Volg ons op Youtube Volg ons op Instagram Abonneer op onze RSS

Jammer maar helaas: De grootste tegenvallers van 2020

We hebben even de tijd genomen om alles wat 2020 op spelgebied te bieden had te laten bezinken, maar nu moet het ons als redactie toch van het hart: er zaten een paar jammerlijke tegenvallers bij. Tijd om los te branden!

Linda: Escape Tales: Low Memory
Het spelen van dit spel heeft er toe geleid dat ik tevens weer twee levenslessen heb geleerd. Nummer 1: 'Van ruilen komt huilen', die vlieger is vorig jaar wel opgegaan. Met Candyshine heb ik de review-opdracht voor El Dorado geruild tegen die van Escape Tales: Low Memory De grootste fout uit mijn bordspelcarrière tot nu toe, want wat was het een martelgang en wat had ik achteraf spijt. Niet zozeer omdat het spel slecht was of slecht in elkaar zat, maar (en daar komt meteen levensles nummer 2): 'De setting dient je aan te spreken'. Ik heb niets met futuristische zaken, ingewikkelde technologische ontwikkelingen en noem maar op en deze versie van Escape Tales speelde zich toch eigenlijk in de toekomst af. Jammer, maar helaas... Uiteindelijk heb ik toch wel mooi mogen proeven van het mechanisme van de reeks.




Anna: Mariposas
Er waren goede, terechte redenen dat ik zeer uitkeek naar dit vlinderspel. Ten eerste was het thema uniek: De migratie van de Monarchvlinder over Amerika. Daarnaast was het thema ook passend verwerkt in de spelmechanieken: je vlinders verplaatsen zich van Midden- naar Noord-Amerika waarbij je probeert zoveel mogelijk nieuwe fladderaars te maken. Maar - zoals in het echt ook - niet alle vlinders zullen de tocht overleven. Het spel is dan ook een constante strijd over welke vlinders je kiest om in te investeren. De laatste reden waarom ik naar dit spel uitkeek, is de maker: Elizabeth Hargrave. Haar eerder verschenen megahit Wingspan beviel mij ook erg goed en gezien dit ook een dierenthema heeft, had ik goede hoop in Mariposas. Het eerste potje van Mariposas was best in orde. Het ging pas echt schuren in de speelmomenten erna. Het spel voelde voor mij elke keer hetzelfde. Ja, elk potje zijn er andere scoredoelen, maar deze zijn niet anders genoeg om je hele speelervaring te veranderen. De ene keer moet je vlinder onder een stad landen, de andere keer boven een stad: lekker boeien! Daarnaast merkte ik dat een groot deel van het spel, namelijk het tussenstopbord, nauwelijks gebruikt werd. Vanwege het lagere spelersaantal waarmee we speelden, dacht ik eerst. Maar toen ik met het maximaal aantal spelers speelde, bleek dat de bonussen op het tussenstopbord het nog steeds niet waard waren om voor te gaan. Met scoredoelen die niet interessant waren en een spelonderdeel dat iedereen negeerde, bleef er niet genoeg interessants over om Mariposas overeind te houden. Jammer, want de visie is er zeker. Ontpoppen tot een vlinder deed het echter niet.




Patrick: Wizard Kittens
Een beetje flauw misschien, maar de grootste tegenvaller van afgelopen jaar is het (nog) niet hebben kunnen spelen van alles wat binnengekomen is, mede dankzij minder speelavonden. Als ik dan toch één spel moet noemen dat mij is tegengevallen, dan is het Wizard Kittens. Ondanks de aandoenlijke art en de productie die top is met al die leuke katjes en woordspelingen, weet het spel zelf mij gewoon niet te bekoren. In Wizard Kittens heb je als ondeugende katten verschillende spreuken losgelaten. Je moet sets verzamelen om die vloeken weer te vangen, het is niet heel spannend. Er zijn wat manieren om de puntenstrategie iets vernuftiger te maken en zelfs kaarten die veel chaos toevoegen, maar de basis is een beetje saai naar mijn mening. Ook de keuze om er een soort einde-timer in te zetten, waarbij juist degene met de minste punten wint, lokt uit tot passief gedrag als strategie en dat is gewoon niet fun. Dit laat me niet spinnen, maar voelt als een haarbal. Het is wel heel eenvoudig, dus ik hoop dat door het uiterlijk mijn nichtje over enkele jaren graag Wizard Kittens een keer uitprobeert en dan is het toch nog een prima gok geweest.




