Spelers: 1 tot 6 spelers
Speelduur: 20 minuten
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Pak je winterjas, sjaal, muts en handschoenen maar weer uit de kast, want we gaan een riviercruise maken richting koude oorden. De passagiers staan al te popelen om op reis te gaan en aan bijzondere excursies mee te doen. Echter dienen zij nog wel hun plaatsje aan boord te bemachtigen. Wordt het een riviercruise om nooit te vergeten of raakt het schip halverwege een ijsschots en gaat het zinkend ten onder?
Aye, kapitein!
Je bent de kapitein van het cruiseschip en dankzij jou wordt de snelheid van de cruise bepaald. De mediaan van de gegooide dobbelstenen geeft het aantal knopen weer. Alle dobbelstenen boven de mediaan worden boven de kapiteinstegel gelegd. De bedoeling is dat je passagiers mee gaat nemen op je cruise en iedere keer dat het schip zich voortbeweegt mogen de spelers tegelijkertijd het aantal ogen, oftewel passagiers, van een gekleurde dobbelsteen naar keuze aankruisen op hun scoreblad. Gevulde rijen op je schip leveren tickets voor excursies op en bonus-plekjes die ingevuld mogen worden. Hoe meer zielen aan boord hoe meer vreugd!
Een adembenemende reis
Dankzij het Noorderlicht, in de vorm van een groene dobbelsteen, is het mogelijk om extra passagiers toe te voegen aan je vloot, echter kost je dit wel kostbare vuursymbolen. Zie dit als een soort jokers waar je er maar een beperkt aantal van aan kunt kruisen. Ditzelfde geldt voor de dobbelstenen die zich boven de mediaan bevinden, ook deze kun je enkel gebruiken wanneer je je vuursymbolen inzet. Geen cruise is compleet zonder élite in de vorm van VIP´s. Wanneer deze een plekje op je boot bemachtigen speel je een niet geheel onbelangrijke bonus vrij die je flink wat extra punten op kan leveren wanneer je deze tactisch in zet.
Land in zicht!
Never a dull moment! Onderweg zijn er fijne activiteiten om te doen, wat dacht je van ijsberen spotten, gaan ijsvissen, een bergtocht, een tocht met rendieren of even bijkomen in een lokale brouwerij. Alle passagiers mogen zelf bepalen of en welke tripjes ze onderweg maken, als deze excursie maar maximaal drie velden van het cruiseschip verwijderd is. Dankzij bonussen kun je dit bereik echter vergroten. Iedere excursie kun je maximaal drie keer uitvoeren en je scoort pas punten als de excursiepunten hoger zijn dan de vorige keer. Rekenen geblazen maar!
Gooi de trossen los!
De vergelijkingen met Clever zijn bij Riverside snel gemaakt; vakjes aankruisen en heb je een rijtje vol, dan krijg je een bonus die je in een andere boot in kunt vullen. Op deze manier kun je zo nu en dan een kettingreactie krijgen en flink wat punten scoren. Geen enkel potje is hetzelfde, want de tegels voor je riviercruise worden random neergelegd en daar ligt de kracht van deze Roll & Write. Dankzij dit modulaire bord zal je je tactiek bij ieder potje dienen te veranderen.
Toch zijn er wat kanttekeningen: van de vuursymbolen kun je je sterk afvragen waarom je die niet meteen in je eerste paar beurten in zet om meteen zoveel mogelijk stoelen te vullen op je schip. Het zorgt voor een extra boost, maar of het verder veel toevoegt kun je je sterk afvragen. Daarnaast zijn de zogenaamde Staafkerken leuke extra bezienswaardigheden, maar veel punten leveren ze uiteindelijk niet op. De kapiteinspunten kunnen echter bij een evenwaardige tegenstander de definitieve doorslag op de winst geven. Een rekenmachine is overigens geen overbodige luxe om uiteindelijk de definitieve score te kunnen berekenen.
Hoewel Riverside zeer zeker een leuk dobbelspel is om te spelen, wordt hij helaas naar mijn mening wel ondergesneeuwd door de sterkere spellen in het genre. Wanneer je van afwisseling houdt met dobbelen, snel een potje wilt spelen en een frisse wind in de vorm van een modulair speelbord wel ziet zitten dan is Riverside absoluut een aanrader!