Het jaar 2021 schiet al aardig op. Gelukkig zijn er nog iets meer dan tien maanden te gaan. Tien maanden waarin nog vele spellen zullen uitkomen. Daarom laten we jullie weten naar welke titels wij het meest uitkijken.
Linda - Calico & Wonderland’s War & MicroMacro
Het hoeft absoluut geen grote verrassing te zijn welk bordspel in 2021 op mijn verlanglijstje staat:
Calico natuurlijk! Zitten er katten in een spel? Count me in! Wel met zij-noot: spellen vanaf 8 jaar. Calico staat al sinds het begin van de aankondiging van het spel op mijn radar. Het liefst speel ik alleen spellen met een Nederlandstalige handleiding, dus daarom heb ik braaf gewacht totdat White Goblin Games het spel uit zou brengen en gelukkig is dat al zeer binnenkort. Ze zeggen wel eens: “don't judge a board game by its cover”, maar bij deze kun je toch niet anders dan intens geluk ervaren door de pluizige, schattig slapende kat die daar uitermate heerlijk rust op de door jouw genaaide quilt. Hoe mooier je deken hoe meer overwinningspunten, lees: hoe beter je kat aan een welverdiend dutje kan beginnen na wederom een dag vol levenservaringen. Nog echt heel eventjes geduld…
Uiteraard staat er voor dit jaar nog veel meer moois op de planning, waaronder ook Wonderland’s War. Naast dat ook dit bordspel een kat op de voorkant heeft, is er ook nog eens het Alice in Wonderland- thema (sorry, ook hiervoor heb ik een enorme zwak). Echter gaat het er hier niet zo heel lieflijk en teder aan toe, want het is namelijk oorlog in Wonderland en er zullen de nodige gevechten gaan plaatsvinden. Het artwork en alle componenten zien er werkelijk waar schitterend uit.
Last but not least: MicroMacro: Crime City; een soort van Where’s Wally in een bordspelvorm, welke ook dit jaar via White Goblin Games uitgebracht zal gaan worden. Een enorme kaart welke als het ware je speelbord is en vele zoekopdrachten om het spel te kunnen voltooien.
Mike - Darwin’s Journey & Golem
Voor mij staat 2021 in het teken van een specifieke designer, namelijk Simone Luciani. Hij komt dit jaar met twee spellen waar ik enorm naar uitkijk en ik neem jullie graag even mee in mijn enthousiasme. Allereerst gaat het om Darwin’s Journey, een spel dat Luciani samen maakt Nestore Mangone. Als je Dicks Starter Kick in de gaten houdt, dan weet je misschien dat dit bordspel kort geleden nog op Kickstarter stond. Toch komt hij nog dit jaar uit, maar dan is nog wel de hamvraag, wat maakt deze eurogame nou zo bijzonder? Voor mij heeft dat vooral te maken met het trainen van je werkers. Door een werker te laten specialiseren op een gebied kun je hem of haar inzetten op de sterkere worker placement plekken. Aan de andere kant als je jouw werker in zijn of haar kennis verbreed, geeft je dit meer opties in de worker placement fase als ineens blijkt dat jouw tegenstander net de perfecte plek inpikt.
De tweede titel van Luciani is Golem, die hij samen maakt met Virginio Gigli en Flaminia Brasini. Eigenlijk stond Golem gepland om uit te komen tijdens Spiel 2020, maar is vervolgens uitgesteld, dus hij hopelijk komt hij wel dit jaar uit. De reden waarom ik uitkijk naar deze game is omdat het gemaakt wordt door hetzelfde design team als Grand Austria Hotel en daar tevens mechanieken van gebruikt. Ik ben enorm fan van Grand Austria Hotel, dus eigenlijk is dat al genoeg om Golem op mijn lijst te zetten. Toch is er nog wel wat meer, want Golem heeft toch ook vrij uniek thema. Zo gaat dit bordspel over de Joodse Rabbi Loew die een beeld van klei tot leven werkt om de inwoners van Praag te beschermen. Als speler moet je vervolgens deze Golem onder controle houden, want als ze eenmaal te sterk worden dan vernietigen ze alles wat op hun pad komt.
