Spelers: 1 tot 4 spelers
Speelduur: 10 tot 20 minuten
Leeftijd: 13+
Steeds vaker moet ik voor mijn werk op reis. Ik ga dan langs verschillende beurzen in Nederland, maar ook daarbuiten. Ik neem dan graag spellen mee, maar zoals je zult begrijpen, wil ik dan niet te veel of zware bagage meenemen. Gelukkig bestaan er heel veel kleine spellen: Mint Works bijvoorbeeld is zo groot als een blikje pepermuntjes. Maar is het ook een leuk spel?
In Mint Works is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten haalt. Punten haal je door gebouwen te bouwen in jouw straat. Je start met drie mints - dat is de valuta in Mint Works - en de speler met de meeste frisse adem begint.
Een ronde duurt tot iedereen gepast heeft. In een ronde plaats je het benodigde aantal mints op een locatie om de actie direct uit te voeren. De basislocaties zijn:
Leadership Council: Plaats één mint, krijg één mint en de startspeler-steen. De volgende ronde ben jij de startspeler.
Producer: Plaats één mint en krijg er twee terug. Dit is de meest gebruikelijke manier om aan extra mints te komen.
Supplier: Plaats het aantal mints dat een blauwdruk kost om deze te kopen. Let op: je hebt het gebouw op de blauwdruk dan nog niet gebouwd.
Builder: Plaats twee mints om je gebouw in je straat te plaatsen.
Wholesaler: Deze locatie is dezelfde als de Producer maar is in het begin niet beschikbaar. Zodra een speler dit gebouw heeft gebouwd, is deze toegankelijk. En als dit gebouw deze ronde gebruikt is, dan krijgt die speler een extra mint aan het eind van de ronde.
Lotto: Ook deze plek is aan het begin nog niet beschikbaar. Hij geeft de bouwer twee extra mints bij gebruik. Om deze te kunnen gebruiken, betaal je drie mints, waarna je de bovenste kaart van de stapel blauwdrukken krijgt.
Spelers plaatsen om de beurt hun mints op één van de beschikbare locaties; dit kunnen er meerdere per kaart zijn. Als ze niet kunnen of niet willen, dan kunnen ze passen. De volgende keer kunnen ze alsnog kiezen om weer iets te doen.
Zodra iedereen gepast heeft, is de ronde voorbij. De spelers kijken naar hun puntentotaal. Heeft iemand 7 of meer punten? Dan is het spel voorbij en wint degene met de meeste punten. Zo niet? Dan worden de blauwdrukken aangevuld. De spelers krijgen 1 mint en eventueel de extra mints waar ze nu recht op hebben. En we beginnen weer een nieuwe ronde.
In de basis is Mint Works een simpel spel. Na 1 ronde heb je wel door hoe het werkt. De beschikbare plaatsen zijn beperkt, dus zorg dat je goed probeert te plannen waar je heen gaat. Je kan ook zien hoeveel mints je tegenstanders hebben. Als ze krap zitten, geeft dat je de mogelijkheid te zorgen dat ze weinig kunnen, of je probeert juist de duurdere gebouwen voor hun neus weg te kopen. Omdat je maar speelt tot 7 punten is het belangrijk dat je niet te lang wacht op gebouwen die je graag wilt, want je loopt vrij snel achter.
Het spel heeft wat geluk met de beschikbare blauwdrukken. Iedereen heeft daar last van, maar als je echt een bepaald gebouw wilt bouwen, dan kan het voorkomen dat je de betreffende blauwdruk nooit ziet verschijnen.
Als je het basisspel te eentonig vindt worden, dan zijn er speciale locatiekaarten die je kan toevoegen aan het spel. Kies er gezamenlijk twee uit of pak er willekeurig twee en plaats deze bij de andere locaties. Deze locaties voegen nieuwe mogelijkheden en variatie toe.
Er is ook een solo en co-op modus waarin je het opneemt tegen een AI, deze handelt volgens een bepaalde volgorde. Mijn ervaring is echter dat deze AI niet echt moeilijk is om te verslaan, zodra je het patroon kan doorbreken.
Mint Works is een mooi klein spel dat de basisprincipes van worker placement leert. Waarom het spel aanbevolen wordt vanaf 13 jaar, is mij een raadsel. Dit spel kan prima vanaf 10 jaar gespeeld worden, mits het Engels geen probleem is. Elke keer dat ik dit met vrienden, familie of collega’s speel, is het spel een succes. Ben je nieuw in de hobby, of zoek je een leuk spel om makkelijk mee te kunnen nemen op reis? Dan kan ik je Mint Works van harte aanraden.