Spelers: 2 tot 4 spelers
Speelduur: 10 - 15 minuten
Leeftijd: 6+
Memory: welke bordspeler is er niet mee opgegroeid? Maar iedereen die dit oudje later nog eens speelt - al dan niet met kind - zal het ermee eens zijn dat het in dit geval bij nostalgie moet blijven. Gelukkig zijn er ontwerpers zoals die van Memorinth die er een frisse draai aan kunnen geven.
De titel Memorinth geeft al de nodige hints: dit is een kruising tussen Memory en een labyrint, wat meteen duidelijk wordt als je het op tafel hebt gelegd. Op een veld van vijf bij vijf tegels zie je een wirwar van paden en sprookjesfiguren, die voor de gelegenheid in een modern jasje gestoken zijn. Pal in het midden beginnen jij en je tegenstanders, met de opdracht om als eerste te ontsnappen uit dit doolhof. Daarbij krijg je ‘hulp’ van de figuren, die staan afgebeeld op karakterkaarten die om het speelveld heen liggen.
Wegblokkades
Om de beurt mogen spelers een tegel omdraaien. Op de andere kant staan ook wegen en figuren. Heb je bijvoorbeeld net de Gelaarsde Kat onthuld, dan kijk je waar het poezenbeest zich bevindt naast het labyrint en mag je een tegel opschuiven zijn kant op. Tenminste, als er een weg de goede kant op gaat. Als je dus kunt onthouden welke figuren er op welke tegels staan, ben je zo buiten: dan draai je diegene om waarop de figuren staan in de richting die je op wilt.
Verschil van dag en nacht
Met een goed werkend geheugen zou dat niet zo ingewikkeld hoeven te zijn. In die zin staat natuurlijk de grote reden vermeld waarom je dit spel zo goed met jonge kinderen kunt spelen: hun geheugen is meestal een stuk beter dan dat van hun oudere tegenspelers. Maar er zit nog een complicerende factor in het spel. De tegels hebben een dag- en een nachtzijde en je mag niet in elk beurt zomaar beide kanten omdraaien. Iedere beurt wisselt die mogelijkheid, zoals in het ritme van dag en nacht.
Variatie
Het is een leuke touch dat er voor de variatie nog twee extra modules in de doos zijn gestopt. Bij de eerste zorgt een actiekaart ervoor dat je met het onthullen van bepaalde sprookjesfiguren ook delen van het doolhof kan verschuiven, waarmee je dichter bij de uitgang kan komen of je tegenstander een loer kunt draaien. Voor de tweede variant draai je die actiekaart om. Daarmee worden er nog meer mogelijkheden en obstakels toegevoegd, zoals knorrige goblins die je alleen tegen betaling doorlaten en werktuigen om het labyrint nog meer te veranderen.
Interactie
De extra’s even terzijde is Memorinth vooral een geinig geheugenspelletje dat je binnen een kwartiertje speelt met je kinderen. Zelfs al kun je amper je eigen naam onthouden: ook per toeval kom je het doolhof wel een keer uit en dat duurt nooit te lang. De interactie die erin zit, maakt het ook voor de spelers van boven de negen ook amusant en dat is al heel wat met spellen voor de kiddies.
Oeps
De productie is prima: de tegels zijn lekker groot, degelijk en duidelijk, de tekeningen zijn kleurig en vrolijk. De enige misser is te vinden in het velletje met de spelregels: daarin ontbreekt de toch niet geheel onbelangrijke instructie dat de kaart die aangeeft of de nacht- of dagtegels moeten worden gekozen elke beurt omgedraaid moet worden. Buiten dat kun je hier zeker mee aankomen bij jongere spellenfans en daarom verdient Memorinth een Zilveren Beginnerspel Budgy award.