Uitgever: 999 games
Genre: Roll-and-write
Aantal spelers: 1 tot 4
Speelduur: 15 minuten
Dobbel Vouwen, zoals het doosje al zegt: Dobbelen en vouwen in een! Het geeft een nieuwe twist aan de populaire roll-and-write spellen die er zijn. Ik ben gek op de zogenoemde roll-and-write spellen. Ze zijn snel te leren, bieden genoeg keuzes en tactieken, zijn heerlijk voor tussendoor en zijn leuk geprijsd. Dus ik was dan ook erg benieuwd naar de twist van het vouwen. Maar is deze ook echt anders dan de rest? Dat lees je verder in deze review.
Wat is het en hoe werkt het?
In Dobbel Vouwen is het de bedoeling om als eerste speler niet een, maar alle drie wincondities te behalen. Dit betekent dat je niet alleen alle hoeken hebt omgevouwen, maar ook nog alle vijf doelen hebt aangekruist en ook nog met elkaar hebt verbonden. De speler die dit als eerste voor elkaar heeft is de winnaar! Het leuke van dit spelletje is dat er in de doos maar liefst vier verschillende moeilijkheidsgraden (niveaus) zitten.
De basis is simpel. Om en om rollen de spelers de twee dobbelstenen en de speler die heeft gerold heeft de eerste keus uit de dobbelstenen die hij of zij wil gebruiken. De overige spelers moeten de waarde(n) van de overige dobbelsteen gebruiken. Je moet altijd de exacte waarde(n) van de genomen dobbelsteen gebruiken, je mag niet eerder stoppen of splitsen over meerdere plekken. Het mooie is dat een aantal zijden van de dobbelsteen meerdere waardes geven zoals een 1 en 2, of een 2 en 3. Je mag dan ook beide getallen in dat geval gebruiken en ook op verschillende plekken.
Vervolgens ga je die waarde(n) gebruiken om op je scoreblad te proberen om zo snel mogelijk de smileys en het doelsymbool af te kruizen. Hier gelden simpele regels voor, namelijk je begint altijd op een van de startpunten (het kruisje met het rondje) en vervolgens mag je alleen horizontaal of verticaal de waarde(n) van je dobbelsteen afkruisen op je scoreblad. Je laatste kruisje omcirkel je vervolgens ook weer, hiermee creëer je dus een extra en nieuw startpunt. Op deze manier gaan de spelers al gaandeweg over het scoreblad om de eerdere genoemde doelen te halen.
Hier komen de hoeken om de hoek kijken.
Maar, kan je je nog herinneren dat ik in het begin vijf doelen noemde en je er bij aanvang van het spel maar eentje ziet? Hier komt het gedeelte vouwen naar voren. Namelijk, als je in een van de hoeken alle smileys hebt gepasseerd oftewel aangekruist, dan mag je die betreffende hoek omvouwen en komt er weer een nieuw doel in beeld.
Met het afkruisen van de smileys heb je ook nog de keuze om per hoek te kiezen voor een kleiner of grotere hoek middels de kleine of grote vouw. Overduidelijk duurt de grote vouw langer, die heeft namelijk een smiley extra nodig om af te strepen, maar die geeft je ook weer een leuke bonus, bijvoorbeeld dat je altijd de witte of zwarte dobbelsteen mag gebruiken, ook al kiest de speler die heeft geworpen die ook. Of een +1 op elke mogelijke worp van zwart of wit. Dus het loont zeker om voor de grotere hoeken te gaan. Eerlijk gezegd, wij hebben tijdens onze potjes nog nooit gekozen voor de kleine hoeken omvouwen; die bonussen zijn veels te leuk!
Als je een van de eersten bent die de bonus heeft, kan deze erg krachtig zijn, maar als meerdere of alles spelers die hebben, is je kleine voordeel teniet gedaan. Toch blijven ze interessant omdat je betere keuzes kan maken met welke dobbelsteen je wilt spelen of die +1 soms net goed uitkomt op dat moment.