Patrick - Wonderland’s War & Ankh & ISS Vanguard
Misschien wel een van de lastigste dingen om te vragen van een bordspel fanaat. Een favoriet kiezen tussen al dat moois. Voor dit jaar zal ik vooral braaf wachten tot mijn Kickstarter uitschieters geleverd worden. Hoewel ik Kwakzalvers van Kakelenberg niet gespeeld heb ben ik erg benieuwd wat bag-building in Wonderland’s War zal brengen in combinatie met gebieden veroveren en punten scoren. Zeker de deluxe variant met poker chips en mooie miniaturen lijkt een hele mooie productie te worden van Druid City Games.
Daarnaast ben ik erg benieuwd naar Ankh de afsluiter van de goddelijke trilogie van Eric Lang na Blood Rage en Rising Sun. Naast het egyptische thema heb ik de ontwikkeling nauw gevolgd en ik denk dat ook hier weer een gestroomlijnd spel uit komt wat episch oogt met veel mogelijkheden, dat toch behapbaar blijft in haar regels.
Toch wint Awaken Realms mijn stem weer met ISS Vanguard, want mijn honger naar epische verhaalgedreven spellen met lastige keuzes is na Tainted Grail en Etherfields nog niet gestild. Integendeel, het lijkt me juist gaaf om dit nieuwe avontuur weer met andere spelers te beleven en een Star Trek achtig avontuur aan te gaan in een sci-fi wereld. Bovendien lijkt ISS Vanguard de meest toegankelijke en makkelijk op te zetten en te beginnen productie van Awaken Realms tot nu toe te worden en dat is eigenlijk alles wat ik van ze wil.
Jannet - Sleeping Gods & De verdwenen ruïnes van Arnak
Het spel waar ik dit jaar het meest naar uitkijk is Sleeping Gods, welke ik via Kickstarter gebacked heb. In Sleeping Gods speel je Kapitein Sofi Odessa en haar bemanning op je stoomschip de Manticore en kan je een open wereld ontdekken (via een boek constructie) Dit is een campaign spel waarin je characters zich kunnen ontwikkelen en levelen. Zelf ben ik fan van dit soort verhaal vertellende spellen. De wereld die gemaakt is door dezelfde maker (Ryan Laukat) als van Above and Beyond spreekt mij erg aan doordat er intrigerende characters in voorkomen en de artwork erg mooi is. En ja, ik vind het erg belangrijk dat een spel er mooi uitziet op tafel. Het oog wil immers ook wel wat!!
Het Nederlandstalige spel waar ik erg naar uitkijk is De verdwenen Ruïnes van Arnak. Eind vorig jaar besloten om dit spel niet te kopen (in Engels) maar wel wat spijt van dus nu het in het Nederlands uitkomt kan ik hier zeker niet omheen. In dit spel leid je een expeditie naar de Verdwenen Ruïnes van Arnak en zul je allerlei monsters tegenkomen die je moet verslaan. De combinatie van deckbuilding en workerplacement vind ik erg gaaf gedaan en ik kijk dan ook zeker uit om dit spel te kunnen gaan spelen.
Yørn - Frosthaven & Sleeping Gods
Mijn most anticipated boardgame voor dit jaar is letterlijk een grote... (doos). Ik kijk namelijk enorm uit naar Frosthaven, het vervolg op Gloomhaven. We zijn wat laat ingesprongen, pas een half jaar na release maar de afgelopen twee jaar ben ik samen met een collega druk bezig geweest met het doorspelen van Gloomhaven. We zitten bijna aan het einde en waren een beetje teleurgesteld dat de stand-alone expansion eigenlijk alleen speelbaar is met drie of meer spelers. Daarom kijken we des te meer uit naar Frosthaven. Met maar liefst 129 scenario’s, en een doos van meer dan 12 kilo beloofd het weer een enorm avontuur te worden. Het is voor mij de perfecte dungeon crawler waar we al heel wat uurtjes in hebben zitten.
