Viticulture Essential Edition
In Viticulture erf je een kleine wijngaard in het pre-moderne Toscane, bestaande uit een beetje land, en oud pad, een kleine wijnkelder en drie arbeiders. Teneinde je droom om de beste wijnboer van Italië te worden te realiseren zet je je arbeiders aan het werk en probeer je de seizoenen optimaal te benutten. Ieder seizoen vraagt om een andere benadering en het is zaak voor je tegenstanders aan taken te beginnen aangezien dat vaak een bonus oplevert. Je breidt je wijngaard uit, plant wijnranken en vervult bestellingen allemaal met als doel de meest succesvolle wijnboer van Italië te worden.
Kickstarter update door Egg Citizen
Deze week is de rust weder gekeerd binnen de bord- en kaartspel projecten op Kickstarter. Ondanks dat er redelijk wat interessante ideetjes bij zaten (een uitbreiding voor monopoly en een spel dat de regels van een ander spel heeft overgenomen maar het thema van verkiezingen in piraten heeft veranderd), heb ik toch wederom gekozen voor projecten die mij meer aanspraken en qua gameplay waarschijnlijk meer te bieden hebben.
Cave Pilot
Aantal spelers:
1 t/m 4
Kickstarter tekst:
Tactical, highly replayable game, where 1-4 players race their high-tech bat-planes through a gauntlet cave
Mijn mening:
Laat ik beginnen met een spel van Nederlandse bodem dat ook al genoemd is in het kickstarter forum topic. In dit spel s het de bedoeling om je “batwing” (Nee, niet die van Batman) door een grot met allerlei gevaren te manoeuvreren terwijl je probeert het de andere spelers lastig te maken. Gedurende het spel wordt de grot steeds groter gemaakt. Let echter wel goed op, want de meeste ruimten zijn gevaarlijk en kunnen je schade toebrengen. Echter, hoe groter het gevaar, hoe meer reputatie het je oplevert en degene met de beste (meeste) reputatie aan het eind van het spel wint. Door slim plaatsen de nieuwe delen van de grot te plaatsen, de juiste onderdelen te kopen voor je batwing en je bommen op het juiste moment te gebruiken kan je proberen je reputatie zo hoog mogelijk te krijgen.
Dat is de theorie althans, maar zelfs na het lezen van de handleiding en het kijken van het filmpje krijg ik nog geen echt goed gevoel van het spel. Zo zie ik wel enige interactie (Beschieten tegenstander, grot voordelig neerleggen voor jezelf, upgrade wegkapen voor iemands neus), maar lijkt deze toch redelijk beperkt en krijg ik meer het idee dat het hier gaat om langs elkaar heen spelen. Je lijkt ook geen echte invloed op de uitbreidingen voor de grot te kunnen beoefenen aangezien de keuzes bepertkt zijn tot het boven of onder neerleggen van het willekeurig getrokken stuk grot. Er wordt verder gezegd dat er veel strategie bij komt kijken en gezien dit van meerdere kanten beaamt wordt zal dit vast ook zo zijn, maar ik zie het nog niet terug op de Kickstarter pagina. Ik vermoed dat dit spel beter speelt dan wat ik er nu van zie. De production quality van de onderdelen daarentegen ziet er wel goed uit.
Neem zeker ook zelf eens een kijkje, we moeten Nederlandse kickstart projecten natuurlijk wel een beetje ondersteunen.
Interessante backopties:
26 Euro: Het spel + 2 bonus uitbreiding en stretchgoals (alleen eerste week)
27 Euro: Het spel + 1 bonus uitbreiding en stretchgoals (alleen eerste 2 weken)
28 Euro: Het spel en stretchgoals
Deze manier van backen lijkt mij niet slim, gezien je late backers laat kiezen voor het hazenpad (EN je krijgt minder, EN je betaalt er meer voor)
shipping:
Gratis. De verzending is al meegenomen in de prijs van het spel en wordt vanuit Nederland verstuurd.
EU-friendly (geen extra invoer belasting)
The princess and the Goblin
Aantal spelers:
1 t/m 4
Kickstarter tekst:
Trapped! Can you flip the right tiles to escape the goblin kingdom? A family-game based on the classic story for 1-4 players.