Yørn: Gloomhaven: Jaws of the Lion
Laat ik ten eerste zeggen dat ik groot fan ben van Gloomhaven, ik speel het met een oud-collega al meer dan twee jaar. En al was het er in het begin echt inkomen: we zijn er helemaal verslaafd aan geraakt. Het is voor mij het perfecte dungeon crawl bordspel, met voldoende ontwikkeling in je karakter en genoeg verrassende momenten om je lang zoet te houden.

Ik keek dan ook echt uit naar Gloomhaven: Jaws of the Lion, omdat dit spel de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid bood om een andere oud-collega ook verknocht te laten raken aan Gloomhaven. Met als vooruitzicht om met zijn drieën Jaws of the Lion volledig door te spelen. Superleuk! Maar na de eerste speelsessie van drie missies vond deze collega het nogal tegenvallen en dat vond ik echt heel jammer. Hij was wel benieuwd naar Gloomhaven, maar hij hield meer van wat knuffelachtige, vrolijkere spellen en dat is Jaws of the Lion niet bepaald. Daarnaast vond hij Jaws of the Lion eigenlijk alsnog te ingewikkeld. Nieuwe regels volgden zich per scenario dan ook redelijk snel op.

Daar komt voor ons als ‘doorgewinterde’ Gloomhaven spelers bij, dat het een lichte teleurstelling was om te zien dat de eerste set items die beschikbaar komen, veelal gerecycled zijn uit het origineel. Logisch zou je zeggen, want het is een entree naar het origineel. Maar als Gloomhaven-speler ben je gewend aan de nodige verrassingseffecten die we bij de eerste speelsessies van Gloomhaven: Jaws of the Lion nog hebben gemist. Jaws of the Lion zit echt wel goed in elkaar en er zijn vier doosjes met geheimen die we nog niet hebben geopend, maar het stelde mij gewoon een beetje teleur vanwege het veelal gerecyclede materiaal en het feit dat we deze niet met zijn drieën geheel gaan doorspelen. Totaal iets persoonlijks, maar daarom viel voor mij deze tegen in 2020!




Klaas: Pendulum
Sommige redactieleden grijpen hun kans om even lekker hun hart te luchten over draken van spellen, maar zo ernstig heb ik het afgelopen jaar niet meegemaakt gelukkig. Wel speelde ik een spel dat mijn hoge verwachtingen niet waar maakte: Pendulum. Mijn voorpret voor dit spel was best bijzonder, want het leunt op een mechanisme waar ik meestal de verkeerde soort kriebels van krijg: real time. Tijdens het spelen van Pendulum lopen er drie zandlopers, die bepaalde gebieden van het speelbord op slot zetten. Als er eentje is doorgelopen, mag de speler die dat wil ‘m omdraaien en verplaatsen. In bepaalde mensen komt het beste naar boven onder tijdsdruk, maar bij die groep hoor ik niet. Daarom was ik aangenaam verrast dat Pendulum een onverwachte draai geeft aan de race tegen de klok: omdat de spelers bepalen of en wanneer de tijd weer gaat tikken, wordt het een tactisch strijdmiddel. Waarom staat hij dan toch in deze lijst? Omdat het spel dat achter de zandlopers schuilgaat zo droogjes blijkt. De tandradertjes liggen dankzij de spartaanse aankleding duidelijk aan de oppervlakte en dat versterkt het mechanische gevoel dat Pendulum opwekt bij het omwisselen van grondstoffen en het voortduwen van blokjes op sporen. Daar gaat uitgever Stonemaier Games meestal een stuk eleganter mee om.




Dick: Tussie Mussie
Ik ben heel erg blij dat Quined de kleine Button Shy-spellen naar Europa haalt. Met hun eerste drie spellen (Stew, Circle the Wagons en Sprawlopolis) heb ik mij prima vermaakt (zie de review). Toen ik hoorde dat de volgende Tussie Mussie zou worden, was ik razend enthousiast. Tussie Mussie is ontworpen door Elizabeth Hargrave, die ook Wingspan heeft bedacht. Het artwork is van Beth Sobel, die altijd schitterende natuurtekeningen maakt. Denk bijvoorbeeld aan Kruidgewas. Allemaal factoren die de hype-factor bij mij deden stijgen... Maar helaas. In Tussie Mussie trek je twee kaarten met bloemen erop. Je bekijkt ze en vervolgens geef je ze aan de speler links van je, waarbij één kaart gedekt is en de ander zichtbaar. Die speler kiest één van de kaarten en jij krijgt de ander. Dit gaat zo door tot iedereen vier kaarten heeft. Je scoort dan punten voor de harten op de kaart, of door de bonus die een bepaalde bloem geeft. Dit doe je vervolgens drie keer en de speler met de meeste punten wint. Zo oppervlakkig als ik het omschrijf, zo was het spel ook. En normaal is daar niks mis mee. Niet alles hoeft super complex te zijn en oneindige diepgang te hebben. Maar ik was zo hyped en had zulke hoge verwachtingen voor het spel dat een teleurstelling eigenlijk niet uit kon blijven.