Verder kijk ik, net als Jannet, erg uit naar Sleeping Gods. In Sleeping Gods ga je alleen of coöperatief met een groep avonturiers per stoomboot langs allerlei eilanden. Het is een combi tussen soort open world bordspel en een verhaalboek waarbij je je eigen richting kan kiezen waar je heen reist. En ga je te ver een kant op en van de kaart af, dan sla je een andere pagina open waar de landkaart continueert. Het leuk is dat je je eigen avontuur creëert en het spel voor iedereen anders zal verlopen, het doel is om 15 totems te vinden, maar je kan zelf bepalen hoe lang je bezig bent. Na een sessie van 1-2 uur kan je alles opslaan en een andere keer verder gaan. Ik heb de print & play prequel Primeval Peril al een keer door gespeeld, maar door mijn matige printer was dat niet ideaal. Dus ik ben voornamelijk benieuwd naar deze editie. Ik kan niet wachten om mijn vrienden klaar te stomen voor dit avontuur of misschien ga ik deze solo eens proberen, all aboard!
Stef (Merchants of the Dark Road)
Nadat ik spontaan Gloomhaven: Jaws of the Lion heb gekocht en ik samen met mijn vrouw elke middag een scenario speelde in de kerstvakantie terwijl de kleine sliep. Óf dat we niet konden wachten totdat we onze dochter ‘s avonds naar bed hadden gebracht zodat papa en mama snel een potje Jaws of the Lion konden doen, was de keuze snel gemaakt om nog een Late Pledge voor Frosthaven te doen. Yorn heeft Frosthaven al als meest geanticipeerde spel van 2021 (en terecht!) dus ik zal jullie vertellen naar welke andere spellen ik uitkijk.
Bordspellen en eten, een betere combinatie bestaat niet. Althans, bij sommige mensen mag eten niet in de buurt komen bij hun bordspel. Rival Restaurants is een spel die het beste van beide werelden combineert. Het spel ziet er gelikt uit met smakelijke art. Nu hopen dat het zo lekker speelt als het er uit ziet.
Als laatste een totaal ander spel, van het kleurrijke en vrolijke Rival Restaurants naar het koude en donkere land van Merchants of the Dark Road. Na een half jaar licht komt het donkere seizoen. Je bent als speler een handelaar en je bent één van de weinige handelaren die het aandurft om op de Dark Road te reizen om spullen te bezorgen tussen de verschillende steden. In de hoofdstad Highreach verzamel je spullen en voeg je die toe aan je karavaan. De markt kan je manipuleren waardoor je eigen spullen meer waard zijn en die van een andere speler minder.
Zodra je genoeg spullen hebt en je lantaarns hebt verzameld voor de donkere weg kan je op reis naar de verschillende steden om je goederen af te leveren. Met prachtige art, een solo modus, unieke events en verschillende winkels is elk spel uniek. Wie is dapper genoeg om de Donkere weg af te reizen?
Anna - Creature Comforts
Kijk, het is makkelijk om enthousiast te worden van grote, epische spellen met tigduizend miniaturen. Maar na meerdere jaren spellen te hebben ontvangen die in hun eentje een heel kallax vak vullen of nog erger: niet eens in een vakje passen, snak ik naar eenvoud. Enter Creature Comforts, een vrolijk spel van Kids Table BG. In Creature Comforts bereid je samen met de bosdiertjes de aanstaande winterslaap voor. Niet alleen dient er lekker eten te zijn in je warme winterholletje, maar een schommelstoel en wat spelletjes zijn ook welkom om die donkere winterdagen door te komen. Het spel ziet er onwijs schattig uit met houten dierenmeeples dus ik kan niet wachten om mijn diertjes te voorzien van het meest comfortabele holletje.
Dick - Vienna Connection & Dune: House Secrets
Tijdens PortalCon 2020 werd Vienna Connection aangekondigd. Een spionnenspel gebaseerd op het systeem van Detective: A Modern Crime Board Game. Ik heb tot nu toe erg genoten van Detective dus ik was meteen benieuwd. Afgelopen januari was de pre-order en als groot Portal Games fan dook ik hierop. De synopsis is dat we CIA agent zijn ten tijde van de Koude Oorlog en we onderzoeken de moord van een Amerikaan in Wenen. Tijdens het onderzoek raken we verstrikt in een web van geheimen dat ons overal heen brengt. Het klinkt als een James Bond film en ik kan niet wachten om het spelen met een glas martini… geschud, niet geroerd.
