Klaas - Dwellings of Eldervale
Net als Yørn heb ik me gewaagd aan een spel in een reusachtige doos. Die van Dwellings of Eldervale is gevuld met alles wat je nodig hebt voor een strategisch spel vol expansiedrift, maar ook met luxe aankleding die flink wat ruimte inneemt. Dan moet je denken aan grote monster-miniaturen en Game Trayz voor alle componenten van de spelers en kaarten. Dat maakt het een prijzige aanschaf, maar dat geld zie je zeker op tafel terug. In het spel bestuurt elke speler een eigen volk, dat dorpen sticht in het steeds verder uitdijende rijk Eldervale. Dat doen ze met hulp van arbeiders, soldaten, tovenaars en zelfs een draak. Elk volk heeft zijn eigen sterke kanten, die bepalend zijn voor de strategie die je kiest. De mogelijkheden zijn enorm, maar geknokt om terrein wordt er sowieso: met je tegenstanders maar ook met kolossale monsters die rondsjokken door Eldervale. De combinatie van resource management, engine building en directe confrontaties heeft wel wat weg van Scythe, al zijn de gevechten in dit spel nog belangrijker en is het thema met zijn standaard fantasy-sausje wat minder tot de verbeelding sprekend. Maar mechanisch en wat de productie betreft is dit terecht een van de hoogst gewaardeerde spellen van vorig jaar. Al vind ik het vanwege de prijs prima om deze zo nu en dan bij mijn spellenkameraden te spelen en niet zelf in huis te halen.
Yorn - Sleeping Gods
In april kwam eindelijk Sleeping Gods binnen! Een open world verhalend avontuur van Ryan Laukat. Sleeping Gods is een cooperatief avontuur voor 1-4 spelers waarin je per schip reist over een wereldkaart. Op de wereldkaart staan vele locaties en elke locatie die je bezoekt bevat een verhaal dat je leest uit het storybook. Vervolgens kan je verschillende keuzes maken die soms goed en soms slecht uitpakken. Het leuke is dat afhankelijk van welke quests je gaat volgen, iedereen een ander verhaal zal ervaren. Het spel is met 129 quests en 13 eindes flink uitgebreid en dan hebben we het nog niet gehad over de uitbreiding Tides of Ruin. Hetgeen wat mij aansprak was zowel de openheid als het artwork van Sleeping Gods. Het ziet er allemaal super uit. Daarnaast is het storybook ook gewoon goed geschreven. En ja dit was weliswaar een kickstarter, maar Sleeping Gods ligt tevens vanaf 5 mei in de winkels. Dat zou deze week al zijn!
Vrijdag hebben we voor het eerst het ruime sop gekozen en vlogen de vijf uur die we hebben gespeeld zo voorbij. Omstebeurt is iedereen kapitein en bepaalt waar we heen reizen. Het doel is om uiteindelijk zoveel mogelijk totems te vinden om weer thuis te geraken, maar de 80+ totems zitten goed verborgen in de spelwereld. We hebben er pas eentje gevonden en je gaat ze in één campagne ook zeker niet allemaal vinden. Combat is ook heel uniek omdat elke vijand 9 vakjes op zijn kaart heeft die je moet afdekken met schade. Elk vakje toont ook unieke vaardigheden zoals ‘vliegen’ of schadepunten. Dek je die af met een schadepunt, dan kan dat vlammende oog bijvoorbeeld niet meer in de lucht blijven hangen of doet minder schade. Heb je alle harten afgedekt, dan heb je de tegenstander verslagen. Het enige nadeel was dat we de eerste tegenstanders die we tegenkwamen telkens in één keer wisten af te maken. Dat maakte het iets minder spannend, maar wie weet dat we nog in makkelijke wateren zitten. We rondden vrijdag af met de eerste totem en veel verhalen in het hoofd. Ik kijk alvast weer uit naar de volgende sessie.
