Volg ons op Youtube Volg ons op Instagram Abonneer op onze RSS

Review Bonfire (NL)

Uitgever: 999 Games
Spelers: 1 tot 4 spelers
Speelduur: Volgens de doos 70 á 100 minuten.
Leeftijd: Vanaf 12 jaar
Genre: Set collection, Tile placement, Solospel

Bonfire_overzicht
In Bonfire speel je een stam van gnomen die in de bossen leven en opmerken dat de vreugdevuren die normaal krachtig licht en energie gaven lijken uit te doven. De gnomen moeten zich waardig bewijzen aan de hoeders door in alle nederigheid opdrachten uit te voeren. Ironisch genoeg maken de gnomen er een wedstrijd van wie dat het eerste en het beste kan. Als je na het lezen hiervan geen flauw idee hebt waar het over gaat, dan is dat niet zo gek want dat lijkt een beetje de algemene consensus wat betreft het thema van Bonfire. Maar een spel bestaat uit meer dan alleen het thema, dus nestel je naast het vuur en dan vertel ik je er graag meer over.

Okay, dus gnomen, vreugdevuren en hoeders?
Het uitleggen van Bonfire is best een opgave want het is vrij veel als je er net in stapt. Zo heb je een overkoepelend spelbord met allerlei plaatsen voor spelelementen en daarnaast je spelersbord dat aan complexiteit een spel op zich zou kunnen zijn. Dan is er nog je actieoverzicht (linksonder) dat een intimiderend aantal pictogrammen bevat en je lottegels bewaart, maar toch al snel je beste vriend blijkt te zijn als spelershulp.

Bonfire_bordopzet
Op het algemene spelbord zie je rechts de verschillende eilanden waar opdrachten en hoeders te vinden zijn. Deze zul je met je boot gaan ophalen. Daarnaast zie je links het grote vreugdevuur waar je als actie portalen kunt vinden voor je spelersbord in combinatie met extra acties of middelen. Ook zie je de wegdelen die je kunt ophalen en misschien wel een van de belangrijkste elementen, namelijk de hoge raad van de gnomen. Tenslotte kun je tijdens Bonfire specialisten of ouderen rekruteren voor je gnomenstam.

Bonfire_spelersbord
Elke speler heeft een spelersbord waar je al je middelen en acties op verzamelt. Bonfire werkt met actiefiches en verschillende betaalmiddelen, zoals schelpen, fruit en goud. In het midden zie je een soort legpuzzel voor je acties en je hebt zeven plaatsen voor opdrachten die je in vreugdevuren kunt veranderen. Ook zul je van links naar rechts de weg uitbreiden en van rechts naar links portalen naar de vreugdevuren openen om daar vervolgens je hoeders naartoe te bewegen.

Zeker de eerste keer dat je het speelt of uitlegt is het best intimiderend, maar met het regelboek aan je zij is het wel te doen en je zult merken dat het na een paar keer spelen wel ‘’klikt’’ en een stuk logischer aanvoelt, omdat de elementen wel in elkaar overgaan.

Hoe win ik Bonfire?
Het spel gaat de eindfase in wanneer er afhankelijk van je spelers x raadsleden (in totaal) in de hoge raad staan. Dan heb je nog vijf rondes en dan tel je de punten op om de winnaar te bepalen. In een notendop probeer je de meeste punten met het voltooien van opdrachten te behalen en zijn er allerlei factoren die je vreugdevuren meer waard maken waar je ook op wilt letten. Je krijgt in ieder geval punten voor het voltooien van opdrachten. De beloning hiervoor is in balans met de moeilijkheidsgraad van de opdracht blauw, rood of geel. Je krijgt ook punten als de kleur van je vreugdevuur klopt met de aanliggende weg. Lukt het je ook nog om een portaal naar je vreugdevuur te openen en er een hoeder bij te plaatsen dan krijg je nog meer punten. Ook de opdrachten van de raad en de rekruteerbare ouderen kunnen je veel punten geven, maar als je te lang wacht pakt een andere speler misschien net de gnoom voor de meeste portalen of de meeste hoeders voor je neus weg.

Weet je nog dat ding met heel veel icoontjes, ofwel je actieoverzicht? Dit is dus stiekem een hele goede samenvatting wat je beurt tot beurt kunt doen. Simpel gezegd mag je een van drie dingen doen: Je mag een lottegel leggen en bijbehorende fiches pakken, actiefiches inzetten voor verschillende acties of een vreugdevuur ontsteken als je de opdracht hebt volbracht.

Bonfire-spelersbord-2De hoeders zijn onderweg naar rechts en er zijn al wat vreugdevuren ontstoken.