Mijn tweede keus is ook gebaseerd op het systeem van Detective. 27 Januari zat ik zoals gebruikelijk aan mijn scherm gekluisterd om de nieuwe aankondigingen van Portal te horen. De meeste wist ik eigenlijk wel. Ik had graag Eleven hier willen plaatsen, maar deze komt dit jaar op kickstarter dus ik verwacht het pas in 2022. Dus toen ik Dune: House Secrets hoorde werd ik weggeblazen. Dit is de eerste keer dat Portal een IP gebruikt in één van haar spellen. Het is een tijd geleden dat ik de boeken gelezen heb, of het spel op de PC gespeeld heb (het is tijd voor een remake), maar ik ben altijd een fan van Frank Herberts universum gebleven: He who controls the spice controls the universe!
Dit waren onze keuzes voor 2021. Wat zijn de spellen waar jullie naar uitkijken?
Onze meest geanticipeerde spellen van 2021
Reacties
Alsmede Dinosaur World, Rawr and Write en Endles Winter met betrekking tot de kick starters.
Eigenlijk hoop ik op een 2e uitbreiding voor Tapestry.
Krijg dit jaar ook Nemesis binnen, al is die natuurlijk wat ouder. Als dat bevalt kijk ik ook uit naar Lockdown
Voor met mijn kinderen: Creature Comforts.
Van jullie tips spreken Golem en Comfort Creatures mij het meest aan. Op de radar dus.
Verder krijg ik hopelijk de komende maanden Middara, Assassin's Creed: Brotherhood of Venice en Vampire: Chapters binnen, dus genoeg om naar uit te kijken dit jaar. Plus de tweede waves van Tainted Grail en Etherfields moeten natuurlijk ook nog gespeeld worden...
Maar stiekem toch Night Parade of 100 Yokai gebackt (of hoe schrijf je dat...)
Quote:
Waar ik eigenlijk ook benieuwd naar ben is naar de meest teleurstellende spellen van afgelopen jaar. Alle toekomstige releases worden altijd met veel tam tam aangekondigd waarbij enkel in superlatieven wordt gesproken, maar er moeten toch spellen tussen zitten die dan uiteindelijk gewoon "meh" blijken te zijn... Ja, dit is vaak een persoonlijke kwestie, maar sommige hypes slaan gewoon écht nergens op.
Buur wil weer zuur! Nou dat kan
Mariposas vond ik tegenvallen, gameplay was niet spannend genoeg hoe mooi het er ook uitzag. Pendulum en Etherfields keek ik naar uit, maar nadat ik recensies heb gehoord of het heb zien spelen op mijn spelvereniging, ben ik er niet eens aan begonnen.
Wij keken uit naar de game, maar na alle reviews gezien te hebben leek het ons niet de prijs waard.
Quote:
De zurekool van vorig jaar was voor mij inderdaad Pendulum.
Wij keken uit naar de game, maar na alle reviews gezien te hebben leek het ons niet de prijs waard.
Wij keken uit naar de game, maar na alle reviews gezien te hebben leek het ons niet de prijs waard.
ja ik had op release dag gelijk gekocht! echt dom.... maar nooit uit folie gehaald dus later gelukkig voor zelfde bedrag weg kunnen doen.
Quote:
Voor mij was dit Tiny Towns vorig jaar.
Buur had mij nog gewaarschuwd xD dont follow the hype! haha maar goed, deze kunnen gebruiken als lokkertje om van mijn af te komen van mijn shelveware .
Spel als Pendulum was al eerder benoemd. Ook wat mensen in mijn omgeving die daar helemaal gehyped over waren, maar toen ik de eerste gameplay van die game zag en hoe chaotisch het er aan toeging, wist ik meteen al: niks voor mij.
Quote:
[..]Buur wil weer zuur! Nou dat kan [..]