Patrick - Canvas
Weg avondklok en dus meteen meer spelletjesavonden weer, hoera! Een spelletje wat snel maar overtuigend veel harten heeft veroverd in mijn groepen is Canvas. In Canvas doe je inspiratie op en stel je kunstwerken samen. Die kunstwerken zien er allemaal anders uit en hebben eigenschappen verdeeld over textuur, kleur, contrast of vorm en een paar bonus mogelijkheden. Elk spel werk je met vier verschillende doelen waar de wedstrijd uit bestaat, dus hetzelfde kunstwerk kan ineens veel meer of minder waard zijn. Je kunt het spelen om een mooi geheel te maken of je kunt hem echt als point salad puzzel aanvliegen en min-maxen op je schildersdoek. Canvas ziet er natuurlijk schitterend uit en trekt veel nieuwsgierigheid met de vele transparante laagjes. Ik heb zelden een spel zo goed een thema zien ademen in alles wat het doet. Wat ik een enorm voordeel vind is dat je binnen een minuut kunt spelen. Je pakt een laagje of je bouwt een van je drie kunstwerken met je laagjes, en oja je mag nooit meer dan 5 laagjes hebben, that’s it. Hoewel het begin simpel is ontpopt canvas zich echt wel als stevige puzzel, maar daar komt iedereen gaandeweg achter in hun eigen zoektocht naar inspiratie en het winnende meesterwerk. En ben je niet zo goed in puzzelen kun je altijd nog genieten van het thema en een pretentieus getiteld schilderij opleveren van een sushirol aan een haakje in de bergen met een mooi randje. Mocht je interesse hebben Canvas is nu nog enkele dagen met een uitbreiding op Kickstarter verkrijgbaar.
Jannet - Viticulture essential edition
Voor mij lag deze maand een wat ouder spel (2015) veel op tafel namelijk Viticulture.
In dit spel speel je een wijnboer die zijn wijnhandel als eerste tot een succes wil maken.
In dit worker placement spel speel je in elke ronde een jaar waarin je in elk seizoen andere acties
tot je beschikking hebt. Zo kan je in het voorjaar wijnen planten die je dan vervolgens in het
najaar weer kunt oogsten. Vervolgens kan je van deze geoogste druiven weer verschillende wijnen maken. In dit spel hebben ze geprobeerd om het echte proces van wijn maken incl het verjaren van wijnen te stoppen en dit vind ik erg goed gedaan waardoor je echt het gevoel krijgt een wijnboerderij leiden.
Ook het spel zit als principe goed in elkaar de acties zijn zo verdeeld dat je echt na moet denken welke actie je eerst wilt doen (belangrijkste is) voordat een andere speler ze "afpakt." De toevoeging Grand worker is dan weer ideaal om een actie die niet meer uitgevoerd mag worden toch nog uit te voeren maar ja dat mag maar 1 keer per jaar. Al met al een spel dat wat mij betreft 1 van de beste worker placement spellen is.
Dick - Mandala Stones
Tijdens Essen Spiel Online mocht ik naast demo’s geven ook deelnemen aan demo’s. Omdat Board & Dice vaak spellen maakt die ik wel leuk vind, heb ik meegedaan met een demo van Mandala Stones. Na de demo was ik al overtuigd en heb ik een pre-order geplaatst. Afgelopen maand kwam deze binnen. Ik heb het spel ook meerdere malen gespeeld, waaronder tegen mijn zoon op mijn livestream. In Mandala Stones probeer je stapels te maken van stenen. Het is heel belangrijk dat je let op in welke volgorde de stenen stapelt. Je kan namelijk ook kiezen om te scoren. Je kiest dan één van de kleuren die bovenaan de stapels liggen en scoort dan die stapels. Afhankelijk van waar de stapel staat (er zijn vijf plekken) scoor je op een unieke manier je punten. Heb je de meeste punten dan win je. Het spel wordt veel met Azul vergeleken, maar het is toch een ander spel. Maar als ik moest kiezen tussen de twee dan heeft Mandala Stones mijn voorkeur omdat het net iets tactischer is dan Azul. Voor degenen die graag een Nederlandse versie willen White Goblin Games brengt deze binnenkort uit.