Op je lottegels staan alle mogelijke acties en als jij de lottegels slim naast elkaar plaatst kun je meer acties uitvoeren, want als als je een nieuwe tegel zo neerlegt dat er een set of rij ontstaat mag je er ook zoveel fiches voor pakken. Je kunt nooit alles doen en zult dus moeilijke keuzes moeten maken welke acties jij wilt benutten. Wel kun je altijd ‘’iets’’ doen ook al is het minder efficiënt, want je mag namelijk twee actiefiches gebruiken voor een bepaald type dat je niet hebt en er bestaan ook ‘’joker’’ fiches.

Je lot is bepaald en je acties liggen in je hand, maar wat kun je allemaal doen?
Voor alles wat je wilt doen zul je actiefiches nodig hebben. Vaak is de standaard variant van een actie één fiche, maar kun je dit versterken of het bereik vergroten door meer fiches te spenderen van hetzelfde type. Spendeer je bijvoorbeeld één boot fiche mag je een enkel eiland verder varen, maar met twee kun je verder reizen en met drie mag je overal aanleggen. Zeker als je vaart gaan je fiches snel want als je aankomt op een eiland mag je meteen een hoeder ophalen of een opdracht aanvaarden al kost dat wel meteen extra actiefiches. Je kunt ook wegdelen vergaren en bouwen, maar deze worden duurder hoe verder je komt. Een andere actie heeft te maken met het grote paarse vreugdevuur en is je middel om portalen te bemachtigen. De crux is alleen dat het vreugdevuur als klok opereert en je maar net op de juiste plaats moet zijn voor het specifieke portaal waar jij naar op zoek bent. Dan kun je nog gnomen rekruteren en hier kun je een slag slaan voor extra punten of een specialist die je een regel laat breken. Zo kunnen specialisten o.a. je verder laten varen dan gebruikelijk, je lottegels (illegaal) laten plaatsen, je portalen naar keuze laten plaatsen of extra middelen opleveren.  

Voor verschillende acties heb je ook je betaalmiddelen nodig zoals het rekruteren van een gnoom of het aanvaarden van een opdracht en die kun je dus weer vergaren door tactisch tegels te plaatsen, het grote vreugdevuur te draaien, een specialistische gnoom te rekruteren of een hoeder te laten verder reizen. Ook hier dus keuze alom hoe je te werk gaat.

Bonfire_HogeraadEen bonte verzameling van pupillen bij de hoge raad rond het vreugdevuur.

Opdrachten voor de hoge raad
Opdrachten komen in allerlei vormen en maten en er is voldoende afwisseling in de doos voor een gevarieerd spel. Verzamel bepaalde hoeders, heb een x aantal betaalmiddelen of verzamel van een eiland meerdere opdrachten of vreugdevuren in bepaalde kleuren. Opdrachten kunnen zelfs van je vragen je lottegels op een bepaalde manier neer te leggen. Wanneer je aan de eisen voldoet mag je een pupil in de hoge raad plaatsen. Het kost je een beurt maar je verzekert wel je punten van je vreugdevuur en je mag direct een extra krachtig effect toepassen. Zo kun je bijvoorbeeld gratis een hoeder die je nog niet opgehaald hebt verkrijgen, je boot waar je maar wilt plaatsen, een gnoom rekruteren of een hoeder zo ver verplaatsen als je wilt. Dit zijn krachtige effecten die je enorm kunnen helpen in het vergaren van andere opdrachten of anders bijdragen aan meer punten. 

Daarnaast heb je de vijf algemene raadsleden waar je beloond wordt voor het snel voltooien van opdrachten zoals alle zeven wegen bouwen of alle zeven portalen plaatsen in je spelersbord. Dit zijn doelen die je sowieso wel wilt voltooien en waar je hoe dan ook punten voor krijgt uiteindelijk, maar als je het als eerste doet krijg je dus ook nog een bonusactie van een neutraal raadslid. Dit in combinatie met het inluiden van het einde bij een bepaald aantal totale raadsleden brengt ook een portie urgentie met zich mee.

Bonfire_eindscoreZo kan een spelersbord er op het einde bij liggen. Hoeders komen via portalen bij de vuren
en de kleuren liggen aansluitend op de opdrachten. Niet elke opdracht is gelukt.

