Volg ons op Youtube Volg ons op Instagram Abonneer op onze RSS

BOOS gaat langs bij Black Box kickstarter

BOOS, ook wel bekend van de 'kickstarter' van het Ali B proces, heeft vandaag een aflevering gepost over de Adventures in Neverland Kickstarter van Black Box Adventures. Deze Kickstarter, die in mei 2020 was gelanceerd, is nog altijd niet geleverd. Er worden veel beloftes gedaan via updates, maar de Kickstarter is vooralsnog niet geleverd. Nu is dit helaas niets nieuws, maar het is wel bijzonder dat BOOS nu hier een keer achteraan gaat bij een Nederlandse uitgever die zijn beloftes voor alsnog niet is nagekomen. Je kan de aflevering hieronder vinden.

Geplaatst door Yorn op 20-06-2024 17:17
Aantal keer bekeken: 4493

Reacties

Door OmegaDragon (4 reacties) op 20-06-2024 18:29
( PM )
Had nooit verwacht dat BOOS hier een aflevering aan zou wijden. Ben één van de backers van deze kickstarter. Had al weinig vertrouwen in goede afloop, is er niet beter op geworden na deze video 🙁
Door Anne1407 (54 reacties) op 20-06-2024 19:34
( PM )
Nooit verwacht om dit te zien. Wij hebben Adventures niet gebackt, maar hadden daar wel heel lang over gedacht. Heel blij dat we het niet gedaan hebben. Fascinerend om BOOS te zien hierover.
Overigens hier ook nog wat linkjes over dit alles:
Linkje 1
Linkje 2
Door Sanderanders (63 reacties) op 20-06-2024 22:24
( PM )
Interessant om de comments eens te lezen onder die video
Door PBJ85 (271 reacties) op 21-06-2024 07:27
( PM )
Ik kijk elke Donderdag naar BOOS. Deze keer weer met grote ogen zitten kijken en verbijsterd ben ik nog steeds. Ik kon het niet laten om een klein onderzoekje te doen aangezien het om bordspellen gaat en ik lichtelijk ook wel van een spelletje hou.

De fabrikant van het spel LongPack Games heeft al vele spellen gemaakt en ook zeer grote bekende spellen. Denk aan Witcher Old World, Everdell, Destinies bijvoorbeeld.) Hoe kan een fabrikant die zulke grote spellen maakt slecht te bereiken zijn? gevalletje, als je niks aanleverd kan er ook niks gemaakt worden?

Fabrikant heeft ook het spel City of the Great Machine gemaakt. Daar was maar een 165.000 dollar pledged. (4x minder dan Adventures of Neverland) en dat spel ligt nu ook in de winkel en is goed verlopen. Gevalletje: hey geld hoeft niet het probleem te zijn.....

Laatste puntje is dat de fabrikant ook op Spiel 2023 aanwezig was! En laat Bas en Bart toen ook aanwezig zijn geweest met het spel! Hoe kan je dan als CEO niet even langs wippen en een praatje houden? Black Box stond vorig jaar ook op[ het Spellen spektakel als ik het goed heb. (toch?) spel zag er leuk uit maar we zijn er enkel langs gelopen en zijn er niet stil bij blijven staan...

Laatste Login op BGG van Black Box is op 18-12-2023 geweest.... lekker bezig pik zou TIm zeggen over het stukje betrokkenheid
Door OmegaDragon (4 reacties) op 21-06-2024 09:02
( PM )
Interessant! Ik heb al jaren het idee dat het vooral onkunde is van de kant van Black Box adventures. En daarnaast hebben ze een aantal stretch goals extra toegevoegd tijdens de Kickstarter waar ze zich lelijk in verkeken hadden. Maar goed, na ongeveer 5 jaar is er natuurlijk geen enkel excuus mogelijk waarom het spel nog niet geleverd is. Ik hoop dat ik het in 2025 ga ontvangen, maar ik reken nergens op…
Door RennyRocket (15 reacties) op 21-06-2024 10:33
( PM )
Ik ben wel blij dat ik hetzelfde denk als het overgrote deel van de comments...
Door PBJ85 (271 reacties) op 21-06-2024 11:02
( PM )
Quote:
Ik ben wel blij dat ik hetzelfde denk als het overgrote deel van de comments...
dat Tim er met een zeer gestrekt been in gaat?

