Spelers: 2 tot 4 spelers
Speelduur: 30 minuten
Leeftijd:8+
“Knibbel knabbel knuisje, wie knabbelt er aan mijn huisje?” Iedereen kent de zin uit het bekende Grimm sprookje Hans en Grietje. Ik ben dol op sprookjes, dus toen 999 Games een Nederlandse versie van Gingerbread House aankondigde was ik meteen enthousiast!
Wie heeft als kind niet gefantaseerd hoe het zijn om in een sprookje te leven? Natuurlijk denken mensen dan snel aan een mooie prinses of stoere ridder, maar in dit spel mogen we allemaal onze innerlijke boze heks van stal halen. Je bouwt je eigen gingerbread house, zoals dat snoephuis in Hans en Grietje, en probeert daarmee zoveel mogelijk sprookjesfiguren te lokken en te vangen. Wanneer al het gingerbread op is eindigt het spel. Wie dan de meeste overwinningspunten bij elkaar heeft is de winnaar van Gingerbread House.
Eerste blik
Gingerbread House is een tile laying en set collection spel voor 2 tot 4 spelers. Het spel bevat dus vooral een hoop tegels, die lekker stevig zijn. Daardoor zijn ze gemakkelijk te hanteren, ook voor kinderen. Deze tegels plaats je op een spelersbord, de vloer van je huisje. Elk bord heeft twee verschillende kanten met nét een andere layout om de herspeelbaarheid te vergroten. Het spel bevat dubbele en enkele tegels. De dubbele tegels vormen de basis van het spel. Zo’n tegel bestaat uit twee vakjes, met op elk vak een koekje of speciaal symbool. Enkele tegels zijn jokers en trappen, die je tijdens het spel kunt verdienen. Deze zullen goed van pas komen.
Verder bevat het spel een hele stapel kaarten, verdeeld in twee soorten. Allereerst de stapel sprookjesfiguren. Sprookjesfiguren zijn verdeeld in types. Het zijn mensen of magische wezens en ze kunnen blij of humeurig zijn. De andere soort kaarten zijn beloningskaarten, die bonussen leveren tijdens of aan het einde van het spel. De spelregels zijn kort en duidelijk geschreven. Er is ook een overzichtsblad bijgeleverd met een uitleg van elke beloningskaart.
Je huis bouwen
Alle dubbele tegels worden goed door elkaar geschud. Elke speler krijgt er vijftien, waarvan je er drie open draait. Je mag elke beurt één dubbele tegel plaatsen. Na vijftien beurten zijn de dubbele tegels op en eindigt het spel.
De vloer van je huis is negen vakjes groot, tegels mogen niet daarbuiten uitsteken. Tegels mogen ook niet zweven, je moet een tegel op twee vakjes van dezelfde hoogte leggen. Ook mag je een tegel niet precies op een andere tegel bouwen. Er staat een donkere lijn tussen de twee vakjes van elke dubbele tegel om je hieraan te herinneren. Een donkere lijn mag nooit precies op een andere donkere lijn komen.
Hier zijn drie voorbeelden hoe een tegel niet geplaatst mag worden.
Koekjes verzamelen
Wanneer je een nieuwe tegel plaatst, ontvang je een beloning voor de symbolen die je bedekt hebt. De plaatjes op je nieuwe tegel hoeven niet overeen te komen met de plaatjes van de tegel of het spelbord eronder. Bedek je met je nieuwe tegel een koekje, dan krijg je een koekje van die kleur uit de bank. Koekjes zijn er in vier kleuren en deze heb je nodig om sprookjesfiguren te vangen.
Er zijn ook drie speciale symbolen. Bedek je een pijl, dan mag je een eigen koekje ruilen met de bank. Wanneer je een kooi bedekt, kan je een sprookjesfiguur bij één van de twee hekken bovenaan je bord leggen. Zo kun je een figuur reserveren, zodat een andere speler die niet kan vangen. Bedek je een trap, dan ontvang je een trap uit de voorraad. Trappen kun je op een vak naar keuze leggen, voordat je een dubbele tegel plaatst. Het symbool eronder blijft gewoon zichtbaar door het gat in de trap. Op deze manier kun je een tegel ergens plaatsen zonder dat één helft in de lucht zweeft, want dat is niet toegestaan.
