Volg ons op Bluesky Volg ons op Youtube Volg ons op Instagram Abonneer op onze RSS

Review Scheepsbouwers van de Noordzee - Redux

Uitgever: White Goblin Games
Spelers: 1 tot 5 spelers
Speelduur: 90 minuten
Leeftijd: vanaf 12 jaar

'HIJS DE ZEILEN! NAAR ENGELAND!´
Hoe verplaatsten de Vikingen zich in de 10e eeuw in grote getalen door Europa om te handelen en te plunderen? Juist! met hun langwerpige houten zeilboten die vaak gedecoreerd waren met de koppen van monsters. De breed, gekleurde zeilen van de Drakar konden van verre worden gezien om angst in de harten van de onvoorbereide bevolking in te boezemen. Als spelers van dit 'deckbuilder'-strategiespel kun je roem vergaren door zo veel mogelijk vikingschepen te bouwen in je dorp (wil je liever de kust van Engeland plunderen? Probeer dan: Rovers van de Noordzee). Een REDUX versie van Scheepsbouwers van de Noordzee betekent dat eerder al een versie is uitgebracht. De REDUX versie kan los gekocht worden. Het spel is in een geheel nieuw jasje gestoken en het origineel is niet nodig. 

Scheepsbouwers1


Doel van het spel:
Spelers moeten punten vergaren door het bouwen van schepen. Eveneens kunnen punten worden gescoord door het bouwen van functionele gebouwen in het dorp, het aanwassen van Jarls en helden en het verzamelen van goud. De speler met de meeste punten na vijf speelrondes, wint het spel.

De vijf speelrondes bevatten elk  vier fases: fase 1 is het kiezen van speelkaarten, fase 2 het uitvoeren van acties via deze kaarten waarmee je grondstoffen kunt verzamelen en gebouwen en schepen kunt bouwen, fase 3 is opruimen en bij fase 4 genereer je passieve inkomsten.

Spelers bouwen vanuit de algemene stapel een deck van zes kaarten door een selectieprocedure (drafting fase). Nadat de spelers hun kaarten hebben geselecteerd spelen ze tegelijk hun beurt. In deze actiefase moet iedereen zijn zes kaarten spelen.

Een dorpeling kan zijn expertise inzetten om een schip te bouwen waarin deze expertise nodig is. Jarls en andere unieke figuren kunnen aan het dorp verbonden worden om speciale acties uit te kunnen voeren, zoals het vergaren van meer punten, werklui of geld en grondstoffen.
De gebouwen die men kan neerzetten bieden veelal ook extra acties voor je werklui en schepen op de kaarten kunnen gebouwd worden in je nederzetting door de kosten aan manschappen en grondstoffen ervoor te betalen. Bonussen die hiermee worden vergaard gaan meestal direct in, of aan het eind van de ronde of zelfs aan het eind van het spel. Voor het bouwen van duurdere schepen is veelal meer expertise nodig van de dorpelingen, zoals houtbewerking, ijzersmeden of het weven van zeilen.
Mocht een kaart niet speelbaar zijn in deze zin dan kan deze worden afgelegd voor een beloning in bouwmiddelen, geld of een nieuwe kaart. 

Scheepsbouwers2


Het einde van een ronde geeft altijd een tussenstand weer. Op het algemene tableau (in het midden van de foto) wordt bijgehouden hoeveel punten spelers hebben verzameld op het strijdspoor, handelspoor en roemspoor. De winnaar van een ronde (geen winnaar bij gelijkspel) krijgt een held in zijn dorp op bezoek die als bonuskaart dient. Spelers die achterblijven krijgen ook een bonuskaart.
Eveneens is op het spoor via de markeringen die gehaald kunnen worden bij vier, acht en twaalf punten een bonus(kaart) te verkrijgen.
Deze kaarten kunnen zomaar het verschil maken in je volgende beurt of in de eindtelling. Je ontvangt deze spoorpunten via het bouwen van schepen en gebouwen, maar bovendien door het aanhalen van Jarls in je dorp: leiders met bijzondere kwaliteiten en welvaart.

Hoe meer gebouwen en werkers je in je dorp bevindt, des te meer voorraad je kunt vergaren om zo zeer dure schepen te bouwen. Echter, de speler met de meeste schepen en Jarls in zijn dorp zal enorme sprongen op de drie sporen kunnen maken. Maar kun je je schepen wel betalen zonder al die inkomstenposten?
Of is toch de speler die het meeste geld per ronde binnen harkt uiteindelijk het economisch brein omdat de markt gunstig ligt voor het inkopen van goederen?

Dit is de kern van het spel: Strategisch en economisch denken zorgt voor de overwinning. 

Oordeel:
Daar ik de originele Scheepsbouwers niet heb gespeeld kan ik geen vergelijking maken met de eerdere versie. Wel ben ik in het bezit van Rovers van de Noordzee, waar ik veel uren speelplezier mee heb gehad. Persoonlijk vind ik ook Scheepsbouwers van de Noordzee REDUX weer een geslaagd spel van Shem Phillips.