Hij pakt hem goed aan. Dat zeker.
Maar Bas lacht wel heel veel weg en vind alles de normaalste zaak van de wereld... Vooral als Tim er achter komt dat Bas 5000 euro per maand opstrijkt waarvan 2000 euro netto, en dat al 4 (!) jaar lang... dan mag je er best stevig in gaan van mij.
Door Erwin83 (4 reacties) op 21-06-2024 11:53
( PM )
Wel beetje zwak dat ze op het einde laten zien dat de producent te bereiken is maar verder niet hun kant van het verhaal vraagt.
Door Hedgehog (1337 reacties) op 21-06-2024 13:06
( PM )
Quote:
[..]
dat Tim er met een zeer gestrekt been in gaat?

Hij pakt hem goed aan. Dat zeker.
Maar Bas lacht wel heel veel weg en vind alles de normaalste zaak van de wereld... Vooral als Tim er achter komt dat Bas 5000 euro per maand opstrijkt waarvan 2000 euro netto, en dat al 4 (!) jaar lang... dan mag je er best stevig in gaan van mij.

Deze aflevering was gewoon tenenkrommend slecht. Ben duidelijk niet de enige die daar zo over denkt. Heb nog nooit zulke eensgezinde YouTube comments gezien 😂

Allereerst vind ik het echt beneden alle peil hoe Tim en zijn collega met die CEO van BBA omgaan. Hij mag wel even zijn excuses voor aanbieden. Is hij met het verkeerde been uit bed gestapt zijn ofzo? Werkelijk onbeschoft en buiten alle proporties.

Daarnaast hebben ze slecht onderzoek gedaan, het hele verhaal met de BV, management fee en belasting is gewoon standaard kost. Had een accountant ze in een uurtje kunnen uitleggen. Hier is gewoon niets verdachts aan (voor zover de informatie in de video strekt), in tegendeel. Dit komt voor een leek misschien zo over, maar juist BOOS zou dit in de juiste context moeten plaatsen. Dit is geen (onderzoeks)journalistiek, dit is sensatie zoeken voor de views.

Door BOOS zachts gezegd onsympathieke aanpak, het stellen van de verkeerde vragen (door de focus op de financiën) en domweg verkeerd neerzetten van de feiten bereik je hiermee het tegenovergestelde effect. Er is niets beantwoord, er is alleen maar meer verwarring. Mensen hebben nu sympathie voor Bas, in plaats van dat ze hem het vuur aan de schenen leggen.

Ik heb vaker gezien dat Tim van een 'God Complex' beschuldigd werd, of zich niet op de feiten richt maar sensatie zoekt, maar daar was ik het meestal niet mee eens. Na deze aflevering in ieder geval 1 miljoen volgers, min 1. Wat gedraagt hij zich als een ontzettende lul in deze aflevering. Maak jezelf niet belangrijker dan het probleem van de backers. Hier heeft niemand wat aan.
Door RennyRocket (15 reacties) op 21-06-2024 18:06
( PM )
Quote:
[..]
dat Tim er met een zeer gestrekt been in gaat?

Hij pakt hem goed aan. Dat zeker.
Maar Bas lacht wel heel veel weg en vind alles de normaalste zaak van de wereld... Vooral als Tim er achter komt dat Bas 5000 euro per maand opstrijkt waarvan 2000 euro netto, en dat al 4 (!) jaar lang... dan mag je er best stevig in gaan van mij.

Lees even het commentaar van Hedgehog dat scheelt mij uitleggen. Het geld is er nog steeds, staat alleen op andere rekeningen. Dat is gewoon een belastingtechnisch verhaal. Het feit dat Bas aangeeft niemand te willen inhuren en ook niet ''even'' naar China vliegt, want dat kost geld en dat geld is niet van hen maar van de backers en is nodig voor de productie, geeft aan dat er geen kwaad in zit, of sprake van oplichting. Hadden ze dingen anders aan kunnen pakken? Tuurlijk. Hadden ze beter/ anders moeten communiceren? Tuurlijk. Maar ik zie hier een man, een bordspelliefhebber zoals jij en ik, die nooit had kunnen denken dat dit project zo groot zou worden en dus, als het een ware nerd betreft (met een dikke knipoog!) het alleen maar lastig vind om ''in het echt'' achter zo'n fabriek aan te zitten. Want dan moet je met mensen PRATEN. En, ben je nou als backer wat wijzer geworden? Heeft Tim gevraagd waarom de productie zo lang duurt, wat er is mis gegaan in de fabriek? Zijn we, als backer, dan ook maar 1 stap verder gekomen en hebben we meer duidelijkheid gekregen, behalve dat er financiële constructies zijn gemaakt om er voor te zorgen dat dit geld behouden blijft voor het project, en niet al voor meer dan de helft aan de belastingdienst is ''gegeven''? Het feit dat er meer dislikes zijn dan likes, zegt genoeg naar mijn idee.
Door Sanderanders (63 reacties) op 23-06-2024 22:41
( PM )
Ach kom toch op man. Het hele project ligt gewoon stil. Dat zien jullie toch? Een kickstarter backen en 4 jaar op een spelletje moeten wachten? Wat een onzin. Er zit totaal geen energie of drive achter deze gasten om door te pakken en er alles aan te doen om
Het spel te laten produceren. Ongelofelijk dat jullie die commentaren onder het Youtube filmpje dan gaan napapagaaien. Een half jaartje of misschien jaar vertraging, oké. Maar freaking 4 jaar? En dan niks maar dan ook niks doen en toch 5k per maand durven afromen. Sorry hoor, ze moeten zich kapot schamen. Voor €750.000 kan elke flapdrol een spel wat al ontworpen is binnen 12 maanden bij 5000 backers hebben, lukt de anderen toch ook? Ze produceren niks bijzonders. Waanzin dat julie het voor ze opnemen. Echt. En ik heb niet eens gebackt.
Door HaydenNL (52 reacties) op 24-06-2024 09:56
( PM )
Quote:
[..]