Mijn mening:
Een “simpel” spel dat een combinatie vormt van memory en Carcasonne. Elke beurt leg je een extra tegel op tafel, op zijn kop, zodat niemand kan zien wat er aan de andere kant van de tegel staat. Bij het leggen van de tegel mag je bij de aanliggende tegels spieken. Onthoud ze goed, want je hebt ze mogelijk nodig voor je ontsnappingspoging uit de grotten terug naar het kasteel. Kies je in jouw beurt om de ontsnapping te wagen, dan mag je, beginnend vanaf de trollenburcht, tegels een voor een omdraaien en aanleggen aan je grot om zo een gang te maken die leid tot het kasteel boven de grond. Kom je onderweg naar boven een goblin tegen of past de tegel niet aan de reeds gebouwde grot, dan heb je pech en moet je de reeds omgedraaide tegels terug leggen bij de andere tegels, zodat andere spelers er gebruik van kunnen maken. En nee, deze tegels worden niet op zijn kop terug geplaatst, dus je geeft nogal wat informatie aan de andere spelers als je ontsnapping mislukt. Ben je als eerste speler uit de grot, fijn, maar je hebt nog niet gewonnen. Ondanks dat je bonuspunten kan krijgen om als eerste de grot te verlaten zijn er ook punten te verdienen door broodkruimels van spelers op te pakken en aanwijzingen te verzamelen in het netwerk van grotten. Ook iemand die pas later ontsnapt kan op die manier meer punten verzamelen. Wel zet je als eerste vluchteling een timer in werking, zodat andere spelers maar beperkte tijd hebben om ook weg te komen.
Dit spel lijkt mij erg leuk, ook voor de wat jongere spelers, hoewel er genoeg diepgang en onthoudingsvermogen in zit om ook de oudere spelers bezig te houden.
Interessante backopties:
$19: Spel + stretchgoals
$35: 2 keer het spel + Stretchgoals
shipping:
$8
EU-friendly (Omdat iig. De $19 versie onder de grens zit, waarop invoer betaald moet worden)
The pirate republic
Aantal spelers:
2 t/m 4
Kickstarter tekst:
Pirate across the New World to forge empires & seize power from European imperialists in this 1713 boardgame adventure for 2-4 players.
Mijn mening:
Een spel dat op verschillende manieren te spelen is: player versus player, competitief, saboteur, volledig- en semicoöperatief. Er zitten in dit 4X spel (explore, expand, exploit, exterminate) ook veel bekende elementen van andere spellen: deckbuilding, strategie, geluk en push your luck.
Je speelt een piratenkapitein en bevaart een schip. Met jou varen er ook andere piratenkapiteinen over het bord, de andere spelers. Gezamenlijk of apart ga je de confrontatie aan met piraten jagers, burchten of zelfs met andere piraten om extra bemanning, geld of andere voordelen te behalen. Hoe ver je mag bewegen over het bord wordt bepaald door dobbelsteenworpen, gevechten worden beslist door de bemanningsleden, die je deck vormen. In het begin zal je veelal bezig zijn samen gevechten aan te gaan omdat je anders niet sterk genoeg bent om burchten te overmeesteren. Als je eenmaal de juiste bemanning binnen hebt gehaald kan je de strijd zelf aan, maar pas wel op voor de piratenjagers, die random over het bord bewegen.
De makers van dit spel hebben alles eraan gedaan om dit spel zoveel mogelijk het piraten gevoel te geven en het zo historisch accuraat mogelijk te houden. Ze hebben hiervoor zelfs 2 heuse piratenexperts gevraagd voor input.
Interessante backopties:
$55: Spel + stretchgoals
shipping:
$9
EU-friendly (geen extra invoer belasting)
Het volgende spel heb ik al eens over geschreven en hier ga ik nu daarom niet diep op in. Dit is de tweede keer dat het spel op kickstarter komt, omdat het de eerste keer niet genoeg gefund werd, maar het idee van een open-world RPG in bordspel formaat inclusief minigames vind ik te goed om aan jullie te laten passeren.
Kijk daarom vooral nog eens naar deze Goliath van een spel:
Dungeon Crusade – Book 1: Genesis of Evil