De kracht van Scheepsbouwers zit hem in meer dan één element van het spel: De vlotheid waarmee het spel neergelegd, uitgelegd en gespeeld is, is een verademing. Na één ronde spelen snap je wat je aan het doen bent, maar pas na je 3e potje begrijp je echt goed hoe je je strategie wil vormgeven voor een zo positief mogelijke uitkomst.
Een tweede kracht is de vormgeving. Het 'artwork' is net als bij Rovers van de Noordzee weer kleurrijk en uniek (of in mijn geval heerlijk herkenbaar). Het spel lijkt er door op te leven. Alleen de spelerstableaus zijn hierbij onder de maat qua eenvoud maar functioneel in orde.
Het grootste deel van je speeltijd wil je een effectief kaarten deck bouwen en een zo efficiënt mogelijke economie opbouwen, om (niet te vergeten) de meeste en beste schepen te bouwen voor punten. Wanneer je dit strategische en economische plaatje helemaal tot je hand weet te zetten en het maximale uit je beurt weet te halen, geeft dit een heerlijk gevoel. Wetende dat het spel vijf rondes zal duren én de meeste acties simultaan uitgevoerd worden, is het een prima spel om op een doordeweekse avond met vier man te spelen. Nieuwe spelers hebben het spel snel opgepikt. 

Scheepsbouwers3


Minpunten zijn er ook: Na een viertal potjes met 2 en 4 spelers kan ik concluderen dat de voorsprong die iemand maakt in beurt 1 en 2 meestal blijvend zal zijn. Er is naar mijn mening geen goede 'catch-up mechanic' om de spelers die wat minder goede kaarten in hun handen kregen te helpen.
De speler die het in beurt 1 en 2 het allerbest doet, soms door geluk,  wordt er ook nog eens voor beloond door de helden, voorraden en kaarten die hij kan ontvangen waarbij de andere spelers deze eenvoudigweg (vaak) niet krijgen. De RANDI-kaart moest dit probleem denk ik aanpakken maar doet dit helaas niet in onze ervaring.
Winnen is daardoor erg lastig, maar niet onmogelijk. Het probleem zou in de kaarttrekfase wellicht verholpen kunnen worden door achterliggers een extra kaart aan te bieden.
Deze voorsprong is inherent aan het tweede minpunt en dat is dat er een paar hele sterke kaarten tussen zitten. In mijn ervaring heb ik bijvoorbeeld veel liever de starthut waarin je direct twee geldstukken krijgt, dan de hut waarin je een geldstuk mag ruilen voor een nieuwe kaart. Met geld kun je namelijk vaak kopen wat je exact nodig hebt.
De wachter-kaart die je kunt voorzien van drie extra werklui voor slechts één kaart zou ik graag als eerste kaart trekken. Als je tegenstander deze in de eerste  ronde in zijn bezit heeft dan heeft hij een enorme voorsprong. Nu denk je wellicht: 'Maar jij krijgt in die beurt ook iets wat hij niet krijgt!' En dat klopt meestal wel, maar zeker niet even sterk naar ratio.

Waar voor je geld?
Zoals met veel spellen moet je ze gewoon een paar keer spelen met dezelfde mensen om er het maximale uit te halen. Onderaan de streep heb je na drie à vier potjes gemiddeld dezelfde kansen gehad om je strategie uit te voeren met de kaarten die je gedeeld kreeg. Mijn ervaring is dat ieder potje leuker wordt dan de vorige.
Qua vormgeving en spelmechanieken ben ik ook zeer content. Het is aan de ene kant heel vrolijk en tegelijk voelt het viking-achtig en middeleeuws.
De vlotheid waarmee het spel geleerd en gespeeld kan worden is heel welkom. De tijdsduur is goed af te kaderen en de herspeelbaarheid is groot.
Het belangrijkste is natuurlijk het plezier en dit was duidelijk te zien bij de gezichten aan mijn eettafel.

Vijftig euro voelt voor mij wel een tikkeltje te duur, ik zou veertig euro zeker goedkeuren in 2025. Maar misschien komt dat omdat ik in 1986 geboren ben. De leeftijdsaanduiding van 12+ lijkt me wel gegrond daar er een zekere mate van inzicht nodig is die bij de jongere kinderen wellicht nog mist. Ga ik dit spel vaker op tafel leggen om te introduceren bij meer vrienden? Zeker, het is een goed spel!

Scheepsbouwers van de Noordzee REDUX ontvangt een gouden beginners budgy.


 

Vincent Hartmeijer (Vincenity)

Altijd op zoek naar slachtoffers voor een bordspel, kaartspel of dobbelspel. Wanneer niet beschikbaar zoekt hij zijn heil online tijdens een potje League of Legends, Darkest Dungeon of EU4. Probeert continu zijn high score met doppel zo clever of clever tot de 3e macht te verbeteren to hij er dizzle van wordt.

Aantal keer bekeken: 107 

Laagste 2 prijzen voor Scheepsbouwers van de Noordzee - Redux (Bordspellen)

48.90 50.94 2
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
De Spelletjes Vrienden 10
€  44.95€ 3.95   € 48.90
Stoneboxer 9.8
 
€  44.95€ 5.99   € 50.94

Meer prijzen 

Reacties


Er is nog niet gereageerd.