakje. Tijdens het spel krijg je nieuwe elementen er bij. Zo heeft iedereen aan het eind van het spel een unieke inhoud.
Aangezien je de spullen weer uit je zakje haalt om ze te gebruiken, zijn deze per spel wel van dezelfde vorm. Anders zou je natuurlijk het verschil kunnen voelen voordat je het er uit haalt.
Een Frans zakje arbeiders
De worker placement Orléans speelt zich af in het Frankrijk van de Middeleeuwen. In Orléans bepaalt de werker wat er mogelijk is. Je trekt de werkers uit een zak. Iedereen begint met dezelfde vier werkers: een boer, een schipper, een ambachter en een handelaar. Een combinatie van deze werkers zorgt dat je nieuwe werkers krijgt. Bijvoorbeeld een schipper en een ambachter geven je een nieuwe boer, want zo ging dat in Middeleeuws Frankrijk. Ook kan je je werkers gebruikers om op sporen in het dorp vooruitgang te boeken
Een zakje vol met magie
Wacht. De Kwakzalvers van Kakelenburg is toch een push-your-luck spel? Ja klopt. Maar het is ook een bag builder. Zoals Klaas in zijn artikel aangaf, is ook hier het doel om punten te halen. Deze haal je door zover mogelijk je ketel te vullen met fiches (ingrediënten) uit je zak. Maar als je te ver gaat (doordat je te veel knalerwten in je ketel plaatst), dan moet je kiezen tussen nieuwe fiches kopen of punten. De nieuwe gekochte fiches komen in je zak en dat maakt de kans dat je knalerwten trekt steeds kleiner. Verder kan je kiezen welk effect je wilt gebruiken. Sommige effecten plaatsen je knalerwten terug in je zak en anderen zorgen dat je eerst mag kijken voordat je een ingrediënt plaatst. Hoe dan ook: één persoon zal winnen, en niemands zakje zal hetzelfde zijn.
De winst in je zak steken
In Automobiles neem je het tegen elkaar op in een race. Je wielen rollen niet door het rollen van de dobbelstenen, maar door kubussen uit een zak te trekken. Deze kubussen hebben verschillende functies. De witte, grijze en zwarte bepalen waar je op de baan kan rijden. Hoe donkerder de kleur, hoe langer het stuk op de baan dat je kan gebruiken. Zo probeer je de ideale route te vinden om voorop te komen. Dan heb je de bruine kubussen. Dit is vuil dat in je motor komt. De donkerste kubus die je gebruikt hebt, bepaalt hoeveel bruine kubussen je er bij krijgt. Je kan ook kiezen voor een pit stop. Dan speel je de kubussen niet en alle bruine kubussen worden weggelegd.
Ten slotte zijn er de gekleurde kubussen: geel, groen, rood, blauw en paars. Wat deze doen hangt af van de gekozen acties tijdens het klaarmaken van het spel. Denk hierbij aan het effect van de ophanging of motor van je auto. In plaats van kubussen te gebruiken voor hun actie kan je ze ook gebruiken voor hun geldwaarde. Op deze manier kan je aan nieuwe kubussen komen. Pas als je zak leeg is, kan je deze vullen met de eerder gebruikte kubussen.
Net als deck building vind ik bag building een top mechanisme. Dat komt vooral door de variatie die ontstaat tussen de spelers. Jij bepaalt uiteindelijk wat je wilt gebruiken en met een beetje geluk kan dat ook op het beste moment. Welke spellen met bag building raden jullie aan? Laat het hieronder weten.