Nona - Fast Sloths/Luiaard
Zoals veel redactieleden ben ik net terug van Spiel! De grote verrassing voor mij was daar Fast Sloths, die binnenkort via White Goblin Games ook in NL/BE zal verschijnen. In dit spel ben je een luiaard en moet je over het bord racen naar verschillende bomen, alleen ben je daar natuurlijk veel te lui voor. Om jezelf te verplaatsen stuur je andere dieren het bord rond en lift je met hen mee. Het spel zit vol humor en thematische logica, waardoor het heel makkelijk aanleert en leuk is om te spelen. Fast Sloths is geschikt voor families, maar ook nog hartstikke leuk met meer gevorderde en volwassen spelers. Het spel is enorm herspeelbaar door te variëren met de spelborden, de diersoorten en de startposities van de dieren. Ik ben voorlopig nog niet uitgespeeld! :-)
Dick - Point Salad
De term point salad wordt vaak gebruikt om aan te geven dat je bijna overal wel punten voor krijgt. Het heeft een negatieve ondertoon omdat het toch niet uitmaakt wat je doet, je krijgt toch wel punten. Maar niks is minder waar. Je moet juist zorgen dat je op de juiste manier de meeste punten vergaart. Point salad is een drafting spel. Tijdens je beurt kan je kiezen welke kaarten je wilt. Deze kaarten kunnen aangeven hoe je punten scoort of groente voor je salade zijn. Soms scoor je op kool, maar niet op sla en wortels. Maar andere kaarten kunnen dan weer juist wel scoren hierop. Je blijft telkens alle minnen en plussen bij elkaar optellen. Zodra alle kaarten genomen zijn bepaal je je score. Een potje speelt zo snel - max. 20 minuten - dat je makkelijk meerdere potjes kan spelen of als tussendoortjes tussen de zware spellen door. Point Salad zal voorlopig in mijn tas liggen voor elke spellenavond.
Klaas - Anachrony
Ik laat me niet afschrikken door een volumineus spel, maar ik moet zeggen dat ik betwijfelde hoe behapbaar Anachrony zou zijn: kilo’s componenten, tafelvullend oppervlak, een tijdreisthema... Maar dat is het mooie van goed ontworpen spellen: zelfs met massa’s techniek onder de motorkap draaien ze licht en soepel. In dit worker placement spel probeer je jouw deel van de toch al verschraalde aarde van de toekomst voor te bereiden op de inslag van een enorme meteoor. Dat gaat hoe dan ook gebeuren: dat hebben tijdreizende mensen ons verteld. Om ervoor te zorgen dat jouw ideologie straks als sterkste uit de bus komt, kun je bouwen met grondstoffen en mankracht uit de toekomst: superhandig! Maar als toekomst heden wordt, moet je jezelf wel terugbetalen. Doe je dat niet, dan ontstaan er breuken in de relatie tussen tijd en plaats en dat komt je duur te staan. Met massa’s projecten om aan te bouwen, verschillende spelerskrachten en variabele doelen om punten mee te scoren is dit een spel om heel veel uit te halen. En ik ben van plan dat de komende tijd vaak te gaan proberen!