Hallo allemaal.
In de zomermaanden is het wat rustiger op kickstarter voor wat betreft grote bordspel projecten. Wie wilt er ook met dit heerlijke weer achter de computer zitten om kickstarter rond te struinen op zoek naar dat pareltje onder de zwijnen? Dit neemt niet weg dat er wel degelijk nog steeds bijzondere en interessante kickstarter projecten aangeboden worden.
Ook deze keer behandel ik een gevarieerde groep spellen. Uitbreidingen van spellen, 1 of 2 speler spellen en heruitgaven van bestaande spellen heb ik vermeden … veelal om de keuze te beperken :)
Na de 3 spellen die uitgebreider besproken worden, volgt een kleine opsomming van projecten die mij ook zijn opgevallen. Is een spel niet besproken/genoemd binnen dit artikel dan betekend dit niet dat het een slecht project is. Bespreek dan ook vooral hieronder, waarom je een bepaald spel nog onder de aandacht wilt brengen.
Ben je het eens/oneens met de spellen die ik heb besproken, laat het ons weten in een opmerking onder dit artikel.
Villagers
Aantal spelers:
1 t/m 5
Kickstarter tekst:
Draft and build a tableau of villagers to create the most prosperous village. A compact game that feels like a much bigger one!
Spel Beschrijving:
De simpele grafische vormgeving van de kaarten binnen dit spel (naast de kartonnen of houten munten, de enige spel elementen) komt overeen met hoe dit spel speelt. De plaatjes zelf zien er voor mij wat houterig en recht uit, zeer “to the point”. De vormgeving van de mechanische elementen van de kaarten is simplistisch en duidelijk weergegeven. Ondanks dat het in eerste instantie wat saai oogt voor mij, merk ik na de omschrijving hoe duidelijk en slim de vormgeving daarin eigenlijk is.
Zoals ik al zei, vind ik dan ook de grafische vormgeving overeen komen met hoe het spel speelt. Dit is een draft spel bestaande uit 2 fasen. Een draft fase en een bouw fase. Je dient de juiste combinaties van dorpelingen (of ambachten eigenlijk, die de dorpelingen uitvoeren) te verzamelen in je hand en daarna op tafel te krijgen om tot betere of functionelere eindproducten te komen. Betere eindproducten geven daarbij meer eindpunten aan het eind (en 1 keer of vaker tussendoor, afhankelijk van andere kaarten) van het spel, terwijl de functionelere producten ervoor zorgen, dat je meer dorpelingen mag draften of meer dorpelingen vanuit je hand mag spelen. Tot zo ver is dit erg “to the point” en oogt het spel duidelijk, maar wat simplistisch en daarmee voor mij saai… maar dan komt er nog de regel om de hoek kijken, dat bepaalde ambachten andere ambachten vrij kunnen spelen of juist andere ambachten nodig hebben, buiten het “straatje” om van ambachten waarop ze gebaseerd zijn. Doordat ze andere ambachten vrij kunnen spelen, krijg je daar extra geld voor op die ambacht (hij wordt meer waard), soms zelfs van “naburige dorpen” (oftewel, je tegenstanders) omdat zij gebruik moeten maken van jouw ambacht. En omdat het hier ook een open draft betreft, kan je zien wat je tegenstanders pakken en daarop anticiperen of juist je tegenstanders in de weg zitten.
Een voorbeeld: Je hebt een wielenmaker gepakt tijdens de draft. De wielenmaker heeft hout nodig, daarom pak je de “basis ambacht” houthakker. Deze wordt niet gedraft, maar dit is een ambacht die voor iedereen beschikbaar is om aan te schaffen tegen de kosten van het weggooïen van een van hun eigen hand kaarten. (deze ambacht plaatsen telt ook niet mee met het aantal ambachten dat je mag plaatsen) Je kiest ervoor om de speleoloog weg te gooïen, een kaart die je eigenlijk alleen gepakt had om je tegenstander tegen te werken. De wielenmaker is 3 goud waard, dat is nog niet veel, maar je hebt de wielenmaker nodig om later een koetsmaker te maken, die 10 goud waard is. Je wilt later ook meer kunnen draften binnen een beurt en kiest er daarom ook voor om een visser te spelen. Een kaart die niet uit bouwt tot veel andere kaarten, maar op zichzelf 1 eten geeft en 2 munten waard is. En eten-productie zorgt ervoor dat je meer ambachten mag draften tijdens de draft fase. Je bent nu echter klaar met je beurt, want je mag maar 2 ambachten bouwen gedurende je beurt, omdat je nog geen extra bouw capaciteit hebt verkregen. Dit had je bijvoorbeeld met de schepenbouwer kunnen bewerkstelligen, maar je geeft nu meer prioriteit aan het draften zelf en het mogelijk uitbouwen tot een koetsmaker.
