Volgend weekend is in Indianapolis, VS, de Amerikaanse tegenhanger van SPIEL: Gen Con.
Op deze beurs worden de eerste grote titels gereleased. Daarom is het dus een goede manier om te zien wat we in ieder geval op SPIEL straks kunnen verwachten en we krijgen daarmee meteen een idee van de line-up van spellen voor 2019. Ik heb voor jullie alle 600 releases doorgespit en gekeken welke ik in ieder geval met jullie wil delen, omdat ze om verschillende redenen mijn interesse trokken. Dit jaar is een bijzonder sterk jaar met veel interessante spellen. Ik moest mijn lijst van 50 naar 10 terug zien te werken, dus er zijn veel spellen die ook goed zijn maar mijn onderstaande lijstje net gemist hebben. Welke spellen kijk jij naar uit die ik wel of niet genoemd heb? Welk soort spellen/thema's ben je zat en wil je dit jaar absoluut niet meer zien? Laat het weten in de reacties!
1. Forbidden Sky - Matt Leacock - Gamewright Games - Coöperatief
Interesse getrokken door: Ik ben erg fan van de twee voorgangers: Forbidden Desert en Forbidden Island, dus nu er na vijf jaar een derde in de reeks komt ben ik onwijs benieuwd. Daarbij vergeet ik nog te vermelden dat de spellen gemaakt zijn door Matt Leacock van wiens hand ook Pandemic afkomstig is. Dit spel gebruikt ook een echt elektrisch circuit systeem als onderdeel van het spel, schokkend!
2. Shadows: Amsterdam - Mathieu Aubert - Libellud - Deductie
Interesse getrokken door: De Franse uitgever Libellud maakt prachtige spellen zoals Dixit, Mysterium en Seasons, ook deze ziet er weer prachtig uit. Maar wat mij voornamelijk trok was het tweede gedeelte van de spelnaam: Amsterdam. In dit spel ben je een detective team in Amsterdam die gaat helpen bij een politie onderzoek. Maar die geniepige politie heeft een rivaliserend team ook om hulp gevraagd. Welk team zal als eerste de drie aanwijzingen vinden of het andere team succesvol afluisteren? Het klinkt voor mij als een soort Captain Sonar, een spel waar ik onwijs veel plezier aan beleeft heb dus samen met het Amsterdamse thema ben ik benieuwd hoe deze zal spelen!
3. Railroad Ink - Hjalmar Hach - CMON - Papier en Pen (Roll and Write)
Interesse getrokken door: Hjalmar Hach gaat lekker. Vorig jaar bracht hij ons zowel Dragon Castle als Photosynthesis waarbij hij vooral met die laatste hoge ogen gooide. Ik ben daarom erg benieuwd wat zijn volgende titel, in tevens mijn favoriete genre, ons zal brengen. In Railroad Ink is je doel om op jouw stukje papier zoveel mogelijk uitgangen met elkaar te verbinden. Dit doe je door stukjes routes die je krijgt van de beschikbare dobbelstenen in te vullen op je treinsporen blaadje. Dit wil je natuurlijk zo snel mogelijk doen, maar je wilt ook weer niet met onmogelijke routes opgescheept komen te zitten omdat je dacht dat drie bochten na elkaar wel een goed idee waren. Het spel komt in twee edities: een blauwe en een rode waarbij elke editie een andere kleine uitbreiding heeft.
4. Holding On - The Troubled Life of Billy Kerr - Michael Fox - Hub Games - Coöperatief
Interesse getrokken door: In dit spel begeleid je Billy. Billy ligt op zijn sterfbed na een hartaanval en zal niet veel dagen meer te leven hebben. Samen zul je hem van de juiste zorg moeten voorzien, zowel fysiek als mentaal. Gaandeweg de tien scenarios leer je meer over zijn verleden en de drie zaken waar hij nog spijt van heeft en die hem tegen houden om verder te gaan. Wat mij aantrok tot het spel is overduidelijk het thema, ik vind het onwijs gaaf dat we langzaam serieuze thema's krijgen in spellen, zoals ook het recent verschenen This War of Mine. Dit spel kan ik dus dan ook alleen maar toejuichen en naar uitkijken om hem te spelen.