Ja sorry ik weet niet waar die fascinatie voor tegenvallers vandaan komt! Ik heb serieus even getwijfeld tussen het tikken van mijn bericht en het klikken op de Verzenden-knop!
Eigenlijk slaat het nergens op om te vermelden wat tegenviel: daar waar iemand een spel fantastisch vindt, is er ook altijd wel iemand die het verafschuwt. En net zo goed andersom: denk je, wat is dit in hemelsnaam voor een troep, dan zit er iemand anders in het land hetzelfde spel met veel plezier te spelen!
Waar het me om gaat is eigenlijk het verwachtingspatroon. Ik merk dat bijvoorbeeld bij het kijken van films heel erg: van de een-na-laatste Star Wars film had ik heel verwacht, en die was dus heel slecht, waardoor ik het echt verschrikkelijk vond. Een jaar later kwam de laatste Star Wars film, en daar verwachtte ik helemaal niets van, en die vond ik toen uiteindelijk wel aardig, terwijl die misschien wel minstens zo slecht was.
Bij nieuwe bordspel-aankondigingen, zeker als het van een bekende club of maker is, Stonemaier bijvoorbeeld, dan is het op voorhand al fantastisch, al ligt er alleen nog maar een idee op tafel. Er worden hele hoge verwachten geschept. Nouja, zie Pendulum... Dan baal je toch als een stekker als je jezelf daar een jaar lang voor hebt warm zitten maken.
Een beetje voorpret is natuurlijk heerlijk, maar hoe zuur is het inderdaad als het dan niet brengt wat je er van had verwacht, dat het gewoon een herhaling is van het vorige of totaal nergens op slaat. Ik ben daar bang, en daarom behoedzaam voor. Zo was ik meegesleurd in de Dinosaur World Kickstarter, ik werd er ook helemaal enthousiast van, maar ik heb me teruggetrokken (met dank aan de vriendelijke service van Crowdfinder) omdat ik denk dat ik het allemaal al een keer gezien heb, maar nu dan met Dinosaurussen. Niets ten nadele (hoop ik) voor de mensen die dit spel gebacked hebben, maar ik heb er mijn twijfels over of dit bij mij thuis vaak op tafel zou komen...
Kortom, laten we volgend jaar eens terugkijken naar de lijst die hier in het originele bericht is gepubliceerd, en wat daar dan van terecht is gekomen. Zullen Wonderland's War, Ankh, ISS Vanguard, Creature Comforts, Sleeping Gods en de rest waar jullie naar uitkijken inderdaad de verwachtingen en beloftes gaan waar maken? Ik ben heel benieuwd, en ik lees het graag, op recht hopende op een positieve uitkomst!
En oja Streetnerd, ik wil nog eenmaal zeggen dat ik Tiny Towns nog steeds nog nooit heb gespeeld! Ik las dat iedereen het aan het kopen en aan het spelen was, en toen ben ik filmpjes gaan kijken en de regels gaan lezen, en toen dacht ik meteen: Waar slaat dit op?!? Waarom willen mensen dit doen? Wat is hier leuk aan? Waarom moet je blokjes in een vormpje leggen om een gebouw te kunnen maken? Waarom zitten er kleine diertjes bij? Wat is dit voor een bijeengeschraapt ratjetoe? Maar, omdat ik het nog nooit gespeeld heb, heeft dit nog altijd potentie om mijn beste spel ooit te worden
(ik kan het me niet voorstellen)
Quote:
[..]
Maar, omdat ik het nog nooit gespeeld heb, heeft dit nog altijd potentie om mijn beste spel ooit te worden
(ik kan het me niet voorstellen)
Maar, omdat ik het nog nooit gespeeld heb, heeft dit nog altijd potentie om mijn beste spel ooit te worden
(ik kan het me niet voorstellen)
haha geniaal! het ging bij ons zo... folie eraf > spel klaargezet > 1 ronde (2 minuten gespeeld ofzo) > we keken elkaar aan > opruimen > verkocht XD
maar nu is iedereen Villainous aan het kopen, jij ook?
Quote:
[..]