Mijn Mening
Zoals al gezegd, vond ik de vormgeving wat recht toe recht aan. Dit werkt echter voor dit spel goed. De duidelijkheid van de symboliek en de zeer rustig ogende vormgeving, zorgen ervoor dat er weinig in de weg zit om het spel snel en makkelijk te begrijpen. Bij het spelen van het spel wordt dan al snel duidelijk, dat er veel keuzes te maken zijn en veel opties om rekening mee te houden. Het spel is daarmee dieper dan dat je in eerste instantie ervan verwacht. Dat mag ik wel :). Het spel is niet groot in formaat en de prijs is goed te doen. Ik raad de euro-liefhebbers aan eens naar dit spel te kijken.
Interessante backopties:
Lumberjack (22 pond, ongeveer 25 euro): Spel + stretchgoals
shipping:
4,50 euro
Einddatum kickstarter project:
13 juni
Posthuman Saga
Aantal spelers:
1 t/m 4 (3 verschillende spel-modes
Kickstarter tekst:
A strategic survival board game in the mutant world of Posthuman
Spel Beschrijving:
De aarde wordt door de natuur terug genomen van de mensen, onder meer met behulp van de mutanten die we zelf gecreëerd hebben. De mensheid is aan het verliezen en we zijn er met steeds minder. Er staat in ons gebied nog 1 fort, waar de mensen veilig zijn… maar voor elke mond die gevoed kan worden binnen dit fort, zijn er nog 12 overlevenden buiten de muren. Je zal je nut voor het fort daarom moeten bewijzen!
Met dit intro, kan je het spel in gaan. Iedere speler krijgt een eigen opdrachtkaart met 2 opdrachten daarop die ze moeten volbrengen in een wereld vol gevaren. Zijn die opdrachten volbracht, wacht er nog een gevaarlijke baas om te bevechten.
Elke ronde bestaat uit 4 fasen: event fase, declare action fase, resolve actions fase en de night fase. Event fases zorgen voor effecten die het spel beïnvloeden en de spelers keuzes laten maken waarbij gekozen moet worden voor meer invloed op de uitkom voor hunzelf op dat evenement of de resources behouden voor latere evenementen of missies. De declare action fase bestaat uit het kiezen van een actie om die ronde uit te voeren. Je hebt hierbij de keuze uit 4 mogelijke acties. Bij de resolve actions fase, worden de gekozen acties uitgevoerd. De actie die je kiest kan ervoor zorgen dat je nieuwe gebieden ontdekt, een kort verhaaltje start waarin je een keuze moet maken (met gevolgen), een gevecht start, items/voedsel vind of rust om te herstellen. Bij de verhalen en gevechten kan je experience verdienen en daarmee kan je in de night fase de nodige upgrades en nieuwe eigenschappen verkrijgen.
Wat dit spel interessant maakt, is de combinatie van actie en verhaal. Bij het spel inbegrepen is een 60 pagina’s tellend boek waarin korte verhalen staan die voorgelezen moeten worden tijdens het spel als bepaalde evenementen of encounters zich voor doen. Veelal met daaraan keuzes gekoppeld die bepaalde effecten hebben voor de spelers. Veralen gekoppeld aan een spel is iets dat de laatste tijd steeds vaker voor komt bij spellen. Zelf mag ik dit wel :).
Een ander interessante ontwikkeling binnen dit spel is het gevecht met mutanten. Bevecht je een mutant en raak je gewond, dan krijg je een mutatie. Een kleine mutatie is vaak positief, de zwaardere mutaties zijn wat minder positief. Naast dat ze je mogelijk in de weg zitten, zorgen ze er ook voor dat je kans om het fort binnen te komen wordt verkleind (omdat de grotere mutaties je punten kosten) Het blijft dus oppassen geblazen.
Mijn Mening
Dit spel beloofd overweldigend te zijn voor beginnende spelers, maar bied speleigenschappen die voor spelers die wel wat dungeon crawlers of overlevingsspellen gewend zijn, makkelijk op te pakken zijn. De paar miniatuurtjes die bij dit spel zitten, zijn mooi vormgegeven en ook de andere spelelementen (kaarten, opdrachten, speelborden en tokens) zien er redelijk uit… of ja, niet al te verkeerd tenminste. In de basis versie van dit spel, zijn een aantal van de resources vormgegeven door houten kubusjes, wat ik wel jammer vind voor een spel dat probeert de spelers onder te dompelen in het verhaal door de vele korte verhaaltjes die je tegen komt binnen het spel. Dit kan een goed spel zijn, maar ik ben er zelf nog niet over uit of dit een spel voor mij is. Wat ik vrij bijzonder vind bijvoorbeeld, is dat het thematisch probeert zo goed mogelijk over te komen, met de verhalen en verschillende karakter eigenschappen/ upgrades die je kan hebben… maar anderzijds wel iedereen een apart gebied geeft om in te verkennen, zodat je elkaar niet echt in de weg zit of elkaar niet echt kan bestrijden. Mijn voorkeur gaat niet per se uit naar spellen waar je elkaar te lijf kan gaan, maar dit leek mij wel een spel waar dit meer toepasselijk is.
