Schakel schattige dieren in voor nachtelijk bosbeheer met Photosynthesis: Under the Moonlight. De langverwachte uitbreiding op Photosynthesis.
"Photosynthesis: Under The Moonlight is een spel voor 2 tot 4 spelers vanaf 10 jaar en speelt in zo’n 30 à 60 minuten. Deze uitbreiding voor Photosynthesis brengt 3 nieuwe modules, waarvan de belangrijkste toevoeging de variabele spelerskrachten in de vorm van houten dierenmeeples zijn. Om een dier te kunnen activeren moet je gebruikmaken van het nieuwe spelconcept van de maanpunten. De andere twee spelmodules in deze uitbreiding zijn een reuzenboom, die extra schaduw werpt, en maanstenen, die de maanpunten eenvoudiger te verzamelen maken. In dit gekende, abstracte strategiespel draait alles rond de tactische plaatsing van 3D-bomen in een bos. Het doel is om het meeste zonlicht te verzamelen om zo de meeste groeicycli met jouw bomen te doorlopen. Photosynthesis: Under The Moonlight werd ontworpen door Hjalmar Hach (Photosynthesis, Railroad Ink, The King’s Dilemma). Blue Orange en Geronimo Games geven samen de Nederlandstalige versie uit.
In Photosynthesis: Under The Moonlight krijgen de machtige bomen de hulp van de dieren die onder hun bladerdek leven. Door te baden in het maanlicht krijgen deze dieren de energie om grootse daden te verrichten voor hun grote, houterige vrienden. Sommige dieren helpen de bomen door zaden te planten, anderen door jonge bomen te verplaatsen en nog anderen door groei verder te bevorderen. Wat de aangeboden hulp ook is: alles wat hen helpt om verder te groeien en om het meeste zonlicht te verzamelen in het bos, is meer dan welkom voor de bomen.
Photosynthesis: Under The Moonlight start met de standaard spelvoorbereiding uit het basisspel. Afhankelijk van de gekozen module(s) krijgen de spelers een aantal extra spelcomponenten tot hun beschikking. Wanneer voor de module met de spelerskrachten wordt gekozen, kiest elke speler één van de acht behulpzame dieren om mee te spelen. Elk dier levert bij activatie een andere unieke bonus op. Na de dagfase volgt er in deze uitbreiding een nachtfase, waarbij "maanpunten" worden verzameld op dezelfde manier als de lichtpunten van het basisspel. De maan wordt weergegeven door een maanfiche dat om het bord draait. Dieren in het pad van het maanlicht krijgen twee maanpunten als de maan vol is, en één als dat niet zo is. Deze punten houden de spelers bij op hun spelersbord. Wanneer een speler genoeg maanpunten heeft verzameld, kan hij deze uitgeven aan de speciale vaardigheid van zijn dier om zijn bomen te helpen. De speler die aan het einde van 3 (of 4) spelrondes de meeste overwinningspunten heeft, wint het spel."
Uitbreiding Photosynthesis nu in de winkel
Reacties
Quote:
Hippiegelul, new age, toe maar.
Gewoon sprookjes man.
Gewoon sprookjes man.
Toch heeft hij wel een punt; je noemt het spel photosynthesis, draait om bomen die zonlicht nodig hebben om te groeien, maar de uitbreiding is ineens compleet fantasie.
Nu vond ik photosynthesis al een redelijk overhyped spel, dus kon ik deze bash van Buur wel waarderen ?
Quote:
Het is niet mijn bedoeling om de hele hippie en new age community hier te kakken te zetten, maar kom op, als je kracht toekent aan maanlicht en met maanstenen aan komt zetten, dan ben je behoorlijk ver heen hoor...Hippiegelul, new age, toe maar.
Gewoon sprookjes man.
Gewoon sprookjes man.
Wellicht had ik het anders kunnen formulieren. Subtiliteit is geloof ik niet mijn sterkste kant op deze site. En dat terwijl ik zo'n beleefde rustige jongen ben. Uit 1975.
Het spel Photosyntheses kan altijd rekenen op een hoop bekijks, bij beurzen en zo. Het ziet er opvallend en mooi uit, vind ik (al is de kwaliteit van de kartonnetjes niet de beste). Ik vind het wel leuk om te spelen, maar er is iets mis met de puntentelling hoor. Het gaat niet zo zeer om de punten maar eerder om wie de meeste bomen weet om te hakken in de 4 rondes. Ik vind het spelidee gewoon echt leuk, maar winnen of verliezen is hier niet zo relevant, en dan wordt zo'n spel ook gelijk een stuk minder relevant, denk ik. Wie weet dat deze uitbreiding juist dit probleem oplost en de puntentelling wat beter maakt, zodat het niet gewoon van het aantal bomen afhangt. Maar dan nog... Dat sprookjesthema, dat helpt niet mee hoor vind ik
Nogmaals, ik zeg niet dat ik dit een stom kutspel vind, het enige wat ik zeg is dat ik het jammer vind dat ze met de uitbreiding een compleet andere richting zijn opgegaan, die naar mijn idee niets met het basisspel te maken heeft, en ik er daarom totaal niet bij vind passen. Bij het basisspel hebben ze toch geprobeerd bij de realiteit te blijven, maar de uitbreiding heeft niets met de realiteit te maken.
Stel. je hebt Viticulture, en je gaat een uitbreiding met kabouters maken die je druiven in Jip & Janneke bubbeltjessap kunnen veranderen, en extra punten opleveren als de hoofdkabouter bij de rondleiding aanwezig is en zelf de eerste fles bubbeltjessap kan ontkurken. Hartstikke leuk maar waar slaat het op zeg.
Of je hebt Brass Lancashire, en je doet er de Leprachaun-uitbreiding bij. Een gemeen klein groen mannetje dat je kunt inzetten om katoen te stelen van de markt, zodat je toch nog katoen kunt verkopen als de markt verzadigd is. Maar, dat kan alleen in fase twee als een spoorlijn naar Liverpool loopt. Maar, met de paarse leprachauns kun je de rails van de tegenstander weer degraderen naar een kanaal, want de paarse leprachauns hebben steenkolenkracht gekregen. Het kost dan ook 2 steenkoolpunten om deze in te zetten...