Groot vreugdevuur of tam kampvuur?
Bonfire is heel veel en dat maakt het ook lastig om er een oordeel over te vellen. Ik moet ook eerlijk bekennen dat dit mijn eerste Stefan Feld spel is en Bonfire toch een stukje meer ‘’zware’’ euro is dan ik gebruikelijk op tafel leg. Om te beginnen is het thema op zijn zachtst gezegd vergezocht, maar heeft het wel voor een heel verzorgd en aantrekkelijk spel op tafel gezorgd. Het spel is kleurrijk en nodigt zeker uit tot spelen. De regels zijn goed geschreven en intuïtief. Hoe veel mogelijkheden er ook zijn, merk ik dat het inmiddels wel fijn uitlegt en ‘’klikt’’ na een paar beurten al moet je wel min of meer accepteren dat het eerste spel vooral leren zal zijn, omdat scores pas op het einde berekend worden. Daar moet je ook de juiste spelers voor hebben uiteraard. Mocht dat een issue zijn kun je altijd nog zelf de solo modus spelen. Deze komt grotendeels overeen met het meerspeler spel en voegt vooral ook nog meer tijdsdruk toe.

Je bent tijdens het spelen van Bonfire constant met alle doelen in je achterhoofd bezig. Per beurt doe je helemaal niet zo heel veel, want je voert maar enkele actie(s) uit, maar juist door alle verschillende mogelijkheden en het vooruit moeten denken kan Bonfire aardig ‘’crunchy’’ overkomen. Waar in het begin iedereen op zoek is naar momentum komt het spel in versnelling wanneer de eerste opdrachten voltooid worden en dan kan het heel rap gaan met de hoge raad. Met een goed getimede sterke raad actie kun je van opdracht naar opdracht vliegen en daar vind ik ook dat het spel echt interessant wordt. Hoewel het lijkt alsof iedereen zijn eigen ding doet vind ik dat er veel indirecte interactie is, omdat iemand net de opdracht of gnoom voor je neus weghaalt of het vreugdevuur precies goed of slecht voor je wegzet. Er gebeurt echt van alles op het bord en je moet flexibel met je plannen blijven en je bent continu betrokken bij andermans beurten. Je moet efficiënt zijn in je acties, maar tegelijk ook gretig naar meer punten en dat is een fijne lijn om te bewandelen. Verzamel je dure opdrachten die heel wat opleveren, of ga je voor meer haalbare taken zodat je in ieder geval pupillen in de raad mag plaatsen. Een dure opdracht die je niet volbrengt tot vreugdevuur brengt niets op en je moet constant afwegen of je acties de opbrengst waard zijn. Er zijn veel manieren om het spel te spelen. Ik leun bijvoorbeeld veel op wegen bouwen, hoeders verplaatsen en opdrachten aaneenschakelen, maar iemand anders kan volledig op de specialisten en het vreugdevuur storten of heel goed zijn met de lottegels.

Helemaal plaatsen kan ik het niet, maar ik ben gematigd enthousiast over Bonfire. Ik heb tijdens het spelen van Bonfire constant een gevoel dat ik beperkt wordt in mijn opties. Of het nu door de actiefiches of de middelen is of het feit dat ik net op stoom begin te komen en we al vijf van de zeven (of tien of dertien afhankelijk van de spelers) raadsleden hebben geplaatst. Gnomen rekruteren vind ik zelf een relatief dure investering om maar een of twee keer van te profiteren in het spel. Meestal vind ik het bouwen van een combinatie aan speciale eigenschappen een van de leukste dingen in een spel, maar ik merk dat ik daar bij Bonfire niet aan mijn trekken kom in de vorm van specialisten. Misschien ben ik verwend, maar dit spel smeekt wat mij betreft om een goede insert om het opzetten en opruimen aanzienlijk te versnellen gezien de vele onderdelen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb me best vermaakt met Bonfire en het was de hoge leercurve in het begin waard, maar toch leg ik liever iets anders op tafel. Het is zeker geen slecht spel en misschien is het gewoon niet aan mij besteed. Ik denk dat je zelf wel goed kunt inschatten of dit iets voor jou is, maar je moet in ieder geval mechaniek boven thema waarderen. Voor mij is het te veel puzzelen, denken en werken voor te weinig beloning en daarom helaas (net) geen budgie waard.

Geschreven door: Patrick Sekeris

 

Aantal keer bekeken: 3801 

Laagste 3 prijzen voor Bonfire (NL) (Bordspellen)

30.70 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
The Summoner 8.7
€  23.45€ 7.25   € 30.70
Bol.com Partner 10
€  43.60€ 0.00   € 43.60
Het Spelhuis 7.4
 
€  39.49€ 5.50   € 44.99

Meer prijzen 

Reacties

Door Tilikum (51 reacties) op 13-05-2021 11:22
( PM )
Het feit dat je je vaak beperkt voelt heeft denk ik veel met eigen keuzes te maken. Voor een Feld vond ik deze juist best strategisch (in tegenstelling tot pure tactiek), en met goede planning en duidelijke doelen kun je echt veel bewerkstelligen, dus het gevoel van onvoldoening herken ik niet. Eerder het tegenovergestelde, 4 portalen open met aangestoken vuur plus hoeder voor elkaar krijgen voelt best goed.