In deze serie bespreekt steeds één van de redactieleden een veel voorkomende term. We leggen uit wat ermee bedoeld wordt, wat het interessant of leuk maakt en welke spellen erbij horen. Als het even kan, doen we suggesties voor de nieuwe speler. We horen ook graag wat jij ervan vindt!
Deze keer bouwt Dick aan zijn stapel kaarten met Deck Building.
Wat is deck building?
Er zijn tegenwoordig vele kaartspellen op de markt. Een groot deel daarvan zijn de verzamelspellen zoals Pokémon en Magic The Gathering. Deze spellen staan erom bekend dat je verschillende packs koopt om je deck (stapel kaarten) te verbeteren en daarmee je kansen om een potje te winnen vergroot. Veel mensen noemen dit als deck building, omdat je je deck letterlijk bouwt. Echter dit heet deck construction. Het verschil met deck building is dat je juist tijdens het spelen je persoonlijke stapel aanpast en niet voordat je gaat spelen.
Meestal begin je met dezelfde kaarten als je medespelers en gaandeweg koop je nieuwe kaarten of verwijder je kaarten uit je stapel om zo je deck efficiënter te maken. Op deze manier zal je aan het eind van het spel een totaal andere verzameling hebben dan je medespelers. Elke beurt trek je een bepaald aantal kaarten wat je hand is voor die beurt. Als dit niet kan omdat je stapel op is, schud je je aflegstapel en wordt dit je nieuwe trekstapel.
Ik houd van deck building, omdat je strategie niet van het begin al vast staat. Je moet het doen met de kaarten die beschikbaar zijn. Desalniettemin heb je wat geluk nodig met de kaarten die je trekt tijdens je beurt. Als je aan wilt vallen, gaat dat erg lastig als je alleen maar koopkaarten getrokken hebt. Jij bepaalt echter hoeveel je van elk in je stapel hebt en daarmee de kans dat je bepaalde kaarten trekt.
Waar het allemaal mee begon…
Het spel wat de trend van deck building begon, is Dominion. Hierin probeer je zoveel mogelijk punten in je stapel te verzamelen. Tijdens je beurt trek je je kaarten en doe je één actie. Je kan bijvoorbeeld nieuw kaarten kopen. Dit kunnen nieuwe geld kaarten zijn, nieuwe gebieden (welke je punten opleveren) of actie kaarten. Je legt daarna al je kaarten weg, ook degene die je niet gebruikt hebt. Als je geen kaarten in je stapel hebt, schud dan je aflegstapel en dit is je nieuwe trekstapel. Het spel eindigt als drie stapels van actiekaarten of de stapel van provinciekaarten opgekocht zijn. Hoewel punten je doel voor de overwinning zijn, zijn de kaarten totaal nutteloos gedurende het spel. Het is daarom belangrijk om te bepalen wanneer je overgaat van het vergroten van je koopkracht en/of aantal acties tijdens je beurt naar het binnenhalen van punten. Wacht je te lang, dan trekken je tegenstanders de stapels met puntkaarten leeg voordat jij iets kan doen. Begin je te vroeg, dan heb je te veel nutteloze kaarten in je stapel en beperk je je mogelijkheden. Dominion heeft vele uitbreidingen gekregen en is nog steeds een populaire deck builder.
Vechten tussen de sterren.