Nu je een of meerdere hoeken hebt omgevouwen, merk je ook helaas dat alles wat je al had gedaan in die hoek weer verdwenen is, waardoor je een soort van met een schone lei moet beginnen.
Het is dus nodig om alle hoeken om te vouwen om alle vijf doelen in beeld te krijgen en ze vervolgens te kunnen verbinden.
Verder zie je op je scorevel her en der eenmalige bonussen: vierkantjes met cijfers erin. Op het moment dat je deze passeert tijdens het aankruizen, mag je eenmalig deze bonus gebruiken alsof je nog een dobbelsteen had met die waarde.
Wat ik in het verleden heb ervaren is dat met name in het begin van een roll and write spel iedereen hetzelfde doet. Iedereen begint met eenzelfde velletje dus dan is dezelfde keuze logischerwijs de beste optie. Dit is niet het geval bij Dobbel Vouwen. Omdat je elke beurt weer nieuwe startpunten creëert, zie je ook dat alle spelers hun eigen tactiek sneller bepalen. Ga je dan voor snel vier hoeken, of wil je als eerste die bonus hebben? Dit maakt ook dat het spel niet snel verveeld bij een zoveelste potje. Tuurlijk ben je afhankelijk van het geluk van de dobbelstenen, maar daarnaast heb je genoeg keuze en tactieken om het spel echt interessant te houden.
Variaties:
Het leuke van Dobbel Vouwen is dat het spel komt met vier verschillende niveaus en variaties. In het eerste niveau leer je de basis. Niveau twee, de ijswereld, voegt twee nieuwe elementen toe. IJswakken waar je niet overheen mag of minder stapjes mag zetten, maar er echt omheen moet werken (heeeeeel irritant soms) en ijsvlakten, waarbij je ongeacht je waarde over de ijsvlakte glijdt en op het einde daarvan je nieuwe startveld maakt.
Niveau drie, de aliens, mag je bij het passeren van een sterveld je beweging afbuigen. Het beamveld, is een transportvakje waarbij je naar de andere kant van het veld getransporteerd kan worden.
Niveau vier, Einstein, is de moeilijkste, hierbij is het eigenlijk dubbel dobbelvouwen, waarbij het scorevel meerdere keren omgevouwd moet worden en er dus ook meerdere reeksen van doelen zijn.
Ook biedt Dobbel Vouwen een solo variant aan. Deze voelt wat geforceerd aan. In de solo variant zijn alle regels hetzelfde, alleen kies je vooraf een kolom uit het regelboek. Deze kolom geeft aan welke kleur dobbelsteen je verplicht moet gebruiken tijdens die worp. Maar zodra je de bonussen hebt is dit ook niet meer relevant.
Enige minpunt voor mij op dit moment is dat er gevoelsmatig te weinig scoreblaadjes in zitten, terwijl de doos echt ruimte bied voor een dubbel zo groot blok. In totaal zijn het er zeker 100, maar deze zijn verdeeld over de verschillende niveaus. Als je vaker met 4 spelers speelt, dan ben je met 5 tot 8 keer spelen door de velletjes van een bepaald niveau heen. Zover op dit moment bekend zijn er nog geen losse scoreblokken te koop. Bij andere spellen lamineerde ik vaak een aantal velletjes, met name ook voor de vakantie, maar omdat deze gevouwen moeten worden is dat dus niet mogelijk.
Conclusie:
Dobbel Vouwen biedt een nieuwe en leuke twist op de reeks roll and write spellen die er zijn, maar biedt genoeg inhoud en andere gameplay om niet de zoveelste in het rijtje van het genre te zijn. De dobbelstenen met dubbele waarden heb ik zelf nog niet eerder gezien in dit soort spellen en vind ik een goede toevoeging voor je strategie. Het spel is supereenvoudig om te leren, maar geeft ook de gevorderde bordspelspeler genoeg uitdagingen om de doelen te behalen, mede door het creëren van nieuwe startpunten en de vier verschillende niveaus die er zijn. Daarom krijgt Dobbel Vouwen van mij een welverdiende gouden beginnersbudgie!
Deze review is geschreven door Carina Veenstra