Review Sky Team (NL)

Spelers: 2 spelers

Welkom aan boord van vlucht Dice van Budgetspelen Airways. Hier spreekt u piloot Linnsane, bijgestaan door co-piloot Vincenity. Het belooft een mooie vlucht te worden en afhankelijk van de bestemming kunnen we eventueel wat turbulentie verwachten. Wij wensen u een fijne vlucht!

Sky-Team-1

Een team in de lucht
Alle passagiers hebben het tijdens hun vlucht uitermate naar hun zin. Dan is het tijd om de landing in te zetten en wordt iedereen verzocht naar hun plek terug te keren en hun riemen vast te maken. Het tweespelersspel Sky Team draait om het vliegtuig veilig te laten landen. Ook al is het een coöperatief spel, tijdens het spelen is praten uit den boze en ben je in opperste concentratie bezig om het toestel veilig te laten landen in samenwerking met je co-piloot natuurlijk.
Bespreek vóór het rollen van de dobbelstenen een tactiek en speel vervolgens in op de acties van je metgezel.

Veilige landing
Het vliegveld is in zicht en op 7000 voet hoogte gaan we beginnen aan de daling. Iedere ronde daalt het vliegtuig 1000 voet en je speelt zeven rondes voordat je veilig aan de grond landt, tenzij…

Beide piloten zijn in het bezit van vier dobbelstenen; de piloot blauw en de co-piloot oranje. Iedere piloot heeft zijn eigen (verplichte) taken om te vervullen om ervoor te zorgen dat het vliegtuig niet keihard crasht en het gameover is voor zowel het spel als het vliegtuig.

Sky-Team-2

De gerolde dobbelstenen bevatten cijfers van één tot zes die je vervolgens op het speelveld neerlegt. Iedere ronde moét er één dobbelsteen van beide piloten op het vakje van de motor en de as komen te liggen. Dit zorgt ervoor dat het vliegtuig niet te veel kantelt en je vliegtuig vooruit richting de landingsbaan blijft gaan. Vervolgens blijven er slechts twee dobbelstenen van ieder over om de rest van de taken te vervullen. Zo zijn er op het speelbord blauwe taken speciaal voor de piloot, en oranje voor de co-piloot.  Blauw/ oranje velden mogen door beide piloten vervuld worden.

Peanuts toch? Klinkt eenvoudiger dan het is. Naast dat het vliegtuig niet te schuin mag komen te vliegen iedere ronde en een aantal voet dient te dalen moet de piloot ook nog eens letten op de remmen en het landingsgestel en de copiloot op de vleugels en het radiostation. Zorg er wel voor dat je tijdens het landen blijft communiceren met ander verkeer in de lucht via de radio, want een botsing met een ander vliegtuig willen we natuurlijk ook niet.

Een factor waar je helaas geen invloed op hebt zit er ook in en dat is: geluk! De dobbelstenen rollen op cijfers die nét wel of niet binnen je strategie passen. Het zou zo maar eens het verschil kunnen maken tussen crashen en veilig voet aan de grond zetten. Gelukkig kun je een pauze-moment inlassen door koffiekopjes te verzamelen om een dobbelsteen een nummer te verlagen of verhogen. Een ander reddingsmiddel is het opnieuw kunnen  gooien van de dobbelstenen.

Sky-Team-3

Turbulentie tijdens de landing
Afhankelijk van de lengte van je vlucht zou je zomaar eens te maken kunnen krijgen met de nodige hobbels. Blijft het vliegtuig recht vliegen? Ga je niet botsen met andere vliegtuigen? Is het landingsgestel gereed? Blijf je vooruit gaan richting het vliegveld? Vliegen we niet te snel of te langzaam? Heb je voldoende geremd? Staan alle kleppen op groen? Deze vragen hoor je te beantwoorden voordat je veilig kunt landen. Extra scenario’s zijn er met vele extra bestemmingen mét extra uitdagingen. Houdt bijvoorbeeld je beperkte brandstof in de gaten of zorg ervoor dat je de bochten juist neemt. Wellicht heb je een stagiair aan boord of is de landingsbaan van bestemming bevroren? Kortom: extra acties om toe te passen, extra vaardigheden om te gebruiken en extra uitdagingen om vaker met plezier plaats te nemen in de cockpit.

Is Sky Team eenvoudig? Ja en nee. Er zijn de nodige berekeningen om te maken om te bepalen hoe snel je vooruit vliegt of hoe langzaam je uiteindelijk remt. Toch is het spel niet voor al te jonge kinderen aan te raden, maar is het ook geen expert spel. Er gebeurt veel tegelijk op het bord en daarom is de adviesleeftijd vanaf 12 jaar een juiste indicatie.

Vaker een vlucht boeken?
Onder luid applaus zet het toestel voet op vaste grond. Vaker een vlucht boeken is van harte aan te raden. Met een adviesprijs van net geen €30,- krijg je absoluut waar voor je geld. Je begint met een start- of oefenspel en kan vervolgens naar hartenlust variëren met de andere bestemmingen en extra uitdagingen die je worden voorgeschoteld. Enige opmerking die te plaatsen is dat het een dobbelspel is en daarbij dus ook geluk om de hoek komt kijken. Dit zorgt ervoor dat je weleens kunt crashen en het dus ook spannend blijft of je veilig kan landen op het vliegveld. Een potje duurt zo’n 15 a max 20 minuten, mede hiervoor speel je gerust een aantal potjes na elkaar en ga je na een crash niet bij de pakken neerzitten, maar het gewoon direct opnieuw proberen.

Sky Team is een perfecte combinatie van coöperatief spelen en dobbelen en eindelijk eens een echte topper voor twee spelers. We kunnen voorzichtig zeggen dat dit een gouden vlucht is in het tweespelers-segment.In Duitsland is het spel al (terecht) bekroond met de Spiel Des Jahres.  Sky Team verdient daarom ook een Gouden Budgy. Is het een beginnersbudgy of een expertbudgy? Geen van beiden. Deze topper valt er net tussenin en vliegt regelrecht naar Goud.

Linda (Linnsane)

Linnsane gaat regelmatig met de winst naar huis. Dit kattenvrouwtje kun je warm maken voor niet al te complexe bordspellen of videogames en is daarnaast niet vies van uren achtereen bingewatchen. Heeft een sterke voorliefde voor spellen waarin katten, Alice in Wonderland, dino's of Disney een rol spelen.

Aantal keer bekeken: 1163

Laagste 3 prijzen voor Sky Team (NL) (Bordspellen)

29.99 3