Nee, ik heb het niet over Star Wars, maar over Star Realms. In Star Realms is het doel om je tegenstander te verslaan door zijn/haar autoriteit punten terug naar nul te brengen. Jullie beginnen allebei met dezelfde kaarten. Dit zijn standaard kaarten die alleen geld of aanvalskracht geven. Tijdens je beurt kan je geld gebruiken om nieuwe kaarten kopen vanuit de algemene markt van vijf. De aanvalskracht gebruik je om je tegenstander of hun beschermkaarten (die je zelf ook kan kopen) aan te vallen. De kaarten in de markt bestaan uit vier verschillende facties, elke factie heeft een unieke eigenschap. De één is goed voor geld genereren, de ander juist meer voor de aanval, weer één zorgt dat je minder goede kaarten kwijt kunt raken en dan zorgt de laatste dat je sneller door je stapel kan gaan door extra kaarten te trekken. Deze kaarten hebben ook een secundaire optie als je meer kaarten van die factie speelt. Hoe en wanneer je deze wilt toepassen is geheel aan jou. Je kan eerst voor koopkracht gaan zodat je sneller de duurdere kaarten kan kopen. Maar dan ben je een tijdje langer kwetsbaar. Of je koopt de goedkopere kaarten en begint meteen met de aanval. Hoe dan ook, je moet een goed balans vinden om je strategie toe te passen. Te veel van het één, beperkte je opties. Als ruimtegevechten niet je ding zijn, dan is er ook Hero Realms. Deze speelt exact hetzelfde, maar is gezet in een fantasiewereld.
Avengers assemble!
Één van mijn favoriete deck builders is Legendary: A Marvel Deck Building Game. Hierin neem je het samen op tegen een Marvel meesterbrein die een schurkerig plan heeft. In het begin heb je alleen nog Shield Agents en Shield Soldiers. Met de Agents kun je superheldkaarten ‘rekruten’. Met de Soldiers kan je slechteriken of de meesterbrein aanvallen. Maar als een slechterik weet te ontsnappen, dan krijg je een zinloze wondkaart in je stapel en vervalt een superheldkaart om te rekruteren. De superheldkaarten kunnen allerlei speciale krachten hebben en het is aan jou om uit te zoeken hoe je deze het best kunt gebruiken. Het spel eindigt op verschillende manieren. Je verslaat het meesterbrein een aantal keer. Degene met de meeste punten (van verslagen slechteriken) wint dan. Het meesterbrein voltooid zijn/haar plan en iedereen verliest. En tenslotte als alle slechteriken op zijn is het een gelijkspel. Het meesterbrein vlucht om het een andere keer weer te proberen. Elk spel is totaal anders, omdat elk deel anders kan zijn, de meesterbrein, het plan van de meesterbrein, welke slechteriken en welke superhelden er tijdens je setup bepaald zijn. Ik gebruik hier een app (Legendary Randomizer) voor. Maar je kan natuurlijk ook zelf kiezen wat je wilt doen. Legendary Marvel heeft vele uitbreidingen gekregen, maar ook zijn er spin offs. Zo is er de Villians variant waarbij je juist de slechterik speelt en het tegen de helden op neemt. Maar er is ook de Encounters series, zoals Aliens en Predator. Deze geven meer verhaal aan het spel.
Koeien drijven in het Wilde Westen?
Het Wilde Westen ging niet alleen maar over schieten, schurken en sheriffs. De term cowboy komt ten slotte van de koeiendrijvers en dat is het thema in Great Western Trail. Een spel waarbij deck building slechts een klein deel van het spel is. We blijven in het Wilde Westen maar deze keer drijven we koeien naar het station in Kansas City. Het deck building zit in het zorgen voor variatie aan koeien. Je krijgt geld afhankelijk van het aantal verschillende koeien dat je brengt. Maar voordat je er bent, moet je een heel pad doorlopen waarbij je onderweg koeien kan aanschaffen, opgeven of juist op andere manieren punten kunt verzamelen. Je kan zelfs winnen zonder je op je koeien te richten, dit is slechts één van de manieren om te winnen. Degene met de meeste punten aan het eind wint.
Dit zijn maar een aantal voorbeelden van spellen met deck building. Het is een zeer populair mechanisme omdat het gaandeweg de opties van een speler verandert. Dat is ook één van de redenen dat dit één van mijn favoriete mechanismen is. Van te voren kan ik niet bepalen wat voor strategie ik, of de ander, gaat toepassen en daardoor ben ik meer betrokken tijdens het spel.