Heb zowel Robin Hood gespeeld als Sleeping Gods. Mechanisch is Sleeping Gods wel een stuk complexer dan Robin Hood. Ook heeft het verhaal een soort van tijd/alternate dimensie thema. Ik weet niet of ik dat aan een 11 jarige zou aanraden tenzij deze al gewend is veel wat moeilijkere spellen te spelen. Om even snel de mechanics te samenvatten:
Elk personage heeft iconenen en met die iconen los je "challenges" op. Bijv 5 strength, dan kan je kiezen 2 figuren in te zetten die elk 1 strengt icoon hebben en dan moet je een kaart omdraaien. Dan hoop je dus dat die kaart een 3 of hoger bevat anders faal je de challenge. Ongeacht of je faalt of niet, de 2 gebruikte personages krijgen nu allebei een fatigue fiche. Bij 2 fiches zijn ze uitgeput en verzwakt en krijgen dan een penalty.
Personages hebben health en kunnen dus "tijdelijk" dood zijn.
In de axtie fase kies je 1 van de "worker placement" plekken op de boot. Belangrijkste hiermee is dat je action blokjes krijgt
Die action blokjes kan je gebruiken om:
Een kaart te kopen en onder je karakter te leggen, daardoor krijgen ze iconen en een ability erbij.
Abilities te gebruiken.
Items te gebruiken.
Er is een beperkt aantal actie blokjes. Zodra ze op zijn kan niemand ze meer krijgen tenzij je de reset actie kiest op de boot. Gebruikte blokjes voor items en abilities blijven namelijk op de kaarten/ personages liggen.
Personages kunnen status ailments krijgen, bijv poison (verliest steeds 1 health) of bijv dat het personage niet meer ingezet kan worden voor skill checks.
Combat is ook veel complexer dan Robin Hood. Een gevecht bestaat meestal uit meerdere vijanden. Deze vijanden liggen naast elkaar. Ze hebben 6 vakjes (kolommen en rijen) en daar staan verschillende iconen in. Ze hebben een base damage, schade die ze sowieso doen ook als je ze aanvalt. Sommige hebben een soort van quick strike, valt jou aan voordat jij ze aanvalt. Ze kunnen elkaar healen. Ze kunnen jouw status ailments geven. Als het een vliegende is doen alle melee wapens -1 blokje. Je hebt 4 battle blokjes, 1 per speler en afhankelijk van het aantal spelers 1 extra voor de actieve speler. Dus per battle ronde kan je 4 aanvallen doen. Je zet je blokje op het aanvallende karakter, kiest een wapen en zet eventueel abilities in. Je legt dan als je "raakt" het aantal blokjes neer wat er als aantal bij je wapen staat. Dan ga je vakjes afdekken. Dat moet orthogonaal aan elkaar tenzij je een andere ability heb. Je kan daarmee de extra schade van een monster afdekken, de status ailments, je kan een combo icoon afdekken waardoor je je character bonus aan een andere character mag geven of de levenspunten van een monster. Als alle levenspunten zijn afgedekt is het monster dood. Je kan gebruik maken van splash damage, dus een deel van de blokjes orthogonaal aangrenzend op een ander monster leggen. En ik kan zo nog wel doorgaan.
Vind het een vrij simpel spel voor volwassenen. Maar weet oprecht niet of een 11 jarige hierin mee kan komen.