5. Koi - Bill Lasek - Smirk & Laughter Games - Actie/beweging programmeren
Interesse getrokken door: Ik ben een sucker voor artwork, iets waar dit spel het voorbeeld van is. Meer dan een voorkant van de doos en een stukje uitleg op BGG is er namelijk over dit spel nog niet te vinden. Maar die voorkant van de doos is dan ook wel heel erg mooi met twee prachtig geschilderde koikarpers. Het thema: Je bent een koikarper en je doel is zwemmend zoveel mogelijk libelles en kikkertjes op te eten. Met de kaarten die je hebt programmeer je je bewegingen waarna het kijken is of het ook zo uitpakt zoals je gehoopt hebt (waarschijnlijk niet). Verder wil je natuurlijk dat je vijver er zo mooi mogelijk uit ziet met lelies, kersenbloesem en ornamentale stenen die allemaal hun eigen effect hebben zodra deze in de vijver worden gespeeld. Worden jullie ook niet gelijk helemaal zen en blij van dit thema?!
6. Newton - Simone Luciani - Cranio Creations - Deck/Pool buiding
Interesse getrokken door: Een jong genie uithangen? Yes please! In Newton is het je doel om een jonge wetenschapper één van de grote genieën van de 17de eeuw te laten worden. Hiervoor moet je rondreizen naar andere universiteiten, bestaande theorieën testen en nieuwe gereedschappen bouwen. Dit doe je door kaarten te spelen en je hand gaandeweg de rondes steeds sterker te maken door betere kaarten te verkrijgen. Ondanks dat deze eerste mechanics wat simpel klinken en er verder nog geen regelboek is, lijkt het spel behoorlijk wat diepgang te krijgen met veel verplaatsbare tegels en persoonlijke spelerborden. Sir Francis Bacon here I come!
7. Nyctophobia - Caterine Stippell - Pandasaurus Games - Geheugen
Interesse getrokken door: De mechanieken in het spel zullen door vijanden als eigenaardig worden omschreven en door fans als innovatief. In dit coöperatieve horrorspel moet je proberen te ontsnappen van een manische gek, door je weg naar buiten over het bord te voelen, want je hebt een blinddoek om. Juist ja. Dit spel wordt of een gigantische flop of het meest geniale idee van het jaar. De makers vinden in ieder geval het laatste, zij zeggen dat dit spel het begrip bordspel zal herdefiniëren. Ik moet het nog zien... ik bedoel voelen.
8. Oceans: An Evolution Game - Nick Bently - North Star Games - hand management
Interesse getrokken door: Evolution is één van mijn favoriete spellen. Het is met weinig andere spellen te vergelijken en niets is leuker dan met een gekke soort op de proppen te komen die dik is en zichzelf verdedigt door in bomen te zitten. En nu kan ik dat doen in de oceaan in deze stand-alone editie. Word ik een ééncellige plankton moe van al dat gevecht tegen alle andere soorten. Of een gigantische walvis die door niemand anders opgegeten kan worden, maar wel heel veel moet eten om in leven te blijven? Ik ben er in ieder geval klaar voor!
9. Swordcrafters- Chris Neuman - Adams Apple Games - Patroon bouwen
Interesse getrokken door: Zwaardjes bouwen! Ik ben gek op spellen waarbij ik het resultaat voor mijn neusje heb liggen en mijn harde werk trots mag bewonderen. Dit spel geeft mij deze mogelijkheid door een 3D zwaard te mogen bouwen die beoordeeld wordt op lengte, kwaliteit en magie. Van een gezamenlijke speelveld worden stukken zwaard verzameld en als er niet meer genoeg stukjes zwaard zijn, worden de huidige zwaarden beoordeeld. Zei ik al dat je zwaardjes mag maken? Bij deze.
10. Spy Club - Randy Hoyt - Renegade Game Studio - Actiepunten systeem
Interesse getrokken door: In Spyclub zijn jij en je vriendjes jonge detectives die mysteries in de wijk oplossen. Het is een campagne waarbij je gaandeweg nieuwe zaken en spelonderdelen ontgrendeld. Het spel is volledig herspeelbaar en elk potje kost ongeveer 45 minuten waarbij vijf potjes één verhaal vormen. Het thema vind ik onwijs schattig en bij spellen waar ik delen mag ontgrendelen, voel ik mij altijd het kind in de snoepwinkel. Heerlijk!