Daarnaast hebben ze slecht onderzoek gedaan, het hele verhaal met de BV, management fee en belasting is gewoon standaard kost. Had een accountant ze in een uurtje kunnen uitleggen. Hier is gewoon niets verdachts aan (voor zover de informatie in de video strekt), in tegendeel. Dit komt voor een leek misschien zo over, maar juist BOOS zou dit in de juiste context moeten plaatsen. Dit is geen (onderzoeks)journalistiek, dit is sensatie zoeken voor de views.


Als accountant wil ik hier graag een stukje nuance aanbrengen. Ja, dit is een standaard beheer-werkmaatschappij-constructie, echter... als het goed is (anders zou ik frauduleus handelen zeker niet uitsluiten) was deze voorziening berekend voor 5800 euro x het aantal maanden tussen de KS en de geplande levertijd van het spel. Misschien met enige speling, maar waar ze zeker niet op gerekend hadden is 5800 x 48 maanden and counting. Dan gaat er van die opgehaalde KS-centjes een onevenredig deel naar de 'beheerders' en niet naar het voltooien van de beloofde pledges. Ik denk dat daar voor veel mensen de schoen knelt, wel 5k per maand eruit blijven trekken, maar zoals Tim aangetoond heeft, niks meer doen sinds 2022. Op enig moment kom je dan op het punt dat die tonnen op zijn (die zitten allemaal in de beheer bv's) en je de werkmij gewoon failliet laat gaan. En dan is het succes met je handje om het geld uit die beheermij's te krijgen.

Ik begrijp dat deze mannen ook moeten eten en drinken gedurende de campaign, maar tegelijkertijd zeggen ze dat dit naast hun werk gedaan wordt. Dus dat geld zou geen onderdeel moeten uitmaken van hun huishoudpotjes, toch trekt sowieso 1 persoon er 2k per maand uit voor privé. En dat dus al 3 jaar langer dan gecalculeerd (36 x 2000 = toch mooi 72000 euro in de pocket). In dit geval is rekken, niks doen en vooral elke maand een factuurtje sturen dus enorm gunstig voor de beide heren en nadelig voor de backers die elke maand hun kans op een uitlevering kleiner zien worden.
Door Anne1407 (54 reacties) op 24-06-2024 12:00
( PM )
Quote:
[..]


Als accountant wil ik hier graag een stukje nuance aanbrengen. Ja, dit is een standaard beheer-werkmaatschappij-constructie, echter... als het goed is (anders zou ik frauduleus handelen zeker niet uitsluiten) was deze voorziening berekend voor 5800 euro x het aantal maanden tussen de KS en de geplande levertijd van het spel. Misschien met enige speling, maar waar ze zeker niet op gerekend hadden is 5800 x 48 maanden and counting. Dan gaat er van die opgehaalde KS-centjes een onevenredig deel naar de 'beheerders' en niet naar het voltooien van de beloofde pledges. Ik denk dat daar voor veel mensen de schoen knelt, wel 5k per maand eruit blijven trekken, maar zoals Tim aangetoond heeft, niks meer doen sinds 2022. Op enig moment kom je dan op het punt dat die tonnen op zijn (die zitten allemaal in de beheer bv's) en je de werkmij gewoon failliet laat gaan. En dan is het succes met je handje om het geld uit die beheermij's te krijgen.