Ik wil nog eenmaal zeggen dat ik Tiny Towns nog steeds nog nooit heb gespeeld! Ik las dat iedereen het aan het kopen en aan het spelen was, en toen ben ik filmpjes gaan kijken en de regels gaan lezen, en toen dacht ik meteen: Waar slaat dit op?!? Waarom willen mensen dit doen? Wat is hier leuk aan? Waarom moet je blokjes in een vormpje leggen om een gebouw te kunnen maken? Waarom zitten er kleine diertjes bij? Wat is dit voor een bijeengeschraapt ratjetoe? Maar, omdat ik het nog nooit gespeeld heb, heeft dit nog altijd potentie om mijn beste spel ooit te worden
(ik kan het me niet voorstellen)
Ik wil nog eenmaal zeggen dat ik Tiny Towns nog steeds nog nooit heb gespeeld! Ik las dat iedereen het aan het kopen en aan het spelen was, en toen ben ik filmpjes gaan kijken en de regels gaan lezen, en toen dacht ik meteen: Waar slaat dit op?!? Waarom willen mensen dit doen? Wat is hier leuk aan? Waarom moet je blokjes in een vormpje leggen om een gebouw te kunnen maken? Waarom zitten er kleine diertjes bij? Wat is dit voor een bijeengeschraapt ratjetoe? Maar, omdat ik het nog nooit gespeeld heb, heeft dit nog altijd potentie om mijn beste spel ooit te worden
(ik kan het me niet voorstellen)
Tiny towns een spel volgens de doos 45 minuten (dit geldt alleen voor mensen die geen keuzes kunnen maken). Onze ervaring max 20 minuten. Een leuk simpel spel voor tussendoor of voor tijdens de lunch. Voor de avond spelen we graag grotere spellen zoals Architecten van het westelijk koninkrijk. Spel is leuk met zowel 1 2 3 personen. Tiny towns nog niet met 6 personen gespeeld.
Vroeg mij wel af waar de kleine dieren inzitten???
Want ze zitten niet in Tiny towns
En veel heeft ook te maken met hypes en of die waargemaakt worden.
Denk dat het een heel leuk idee is om terug te blikken op de voorpret die we hierboven noemen. Ik voeg er stiekem ook nog Endless Winter aan toe maar ik weet niet of dat 2021 of net 2022 zal worden.
Voor mij vorig jaar niet echt tegenvallers, maar er zijn wel games binnengekomen en nog niet gespeeld, dus daar druipt de drang dan ook niet van af ^^''. Horizon Zero Dawn toch achteraf wel spijt van, maar meegegaan in de hype en misschien Bloodborne ook maar dat moet ik nog gaan zien. Ook Devil May Cry en Chronicles of Chrime nog niet echt geprobeerd en zo zijn er nog een paar. Ik doe vrij goed onderzoek voordat ik ergens voor ga, dus ik verwacht geen echte tegenvallers. Wat er nu in de kast ligt waar ik het meeste spijt van heb is Dark Souls, Microbrew, Way of the Samurai en een beetje Wizard Kittens, die gewoon veel simpeler is als ik gehoopt had. Maar die is wel heel cute dus hopelijk iets voor mijn nichtje in een paar jaar.
Ook komt er een nieuwe root expansion!!
Quote:
Nouja ze staan op de doos en op een paar kaarten. Verder weet ik het niet. Van die eekhoorns, en die muizen, en die egels. Maar misschien heb jij een andere versie met Cthulhu, dat zou goed kunnen...
[..]Vroeg mij wel af waar de kleine dieren inzitten???
Want ze zitten niet in Tiny towns
Want ze zitten niet in Tiny towns
Quote:
Voor mij vorig jaar niet echt tegenvallers, maar er zijn wel games binnengekomen en nog niet gespeeld, dus daar druipt de drang dan ook niet van af ^^''. Horizon Zero Dawn toch achteraf wel spijt van, maar meegegaan in de hype en misschien Bloodborne ook maar dat moet ik nog gaan zien. Ook Devil May Cry en Chronicles of Chrime nog niet echt geprobeerd en zo zijn er nog een paar. Ik doe vrij goed onderzoek voordat ik ergens voor ga, dus ik verwacht geen echte tegenvallers. Wat er nu in de kast ligt waar ik het meeste spijt van heb is Dark Souls, Microbrew, Way of the Samurai en een beetje Wizard Kittens, die gewoon veel simpeler is als ik gehoopt had. Maar die is wel heel cute dus hopelijk iets voor mijn nichtje in een paar jaar.
