Spelers: 2
Speelduur: 25 minuten
Leeftijd: 10+
In 2017 kwam White Goblin Games met Claim. Een trick-taking spel voor twee spelers. Mijn review hiervan kan je hier vinden. Nu komen ze met een vervolg dat ook nog eens samen gevoegd kan worden met het origineel. Ik genoot van Claim als een spelletje voor tussendoor, maar het werd soms eentonig. Brengt Claim 2 hier verandering in?
Het verhaal en de manier van spelen zijn hetzelfde als in Claim 1. Kort samengevat speel je eerst om de kaarten voor de tweede fase. De hoogste kaart wint in deze ronde in principe, maar dit kan veranderen op basis van de speciale krachten van de gespeelde kaarten. In de tweede fase speel je voor slagen om de facties te bemachtigen. Aan het eind van het spel kijk je wie het meest van een bepaalde factie heeft en die wint die factie. Bij een gelijk aantal kaarten wint degene met de hoogste kaart de factie. Degene met de meeste gewonnen facties wint het spel.
Claim 2 bevat nu vijf nieuwe facties met nieuwe speciale krachten:
Gnomen: Als je Gnomen wint in fase twee gaan ze niet meteen naar je overwinningsstapel, maar leg je ze open voor je neer.
Reuzen: Als je een slag wint met Reuzen erin, dan moet je tegenstander voor elke Reus een Gnoom verwijderen met dezelfde waarde als die Reus. Deze wordt uit het spel gehaald.
Draken: Degene die als laatste een Draak kaart speelt, gaat de volgende ronde als eerst, ongeacht of die de slag won of niet. De kaarten gaan wel naar de winnaar.
Trollen: Als je een slag in fase twee wint met Trollen er in, dan mag je de Trol met de hoogste waarde nemen, eventuele andere Trollen worden tijdelijke opzij gelegd. De winnaar van de volgende ronde mag dan vervolgens de hoogste Trol kaart pakken, dit kan een gespeelde kaart zijn, of juist één van de kaarten die apart werd gelegd.
Zieners: Als je in fase één de slag wint, dan mag je de bovenste kaart bekijken en dan kiezen of je die kaart pakt, of de opengelegde kaart.
De dynamiek van deze facties veranderen het spel en dit geeft Claim weer een nieuw gevoel. Ook kan je de facties van beiden spellen mixen zodat er een nieuw spel ontstaat elke keer dat je speelt. Let wel dat je het koppel Gnomen + Reuzen of Goblins + Ridders wel bij elkaar in het spel houdt aangezien deze effect hebben op elkaar en anders hun speciale kracht verliezen. Het wordt ook aangeraden om maar één van de koppels te gebruiken.
Als je met drie of vier spelers wilt spelen, dan kies je eerst één van de twee eerder genoemde koppels en vervolgens kies je er vijf andere facties bij. Bij drie spelers krijgt iedereen twaalf kaarten en bij vier spelers zijn dit er negen. Bij vier spelers speel je ook in een team met de speler tegenover je.
Vervolgens worden de bovenste twee kaarten opengedraaid. De winnaar krijgt dan eerste keus, de speler links krijgt dan de tweede kaart en de de anderen pakken omstebeurt de bovenste kaart van de stapel. De tweede fase speelt zoals verwacht. De kaarten gaan naar de winnaar en bij vier spelers kan je als team één stapel vormen.
Waar voor je geld?
Claim 2 brengt een verfrissende toevoeging aan Claim. De meerdere facties zorgen voor meer variatie en ook de optie om nu met drie of vier spelers te spelen maakt dat het spel telkens anders speelt. Als je al fan bent van Claim dan is Claim 2 een inkoppertje! Als ik zou moeten kiezen tussen de twee, dan heb ik geen echte voorkeur. Beiden hebben hun eigen charme. Nu vraag ik me af of we volgend jaar een Claim 3 kunnen verwacht voor nog meer variatie. Van mij mag het in ieder geval.