Vincent: Paranomale Detectives
Dit coöperatieve partyspel doet een beroep op spelers die houden van een dolletje en een raadseltje, maar het moet allemaal niet te ingewikkeld worden. Eén speler is de geest die net het lichaam van een slachtoffer heeft verlaten en moet met aanwijzingen duidelijk maken hoe het zover heeft kunnen komen. De andere spelers zijn detectives die gespecialiseerd zijn in het paranormale. De spelers stellen een vraag en de geest kan bijvoorbeeld door te praten zonder geluid, het tekenen van iets op iemands rug of het vormen van een voorwerp met een touw, aanwijzingen geven. Het idee is denk ik dat dit voor wat lachwekkende momenten kan zorgen binnen je groep, wat bij ons dus niet gebeurde.
De vraagstelling is direct en simplistisch en dus ook het antwoord dat je als geest geeft. Er is niet echt een leuke manier om creatief te zijn of buiten de box te denken zoals bijvoorbeeld bij Codenames of Obscurio, wat het spel voor mij saai maakt. Nu zou ik het spel misschien een tweede kans moeten geven wellicht is de beleving dan heel anders. Echter als een spel je na de eerste keer spelen zo erg niet boeit, dan is daar weinig kans op.



Wat was jullie spel van 2020 welke niet was wat jullie er van verwacht hadden?

Geplaatst door Grrrr op 16-03-2021 15:34
Aantal keer bekeken: 3264

Reacties

Door Metroid_Dark_Sky (628 reacties) op 16-03-2021 16:09
( PM )
Ik denk dat ik vele tegen een been aan schop:

De Crew: Op weg naar de 9e planeet, was voor ons een tegenvaller.
Voorop gesteld, het is geen slecht spel, alles behalve dat.

Alleen waren wij er vrij snel op uitgekeken, verder dan missie 10 is het nog niet gekomen.
Door Grrrr (59 reacties) op 16-03-2021 16:11
( PM )
Ik ben er ook niet zo wild van als sommigen hoor...
Door Linnsane (673 reacties) op 16-03-2021 16:53
( PM )
Ik was ook absoluut niet wild van The Crew. Grappig, maar vond het absoluut niet denderend.
Door Fantasyfreak (1219 reacties) op 16-03-2021 16:53
( PM )
Ik betwijfel zelfs of ik spellen heb gekocht uit 2020

Alleen de kickstarter van Tiny Epic Dinosaurs is binnen gekomen. Verder alleen Star Wars: Outer Rim en Point Salad gekocht, maar die zijn uit 2019 dus het was volgens mij een redelijk rustig jaar.

Sowieso geen klachten over die 3 spellen
Door Peters (180 reacties) op 16-03-2021 19:08
( PM )
Erg leuk om eens te lezen dat er ook spellen zijn die tegenvallen. Ik ben het er niet altijd mee eens, maar goed, het is een mening van iemand.

Met de commentaren op Crew ben ik het helemaal niet eens. Fantastisch spel!!! (Vooral als je van klaverjassen houdt!) De eerste 10 rondes zijn wel heel simpel; daarna begint het echte werk. (Overigens steeds met z'n tweetjes gespeeld!)
Door Linnsane (673 reacties) op 16-03-2021 19:09
( PM )
Quote:
Met de commentaren op Crew ben ik het helemaal niet eens. Fantastisch spel!!! (Vooral als je van klaverjassen houdt!) De eerste 10 rondes zijn wel heel simpel; daarna begint het echte werk. (Overigens steeds met z'n tweetjes gespeeld!)