Voor mij vorig jaar niet echt tegenvallers, maar er zijn wel games binnengekomen en nog niet gespeeld, dus daar druipt de drang dan ook niet van af ^^''. Horizon Zero Dawn toch achteraf wel spijt van, maar meegegaan in de hype en misschien Bloodborne ook maar dat moet ik nog gaan zien. Ook Devil May Cry en Chronicles of Chrime nog niet echt geprobeerd en zo zijn er nog een paar. Ik doe vrij goed onderzoek voordat ik ergens voor ga, dus ik verwacht geen echte tegenvallers. Wat er nu in de kast ligt waar ik het meeste spijt van heb is Dark Souls, Microbrew, Way of the Samurai en een beetje Wizard Kittens, die gewoon veel simpeler is als ik gehoopt had. Maar die is wel heel cute dus hopelijk iets voor mijn nichtje in een paar jaar.
ja wat hebben deze drie vetgedrukte spellen met elkaar in gemeen?
Quote:
Je vergeet Bloodborne. Licentiemateriaal is bij mij een grote rode vlag, altijd uitkijken geblazen! Jaws was voor mij trouwens een positieve uitzondering.
[..]
ja wat hebben deze drie vetgedrukte spellen met elkaar in gemeen?
ja wat hebben deze drie vetgedrukte spellen met elkaar in gemeen?
Quote:
Wat viel je zo tegen aan Watergate? Ik vind het namelijk een erg geslaagd twee-speler spel. Het is een asymmetrische spel en dat zie je niet zo vaak in een twee-speler spel. Daarnaast komt het thema goed terug in de spelmechanismen, het is een echte touwtrekwedstrijd. Visueel ziet het er ook verzorgd uit.
het spel wat mij vorig jaar het meeste tegenviel was Watergate. Was een ontzettende hype naar en aangezien ik erg van 2 spelers spellen houd moest dit spel eer komen. Nou ik verkoop bijna nooit een spel maar deze was binnen een maand verkocht niet mijn ding zullen we dan maar zeggen
Quote:
[..]
Je vergeet Bloodborne. Licentiemateriaal is bij mij een grote rode vlag, altijd uitkijken geblazen! Jaws was voor mij trouwens een positieve uitzondering.
Je vergeet Bloodborne. Licentiemateriaal is bij mij een grote rode vlag, altijd uitkijken geblazen! Jaws was voor mij trouwens een positieve uitzondering.
geen licentiemateriaal, ik doelde op wat anders.....
Quote:
[..]
Wat viel je zo tegen aan Watergate? Ik vind het namelijk een erg geslaagd twee-speler spel. Het is een asymmetrische spel en dat zie je niet zo vaak in een twee-speler spel. Daarnaast komt het thema goed terug in de spelmechanismen, het is een echte touwtrekwedstrijd. Visueel ziet het er ook verzorgd uit.
Wat viel je zo tegen aan Watergate? Ik vind het namelijk een erg geslaagd twee-speler spel. Het is een asymmetrische spel en dat zie je niet zo vaak in een twee-speler spel. Daarnaast komt het thema goed terug in de spelmechanismen, het is een echte touwtrekwedstrijd. Visueel ziet het er ook verzorgd uit.
Vond het vooral een abstract spel wat in een jasje gegoten is en het thema vond ik totaal niet terug komen ( zo zie je maar weer dat meningen hierover verschillen ). Dat gebeurtenissen op de kaarten terug te zien waren etc vond ik wel erg mooi maar vervolgens maakte het eigenlijk niet uit voor het spel was voornamelijk blokje a of b verplaatsen. Maar heb gelezen dat heel veel mensen het wel leuk vinden maar niet mijn ding. Kan er niet echt de vinger opleggen wat ik niet leuk vond maar speelde hier niet lekker weg.