Plaats je jouw dubbele tegel over twee dezelfde symbolen, dan mag je het effect drie keer uitvoeren. Denk er wel aan dat je nooit meer dan tien koekjes en vier trappen mag bewaren.
Sprookjesfiguren vangen
Nadat je jouw dubbele tegel hebt gelegd en de bedekte symbolen hebt afgehandeld, mag je sprookjesfiguren vangen! Op elk sprookjesfiguur staat afgebeeld welke koekjes je moet inleveren om dat figuur te vangen. Je mag kiezen uit de algemene rij en de personages die voor jouw eigen hekken staan. Als je genoeg koekjes hebt, mag je meerdere sprookjesfiguren in één beurt vangen.
Jokers
Elk figuur dat je vangt, is aan het einde van het spel punten waard. Iemand vangen levert je ook onmiddellijk een enkele tegel met een joker op. Deze moet je direct op je bord plaatsen. Je ontvangt zoals gebruikelijk de beloning van het bedekte symbool. Wanneer je later een joker bedekt, mag je kiezen welk symbool de joker voorstelt.
Netjes bouwen loont
Omdat je voorraad tegels bestaat uit dubbele tegels, is het nog niet zo simpel om een volledige laag van je huis af te bouwen. Die bestaat immers uit negen vakjes. Je hebt hiervoor dus altijd een trap of joker nodig. Maar een laag van je huis volledig afbouwen loont wel, want daarmee verdien je beloningskaarten. Deze kaarten leveren vooral bonuspunten op, bijvoorbeeld voor de kleur koekjes op je gevangen figuren of hun type. Er zijn ook kaarten die punten geven voor het aantal verdiepingen van je huis of die je onmiddellijk extra koekjes geven. Speel je met jongere kinderen, dan kun je de achterkant van de beloningskaarten gebruiken. Die geven een vast aantal punten en hebben geen speciaal effect.
Elke speler mag drie beloningskaarten verzamelen, dus de eerste drie complete lagen van je huis leveren je een bonus. Daarna is het niet meer nodig netjes te bouwen en kun je je volledig focussen op welke symbolen je het liefste wilt bedekken.
Vaker spelen
Gingerbread House speelt enorm vlot weg en leert heel makkelijk aan, waardoor ik het snel uit de kast pak. De vrolijke uitstraling en het thema van het spel draagt daar zeker aan bij. Je merkt ook dat je beter wordt in vooruit plannen en je huis slimmer bouwen wanneer je het spel vaker speelt. Je ziet elk spel maar een paar bonuskaarten, waardoor bepaalde sprookjesfiguren meer of minder interessant worden. Het helpt ook mee dat je elk spel met een andere vloer begint en natuurlijk zijn je tegels steeds anders. Ik kan me voorstellen dat het spel ondanks dat wel eentonig kan voelen, want het principe, tactiek en doel blijven hetzelfde. Doordat de speelduur maar kort is slaat er echter geen verveling toe.
Tot slot
Gingerbread House is een heerlijk tussendoortje. Het is niet enorm ingewikkeld, maar wel interessant en vlot. Iedereen heeft zijn eigen tegels, hierdoor kun je rustig nadenken over hoe je alles wilt bouwen. Je hebt steeds maar keuze uit drie tegels, dat lijkt niet veel. Toch is de geluksfactor niet hoog, omdat de bedekte symbolen niet overeen hoeven te komen met de symbolen die je er bovenop plaatst. Wie slim aanlegt zal dus zeker meer succes hebben, ongeacht welke tegels er in je stapel zitten. De interactie is laag, maar toch gebeurt het nog regelmatig dat iemand een sprookjesfiguur weg kaapt dat jij graag wilde hebben. Ondanks dat is het spel niet heel pesterig en kan iedereen zich lekker bezig houden met z’n eigen puzzel. Het originele thema komt goed naar voren en spreekt tot de verbeelding van kinderen én volwassenen. Gingerbread House is vooral een aanrader voor gezinnen met kinderen, maar ook voor beginnende spelers of iedereen die een leuk en snel tussendoortje zoekt.
Geschreven door: Nona de Koning