Misschien is dat ook het probleem, ik heb niets met Klaverjassen...
Door CandyShine (1137 reacties) op 16-03-2021 19:17
( PM )
Hoe durven jullie! Allemaal gecancelled!! De Crew is het beste spel ooit!
Door Nin (2228 reacties) op 16-03-2021 19:39
( PM )
Tiny Towns was mijn enigste teleurstelling van afgelopen jaar.
Door Lucky Jack (847 reacties) op 16-03-2021 22:40
( PM )
Ik vermaak mij ook uitstekend met De Crew, maar ik snap de teleurstelling wel bij sommige mensen; zoveel buzz om een relatief eenvoudig slagen spel.
Door Videostar (516 reacties) op 17-03-2021 07:45
( PM )
Vorig jaar heb ik zoveel spellen gekocht dat ik me voorgenomen heb voorlopig rustig aan te doen. Gelukkig zie ik er geen been in om minder geslaagde spellen snel uit de collectie te gooien.

Grootste tegenvaller: Tiny Towns. De foeilelijkheid leidde al behoorlijk af maar het zoveelste puzzeltje was niet waar we op zaten te wachten.

Allergrootste tegenvaller: het wegvallen van de wekelijkse bordspelavondjes.
Door Der_Lex (48 reacties) op 17-03-2021 08:48
( PM )
Ik ben geen slagenspelmens, maar ik vind De Crew in elk geval om met de kinderen te spelen een prima spel.

Volgens mij viel geen enkel spel dat vorig jaar is uitgekomen dat ik heb gekocht me echt tegen, maar in de categorie 'ouder spel dat ik in 2020 voor het eerst gespeeld heb' was Cities Skylines: The Board Game. wel een enorme tegenvaller. Wat ons een relaxete puzzel-coop leek bleek uiteindelijk een veel te frustrerend en vooral ook saai spel te zijn.
Door Buur (764 reacties) op 17-03-2021 10:25
( PM )
Zie je nou wel, zonder te spelen wist ik op grond van legio infantiele youtube-reviews en de saaie spelcomponenten zeker dat Tiny Towns vervelend en lelijk zou zijn. Ik dacht eerst, ik ben de enige die dat vindt, dus het zal wel weer aan mij liggen, maar steeds meer mensen bevestigen mijn vermoedens, en ik ben blij dat ik naar mijn intuïtie heb geluisterd!
Maar wie weet ga ik het ooit nog een keer spelen.

Ik ga jullie alvast waarschuwen voor de expansion van Photosynthese. Ik weet niet of hij al uit is, maar dat wordt (voor de mensen die het kopen) per definitie de grootste tegenvaller van 2021. Aldus mijn intuïtie... En wow zelfs Tom Vasel was niet onder de indruk hoe is het mogelijk...

Dan die andere hype, De Crew. Je geloof het of niet, maar zelfs ik vond 'm erg leuk! Ik heb het eerst met mijn vriendin helemaal uitgespeeld, daarna op BoardGameArena met een ander stel, de 4-spelersvariant, ook helemaal uitgespeeld, en we zijn nog bezig met een andere vriend om het ook met z'n drieën uit te spelen. Bij BGA is de 3-spelers variant namelijk weer anders. Hierbij kan ik meteen al verklappen dat de 2-spelers variant met de zogenaamde AI-speler Jarvis naar onze mening by far het makkelijkst is (maar nog altijd een flinke uitdaging!).

Ik ben bang dat de nieuwe versie met het onderzee-thema niet veel meer gaat bieden, maar ik hou het in de gaten. Het gaat geen "instant buy" worden, maar ik kijk eerst de kat uit de boom, dus kom maar op met die review, Candyshine! (zodra het mogelijk is).

Nu we De Crew hebben uitgespeeld met z'n vieren zijn we verder gegaan met Hanabi, die ook een mooie BGA-implementatie heeft.

De paar spellen die ik heb gekocht die ook echt uit 2020 komen vind ik gelukkig allemaal goed. Wegens de vervloekte corona-omstandigheden hebben we onze Pandemic Legacy Season 0 campaign moeten staken, dat is toch wel een grote tegenvaller, daar was ik graag mee door gegaan! We zijn er nog lang niet mee klaar, en we begonnen er net een beetje handig in te worden met die teams en zo. Of hij beter is dan de andere twee seizoenen weet ik nog niet, maar dat hij weer zeer geslaagd is weet ik zeker!

