In de lijst die je hieronder gaat bekijken, is vooral het tempo van groot belang. Het spelen van bordspellen op een basisschool is helaas geen vak, dus de tijd ervoor is schaars. Hoewel het ontcijferen en uitleggen van bordspelhandleidingen wel degelijk een interessante lesoptie is, is het uiteindelijk spelen van het spel dat iets minder. Zeker wanneer er een spel komt dan anderhalf tot twee uur (of meer) van je tijd vraagt. Deze spellen zijn dan ook meteen onmogelijk. Vandaag beperken we ons tot een viertal spellen. Zijn er meer mogelijkheden? Jazeker! Heb je die al uitgetest? Nee!
Timber / Jenga
Timber en Jenga zijn twee spellen die hetzelfde doel hebben: het bouwen van een toren en zorgen dat jij niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de ondergang. De kans op spektakel wanneer de toren dan toch echt omvalt, is iets dat de kinderen triggert. Het laten slagen of falen van hun eigen beurt is heel tastbaar, daar ze het letterlijk en figuurlijk in eigen handen hebben. De lage instapdrempel van beide spellen maakt deze nog eens extra geschikt voor de kinderen in de bovenbouw.
Jatten
Dit eenvoudige kaartspel doet een interessant beroep op de gretigheid die kinderen in zich hebben. In Jatten moet je als eerste zes kaarten met dezelfde waarde verzamelen. Dit kan door deze van de stapel te pakken, maar stelen gaat sneller! Maar hoe graag willen ze meer kaarten van een ander stelen, waarbij het risico op mislukking steeds groter wordt? Hier is sprake van veel interactie tussen de spelers. Het elkaar in de ogen kijken wanneer die ene beslissende kaart al dan niet wordt getrokken. Het opstoken van elkaar om wel te blijven trekken wanneer dit niet verstandig is. Het samenscholen wanneer iemand aan het winnen is. Jatten biedt het allemaal. Daarnaast is het spel binnen 15 minuten te spelen wanneer het tempo erin blijft, en dat is meer dan ideaal.
Inspecteur Hoogstraten: Gangstervilla
Om de pedagogische sfeer in een klas te versterken of waarborgen (oh jee, nu komt hij met vaktermen aanzetten), zijn coöperatieve spellen interessante opties. Het spel Inspecteur Hoogstraten: Gangstervilla is daarvoor geschikt. In het spel zul je moeten samenwerken om een topcrimineel gevangen te nemen. Hiervoor zullen eerst de bodyguards uit de weg geruimd moeten worden. Het voordeel van het spel is de toegankelijkheid en de moeilijkheidsgraad. Het nadeel van de moeilijkheidsgraad is wel dat het niet geschikt is voor de doorgewinterde speler, maar dat is ook niet de doelgroep in deze rubriek, of wel?
Halli Galli
Daar zijn we weer met het tempo! Kinderen kunnen er geen genoeg van krijgen. Net als snel reageren. Het voor de beurt praten is hier een voorbeeld van, maar laten we daar niet verder over uitwijden. In Halli Galli moet zo snel mogelijk gereageerd worden wanneer vijf dezelfde vruchten op tafel verschijnen. Je moet ten allen tijde alert blijven, ook als het jouw beurt helemaal niet is. Wanneer de vijf vruchten dan eindelijk ten tonele verschijnen, mag je als een bezetene op de bel rammen. Tenminste, zo wordt het door kinderen vrij geïnterpreteerd. Een competitief, licht spelletje dat de zintuigen prikkelt en wederom de gewenste lage instapdrempel heeft.
Tot zover vier spellen die in geen enkel klaslokaal zouden misstaan. Zijn er nog meesters en juffen onder ons die een gouden tip hebben? Of wellicht ben je als ouder verkikkerd op een spel waar zoon en/of dochter geen genoeg van kan krijgen? Let us know!