Interessante backopties:
Explorer – 59 dollar (50 euro): Basis spel
Hardened Explorer – 79 dollar (67 euro): Deluxe editie (andere doos, plastic tokens, kartonnen “fort” om de tegels te leggen als extra’s)
Mega mutant, All-in! – 99 dollar (84 euro): Deluxe spel + uitbreiding “the resistance” + Outcast Promo Pack
shipping:
17 euro (+2 euro voor deluxe versie)
Einddatum kickstarter project:
15 juni
Herbaceous Sprouts
Aantal spelers:
1 t/m 4
Kickstarter tekst:
Unwind while enjoying this beautiful and thoughtful game of collecting seeds, using garden tools, and growing herb and flower sprouts.
Spel Beschrijving:
Van een spel waarin de natuur de mensen overwint, naar een spel waarin je een simpel tuintje moet beplanten. In dit dobbelspel, probeer je door slim te draften, de juiste combinatie van dobbelstenen, dobbelsteenzijden en tuingereedschappen te verkrijgen om zoveel mogelijk punten te vergaren. Punten kan je namelijk vergaren door in een van de 4 delen van de tuin te planten. Elk stukje tuin heeft een ander thema. In het ene tuintje probeer je zoveel mogelijk dezelfde zaden te planten, in een ander tuintje wil je juist zoveel mogelijk verschillende zaden planten. Daarnaast is er dan ook nog een tuintje waar je paren met zaden wilt planten en een tuintje waar je alleen bloemen wilt hebben.
Hoe meer je kan voldoen aan een bepaalde eigenschap van een van de tuinen (bijvoorbeeld, 6 verschillende zaden ipv. maar 4 verschillende zaden), hoe meer punten het waard is. Ben echter niet te hebberig, want elk punten stukje van de delen van de tuin, hebben maar een beperkt aantal plaatsen. Zijn deze vol, kan je in dat stukje niet meer planten.
Dit spel is simpel en snel te leren en oogt rustgevend op de tafel met de fijne kleurtjes en simpele tekeningen van het bord en de spel materialen. Iedere speler heeft een spelbord, waarop aangeduid is, dat je maar 7 dobbelstenen kan hebben op 1 moment. Naast dit functionele gedeelte van het bord, zie je ook in het informatieve gedeelte uitleg over de tuingereedschappen en wat ze betekenen. Een simpel charmant spel voor wie wilt relaxen met de natuur in plaats van te overleven in de natuur :)
Mijn Mening
Dit oogt als een rustige filler op een druilerige zondagmiddag als je eens geen zin hebt om zwaar na te denken over hoe je de onmogelijke kansen te boven blijft. Uiteraard kan je nog steeds nadenken over hoe je de zaden en gereedschappen het beste kan gebruiken om een monsterscore neer te zetten… maar ik vermoed dat dit spel je genoeg kansen biedt om, ook zonder teveel na te denken, een redelijke score neer te zetten. Ben je daarom op zoek naar een wat vriendschappelijker spelletje voor tussendoor, dan kan dit spel iets voor jou zijn.
Interessante backopties:
Herbaceous Sprouts 35 dollar (ong. 30 euro): Spel + ks-exclusive mini-expansion
shipping:
12 dollar
Einddatum kickstarter project:
19 juni
Verder interessante spellen:
Don’t let it die : Bliksem is ingeslagen en de mensheid heeft eindelijk vuur… maar nu moet je het vuur behouden en het “geheim” erachter zien te ontrafelen. Laat daarom het vuur, samen met je mede spelers, overleven in dit vrolijke pixelachtig vormgegeven spel.
Zombie legacy : Een legacy zombie overlevend terwijl je de stad verkent legacy spel, waarbij de manier hoe je karakter zich ontwikkeld bepalend is voor hoe het verhaal zijn verloop zal doen. Klinkt interessant, maar het project heeft nog niet genoeg belangstelling van de meute weten te ontvangen.
Streets of steel : Dit spel heeft het genre side-scrolling beat-em up van de arcade hallen, omgetoverd tot een bordspel. Geheel met powerups, het daadwerkelijk “scrollen” van het level en uiteraard ninja kangaroos. Doet erg denken aan klassiekers zoals Double Dragon.