Ik begrijp dat deze mannen ook moeten eten en drinken gedurende de campaign, maar tegelijkertijd zeggen ze dat dit naast hun werk gedaan wordt. Dus dat geld zou geen onderdeel moeten uitmaken van hun huishoudpotjes, toch trekt sowieso 1 persoon er 2k per maand uit voor privé. En dat dus al 3 jaar langer dan gecalculeerd (36 x 2000 = toch mooi 72000 euro in de pocket). In dit geval is rekken, niks doen en vooral elke maand een factuurtje sturen dus enorm gunstig voor de beide heren en nadelig voor de backers die elke maand hun kans op een uitlevering kleiner zien worden.

Dank voor het goed verwoorden waar voor mij (en ik denk voor anderen) de crux van het probleem zit inderdaad.
Door Hedgehog (1337 reacties) op 24-06-2024 13:06
( PM )
Quote:
Ongelofelijk dat jullie die commentaren onder het Youtube filmpje dan gaan napapagaaien.

😂 ben jij samen met Tim met je verkeerde been het bed uit gestapt ofzo?

Natuurlijk heb je verder helemaal gelijk, maar de kritiek die hier en ook op YouTube geuit wordt gaat niet inhoudelijk over deze Kickstarter. Het gaat inhoudelijk over de aflevering van BOOS. Jij verwart dat met een verdediging van hoe deze Kickstarter verloopt.

Quote:
Als accountant wil ik hier graag een stukje nuance aanbrengen. Ja, dit is een standaard beheer-werkmaatschappij-constructie, echter... als het goed is (anders zou ik frauduleus handelen zeker niet uitsluiten) was deze voorziening berekend voor 5800 euro x het aantal maanden tussen de KS en de geplande levertijd van het spel.

Verder helemaal met je eens, maar daarmee gaat jouw onderzoek/expertise dus al verder dan BOOS is gegaan en dat was mijn hele punt. Als het project tijdig geleverd was, had ook geen haan gekraaid over de hoogte en duur van de management fee. Dus wat mij betreft zijn de verkeerde vragen gesteld en is iets wat niet relevant had moeten zijn onder een vergrootglas gelegd.

Kortom, ik verdedig hier het verloop van deze Kickstarter campagne niet, ik uit alleen mijn onvrede over deze BOOS aflevering.
Door Sanderanders (63 reacties) op 24-06-2024 19:02
( PM )
Quote:
[..]


😂 ben jij samen met Tim met je verkeerde been het bed uit gestapt ofzo?

Natuurlijk heb je verder helemaal gelijk, maar de kritiek die hier en ook op YouTube geuit wordt gaat niet inhoudelijk over deze Kickstarter. Het gaat inhoudelijk over de aflevering van BOOS. Jij verwart dat met een verdediging van hoe deze Kickstarter verloopt.

[..]


Verder helemaal met je eens, maar daarmee gaat jouw onderzoek/expertise dus al verder dan BOOS is gegaan en dat was mijn hele punt. Als het project tijdig geleverd was, had ook geen haan gekraaid over de hoogte en duur van de management fee. Dus wat mij betreft zijn de verkeerde vragen gesteld en is iets wat niet relevant had moeten zijn onder een vergrootglas gelegd.

Kortom, ik verdedig hier het verloop van deze Kickstarter campagne niet, ik uit alleen mijn onvrede over deze BOOS aflevering.

Fair enough ;-)
Door Mvdbeld (85 reacties) op 24-06-2024 23:39
( PM )
Quote:
[..]

Lees even het commentaar van Hedgehog dat scheelt mij uitleggen. Het geld is er nog steeds, staat alleen op andere rekeningen. Dat is gewoon een belastingtechnisch verhaal. Het feit dat Bas aangeeft niemand te willen inhuren en ook niet ''even'' naar China vliegt, want dat kost geld en dat geld is niet van hen maar van de backers en is nodig voor de productie, geeft aan dat er geen kwaad in zit, of sprake van oplichting. Hadden ze dingen anders aan kunnen pakken? Tuurlijk. Hadden ze beter/ anders moeten communiceren? Tuurlijk. Maar ik zie hier een man, een bordspelliefhebber zoals jij en ik, die nooit had kunnen denken dat dit project zo groot zou worden en dus, als het een ware nerd betreft (met een dikke knipoog!) het alleen maar lastig vind om ''in het echt'' achter zo'n fabriek aan te zitten. Want dan moet je met mensen PRATEN. En, ben je nou als backer wat wijzer geworden? Heeft Tim gevraagd waarom de productie zo lang duurt, wat er is mis gegaan in de fabriek? Zijn we, als backer, dan ook maar 1 stap verder gekomen en hebben we meer duidelijkheid gekregen, behalve dat er financiële constructies zijn gemaakt om er voor te zorgen dat dit geld behouden blijft voor het project, en niet al voor meer dan de helft aan de belastingdienst is ''gegeven''? Het feit dat er meer dislikes zijn dan likes, zegt genoeg naar mijn idee.

