Review Nunatak

Speelduur: ± 45 minuten

In dit tactische spel bouwen alle spelers mee aan een indrukwekkende ijstempel, die uittorent boven het kale landschap van Antarctica. Iedereen draagt dus letterlijk een steentje bij, maar Nunatak blijft een wedstrijd: de meest efficiënte bouwer gaat er namelijk met de winst vandoor.

Als je Nunatak speelt in de buurt van anderen, kan het niet anders dan dat mensen even komen kijken wat er gebeurt op je tafel. Het bouwwerk dat centraal staat in dit spel, trekt meteen de aandacht met zijn vorm en kleuren. Dat hebben de makers goed gedaan, maar het is ook nog eens een amusant spel dat vertrouwde elementen combineert tot iets leuks.

Kaart, pilaar, klaar
Het doel van Nunatak is zoveel mogelijk punten verdienen bij het bouwen aan de ijstempel die centraal staat in dit spel. Dat kan op zoveel manieren dat we die niet allemaal tot in detail zullen beschrijven, maar in grote lijnen zijn de regels best overzichtelijk. Elke beurt begint met het kiezen van een bouwkaart uit het open aanbod, die bepaalt op welke kleur je een van je pilaren mag bouwen. Als je bouwt op een etage en de ondersteunende pilaren zijn deels van jou, of als je een groep van vier pilaren vol maakt zodat er een nieuwe etage gebouwd kan worden, krijg je meteen punten.

Slim sparen

De meeste punten zul je echter verdienen met het sparen van sets met kaarten. Je bewaart de kaart die je elke beurt kiest en aan het eind van het spel scoort elk van de zes typen op een andere manier. Om wat voorbeelden te noemen: sommige bouwkaarten worden meer waard naarmate je er meer van hebt, andere leveren de meeste punten op als jij er meer van hebt dan al je tegenstanders en weer andere geven je de keuze uit speciale bonuskaarten die je bijzondere acties opleveren. Aan het eind van het spel worden er ook nog punten uitgedeeld aan de speler met de meeste pilaren aan de rand van de tempel en voor spelers met sets van alle kleuren kaarten. Wie op wat voor manieren dan ook het best gescoord heeft, wint deze bouwwedstrijd.

Kleine besluiten, toch diepgang

Nunatak is een spel vol tactische overwegingen. Het enige wat je tijdens een beurt doet is een kaart pakken en een pilaar plaatsen op een plek die overeenkomt met de kleur van die kaart, maar dat stelt je elke keer weer voor interessante keuzes. Tijdens elke beurt zijn er wel een paar plekken op het bord waar je je pilaar neer zou willen zetten, omdat die jou de meerderheid geven in een groepje van vier of een rij vol maken, waardoor je stijgt op een puntenspoor. Maar de soort kaart die dat mogelijk maakt moet er wel liggen en dat is lang niet altijd het geval.

Dan moet je de beste optie uit de mogelijkheden zien te filteren en ook nog eens voorkomen dat je veel te mooie situaties openlaat voor de volgende speler. Daarnaast is de kaart die het beste is voor het plaatsen van je pilaar niet per se de meest ideale voor je collectie kaarten die je aan het aanleggen bent. Al die kleine besluiten bij elkaar geven genoeg diepgang, terwijl het tempo lekker hoog blijft, want je doodstaren op alle mogelijkheden zal niet zo snel gebeuren.

Het beste met drie

Het is wel goed om te weten dat het aantal spelers waarmee je Nunatak speelt aardig wat invloed heeft op het spel. Eigenlijk is drie spelers perfect: hierbij heb je niet te maken met extra regels en blijft de speelduur aangenaam kort. Met vier spelers komt er een doelkaart in het spel, die bepaalt welke spelers een extra beurt mogen uitvoeren. Dat is prima te doen, maar met twee spelers wordt het een heel ander verhaal.

Dan komt er een derde kleur pilaren in het spel, die door beide spelers geplaatst mogen worden in plaats van hun eigen kleur. Het is niet zo dat je op deze manier tegen een soort dummyspeler aan het strijden bent, want alleen de twee spelers scoren punten, maar met handig gebruik van de derde kleur kun je meerderheden in jouw voordeel beslissen. Of je kunt voorkomen dat je tegenstander een veel te mooie kaart kan pakken of plekjes kan innemen met zijn pilaar. Het wordt er een ander soort spelletje van.

Met een prijs van rond de veertig euro krijg je met Nunatak een prima geprijsd pakket, zowel wat betreft componenten als qua spel dat wat om het lijf heeft. Het bouwwerk dat je maakt ziet er tof uit en is gebruiksvriendelijk met zowel opbouw als afbraak. Waar het aankomt op de hoeveelheid en complexiteit van de regels is het spel prima te overzien: Nunatak zit op de grens van het familiesegment en het domein van de fanatieke bordspeler. Tel daar de beperkte speelduur bij op en je hebt een spel waarmee je veel kanten op kan als je hem op tafel wil krijgen. Wij vinden een gouden beginnensbudgy meer dan terecht.

Aantal keer bekeken: 693

Laagste 3 prijzen voor Nunatak (Bordspellen)

38.99 3