Aantal spelers: 1 tot 4 spelers
Tijdsduur: 90 minuten
Genre: coöperatief, verhalend, variabele spelerskrachten
Beleef een coöperatief sprookje in het prachtige Oniria. De wereld is in gevaar en aan jullie de taak om het kwaad te verslaan. Door middel van zes hoofdstukken word je meegezogen in een bijzonder en avontuurlijk verhaal waarin geweld zeker niet geschuwd wordt. We hopen natuurlijk allemaal dat dit sprookje zich ontpopt tot een lang en gelukkig einde, maar of dat zo is mag je zelf gaan ontdekken. We gaan in deze review dus niet te veel verklappen, want de absolute kracht van Wonderboek bestaat uit de vele verrassingen die op je afgevuurd worden.
Een boek vol verrassingen
Wanneer je het speelbord openslaat kun je je verademen aan de prachtige boom die zich uitvouwt. Dit is absoluut geen spoiler, want iedereen die zich ook maar een klein beetje verdiept heeft in Wonderboek weet dat dit de absolute kracht van het spel is. Dit bordspel is namelijk een pop-up- boek/ - spel waarin je speelbord zich steeds aanpast. Maar… er is meer! Gaandeweg het verhaal krijg je meer en meer verrassingen waarvan je nog niet in staat was te denken dat dit ook een onderdeel van het speelbord kon zijn. Nogmaals, de kracht van het spel zit hem dan ook in deze traktaties.
Kinderlijke superhelden
In feite is Wonderboek een (prachtig) bordspel met de focus op kinderen die wel van een fijne uitdaging houden. De helden in het verhaal zijn dan ook daadwerkelijk kinderen met ieder hun eigen unieke kracht. Lisa, Anna, Finn en Luuk gaan de strijd aan om Oniria te redden van allerlei bijzondere vijanden zoals de Wyrms (spreek uit als Wurms) die in overvloede aanwezig zijn.
Ten aanval!
Ieder hoofdstuk van het verhaal wordt gespeeld via een apart stapeltje kaarten die je stuk voor stuk hardop voorleest en vol opdrachten voor het avontuur staan. Een speelbeurt gaat als volgt: iedere held voert drie acties uit. Denk hierbij aan ontdekkingen doen, magie oprapen, speciale acties uitvoeren, lopen of natuurlijk Wyrms proberen te verslaan. Wanneer de heldenfase is afgelopen volgt een vijandfase waarin de Wyrms jou gaan proberen aan te vallen. Het lot bepaalt echter en de Wyrm-kaart vertelt je wat er precies staat te gebeuren. Komen er extra vijanden op het speelbord of komen ze in jouw richting en delen ze klappen uit? Bij iedere aanval op de helden verliezen deze één hartfiche. Ben je ze allemaal verloren? In dat geval wordt er een lotfiche inactief gemaakt. Met het aantal lotfiches wordt jullie lot aangegeven. Zijn alle jullie lotfiches inactief dan is het einde verhaal en dien je het hoofdstuk opnieuw te spelen. Hoe meer lotfiches actief blijven hoe hoger je eindscore.
De geluksfactor van Oniria
Het lot van Oniria ligt in jullie handen! Keuzes die jullie maken zullen invloed hebben op het vervolg van het verhaal. Sleutelwoorden zijn hierbij een belangrijk onderdeel:
Een sleutelwoord kun je ontvangen aan het einde van een belangrijke keuze of een gevecht. Zo kies je bijvoorbeeld voor een schat: Je nieuwe sleutelwoord is Welvaart. Of kies je toch voor het aanbieden van hulp? Je nieuwe sleutelwoord kan dan Vriendschap worden. Later in het verhaal geven deze sleutelwoorden bonussen of misschien wel een negatieve uitkomst van een situatie.
Soms kan een woord op een kaart een extra dimensie geven die van groot belang is in de voortgang van je spel. Je wordt echt meegezogen in het verhaal en keer op keer ben je benieuwd welke plotwendingen er gaan komen of wat het resultaat is van jullie acties en keuzes.
Naast strategie en tactiek speelt geluk een zeer grote factor, door middel van de dobbelstenen wordt je succes bepaald. Gooi je steeds raak is dat heel prettig, gooi je echter continue kruizen, tja dan kan het lot je iets minder gunstig gezind zijn.
Eindconclusie:
Wonderboek is een schitterend sprookje vol verrassingen. De aanschafprijs is wat aan de hoge kant omdat het spel uitnodigt om één keer te spelen. Je kunt jezelf afvragen of je het complete verhaal opnieuw gaat spelen. De zes hoofdstukken beslaan ieder zo’n anderhalf uur speelplezier. De beleving die je echter krijgt wanneer je het spel voor het eerst speelt is volgens ons zeker de moeite waard: Uniek, mooi en een absolute bordspelervaring an sich.
Hoewel de focus ligt op de kinderen, vermaken volwassenen (die niet van de zwaardere strategie en role-playing spellen houden waarvan ondergetekende) zich ook prima. Je bent nooit te oud om te kunnen genieten van de vele verrassingen die Wonderboek uit het grote boek tovert. Denk er nu absoluut niet te licht over, want ook de fervente spelers kunnen zich nog vergissen in de moeilijkheidsgraad in combinatie met de geluksfactor.
Een sprookje vol verrassende wendingen, en daarom verdient Wonderboek een Gouden Beginnersbudgy. Mocht je na deze review denken, waarom is alles zo oppervlakkig geschreven? Geloof ons: ervaar het zelf en ga Wonderboek spelen, dit avontuur dient absoluut op je bordspel-CV te staan. Daarna kun je ongetwijfeld een tweede team van twee tot vier helden gelukkig maken.