Nee (al) het geld is er niet meer, Bas spreekt zich op dit vlak ook tegen in het interview. Er is 235k aan fee naar zijn personal holding gegaan en dit kan terug vloeien indien noodzakelijk. Echter later noemt hij ook salaris a €2k p/maand vanuit de personal holding, dus dan is er al ongeveer 100k weg. Daarnaast spreekt hij af ook de boekhouding van zijn holding te delen, maar doet dit niet. Dus ik vermoed dat er wellicht nog meer weg is, herinnert u update X nog met de trouwfoto's...

Dan ten tweede spreekt Bas ook af communicatie met de fabriek te delen, dit levert hij ook niet aan. Op BGG loopt ook een draadje waar de eigenaar van Keep Exploring Games zijn ervaring met Long Pack deelt en geeft aan dat dit prima te managen is via e-mail. Dus ook op dit vlak heeft Bas de schijn tegen...

Als laatste heeft #BOOS ook contact gehad met de fabriek maar deze wilde geen info delen met een derde partij vandaar slecht de korte soundbite.

Dus #BOOS is redelijk lang op de financiën blijven hangen, maar heeft ook wel degelijk de productie status meegenomen.

Als laatste, al het commentaar, je kan wat vinden van Tim zijn doen en laten, maar Bas is ook niet volledig open en eerlijk en geeft ook slappe antwoorden (als CEO zijnde en minimaal 100k rijker). Bas laat zich met name overrompelen door Tim, maar besluit achteraf belangrijke details niet te delen met #BOOS of met een verhelderende update te komen.

Tevens noemt hij Oct/Dec terwijl er als zijn verhaal waar is er nog 2 productie stappen (speelmat en papieren components) genomen moeten worden voor assemblage en shipping. Dus dit jaar lijkt me wederom volstrekte onzin.

Hoop dat dit een wake-up call was en ze het anders aangaan pakken. Eigenaar KEG heeft bv. Ook hulp aangeboden aan BBA.
Door HaydenNL (52 reacties) op 25-06-2024 10:37
( PM )
I did the maths omdat het me toch interessant leek en het meeste geld uit de holding is ook wel opgesoupeerd inmiddels:

http://imgur.com/a/8bcxyLg

Ik gebruik de info beschikbaar en doe wat aannames:
- Enige inkomen is die 5k per maand
- Enige loonpost is het salaris van 2k per maand + de premies LB, ZVW etc van Bas
- Er zijn ongeveer 500 euro aan overige kosten per maand
(gas/water/licht/huur/telefoon/internet/accountant etc.)
- Alles is excl. BTW en ook de (eventuele) afdracht laat ik even buiten beschouwing. Evenals eventuele regelingen (hij zegt zelf dat hij er nog naast werkt, dus ik neem aan dat hij daar loonheffingskorting toe past, maar als dit zijn enige/hoofdinkomen is kan het zijn dat die geen premies hoeft te betalen en er dus meer geld in het bedrijf zit dan ik berekent heb).

Hiermee is een simpel sommetje te maken dat er aan het einde van dit jaar zo n 3 ton naar de holding is gevloeid en waarvan nog zo'n 109K in de holding zou moeten zitten, ofwel nog maar zo'n 36% van wat erin is gestort. Hoe langer het dus duurt voordat er meters gemaakt worden met de productie, hoe meer geld er naar de holdings gaat (waar er nogmaals belasting over wordt betaald, een beetje kapitaalvernietiging maar, zeker als je beweert dat je het geld uit de holdings niet privé nodig hebt. Maar dat terzijde). De beschikbare som om terug te storten en om latere games van te ontwikkelen wordt dus alsmaar kleiner. Deze mannen moeten nú actie nemen want over een jaar is het te laat en dan krijg je taferelen zoals bij Mythic Games, dat backers gevraagd wordt nog eens geld in te leggen of de porto nogmaals te betalen.
Door Anne1407 (54 reacties) op 27-06-2024 19:19
( PM )
BOOS heeft voor de aflevering van deze week een update/reactie gegeven op alle commentaren die ze ontvangen hebben en leggen nog wat meer uit over de financiële situatie, met onderbouwing van accountants.