PS - Leuk en leerzaam onderwerp trouwens. Bedankt voor jullie bevindingen en eerlijke onderbouwing.
Door Fantasyfreak (1219 reacties) op 17-03-2021 14:00
( PM )
Tiny Towns helemaal vergeten in mijn lijst met nieuwe spellen van vorig jaar! Maar ook dat vind ik een leuk spel dus geen tegenvaller voor mij afgelopen jaar! Geen idee of het komt door de weinig spellen of omdat ik gewoon wat zorgvuldiger kies en met de ruimte om moet gaan
Door Mave XI (9 reacties) op 17-03-2021 23:28
( PM )
@yørn: Even informeren voordat je een spel gaat spelen scheelt een hoop teleurstelling.
Jotl spelen met iemand die niet van monsters houdt is een beetje dom... En bij een spel met een weight van 3,55 op bgg kan je verwachten dat er meer dan 1 a4tje regels zijn.

Voor iemand die gloomhaven nooit gespeeld heeft is het echt topper!!

De makers hebben zelf nog geschreven dat het een instapper is. Dus dat je minder verrast werd lijkt me meer dan logisch.
Door San Kroepoek (477 reacties) op 18-03-2021 10:18
( PM )
Hier ook wel de meeste teleurstelling gehad met de Crew.
Door Yorn (423 reacties) op 18-03-2021 12:04
( PM )
Quote:
@yørn: Even informeren voordat je een spel gaat spelen scheelt een hoop teleurstelling.
Jotl spelen met iemand die niet van monsters houdt is een beetje dom... En bij een spel met een weight van 3,55 op bgg kan je verwachten dat er meer dan 1 a4tje regels zijn.

Voor iemand die gloomhaven nooit gespeeld heeft is het echt topper!!

De makers hebben zelf nog geschreven dat het een instapper is. Dus dat je minder verrast werd lijkt me meer dan logisch.

Ik weet heel goed dat het een instapper is, maar voor een instapgame volgen de regels elkaar nog steeds redelijk snel op, met name voor iemand die nieuw is. Per scenario komen er 2 a 3 bladzijden aan regels bij.

Verder doel ik op verassingseffect niet zozeer op de gameplay maar op de items, de gehele eerste batch komt rechtstreeks uit het origineel. Dit waar de characters etc. wel geheel nieuw zijn, hadden we hetzelfde gehoopt voor de items. Het is daardoor net te lastig voor beginnende nieuwkomers en net te weinig nieuws voor de gene die Gloomhaven grijs hebben gespeeld. Dat werd door ons iig als een teleurstelling ervaren. Maar een mening is natuurlijk subjectief :-)
Door Skull_kid (2512 reacties) op 18-03-2021 11:43
Rol: Forum Moderator
( PM )
We hebben echt genoten van The Game, veel lol gehad met The Mind, maar The Crew klikt totaal niet voor ons.

Ik weet niet of het aan ons ligt, of dat The Crew alleen leuk is als je andere trick-taking-spellen hebt gespeeld, maar het werkte gewoon niet.
Door Der_Lex (48 reacties) op 19-03-2021 10:50
( PM )
Quote:
[..]


Ik weet heel goed dat het een instapper is, maar voor een instapgame volgen de regels elkaar nog steeds redelijk snel op, met name voor iemand die nieuw is. Per scenario komen er 2 a 3 bladzijden aan regels bij.

Verder doel ik op verassingseffect niet zozeer op de gameplay maar op de items, de gehele eerste batch komt rechtstreeks uit het origineel. Dit waar de characters etc. wel geheel nieuw zijn, hadden we hetzelfde gehoopt voor de items. Het is daardoor net te lastig voor beginnende nieuwkomers en net te weinig nieuws voor de gene die Gloomhaven grijs hebben gespeeld. Dat werd door ons iig als een teleurstelling ervaren. Maar een mening is natuurlijk subjectief :-)

Ik wil even kommaneuken en zeggen dat er bij de eerste batch items wel degelijk drie zitten die niet in het origineel zaten. (en het stamina potion is een andere, generfte versie) Maar het is ergens ook wel logisch dat de basisitems hetzelfde zijn, natuurlijk.

Verder moet ik zeggen dat ik heel andere ervaringen heb met het aanleren van Gloomhaven bij nieuwe spelers via JOTL. Maar het is inderdaad subjectief en hangt natuurlijk heel erg af met wat voor soort spellen de nieuwe spelers affiniteit hebben en welke mate van complexiteit ze kunnen hebben. JOTL is een instapversie voor Gloomhaven, maar zit zeker niet in de categorie instapspellen.